Anita Krohn Traaseth under 100-årsjubileet til Elektroforeningen i Oslo Plaza. Foto: Berit Roald / NTB

Anita Krohn Traaseth er ikke overrasket over dårlig samarbeid mellom startups og etablerte: «Trodde egentlig tallet var høyere»

Det er spesielt én ting alle gründerne bør kreve av et større selskap før de starter et samarbeid, mener den tidligere Innovasjon Norge-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

90 prosent av store norske virksomheter satser på samarbeid med oppstartsbedrifter. Ifølge rapporten «Mind the gap», går derimot halvparten av samarbeidene ad undas.

– Jeg synes egentlig ikke at tallene fra studien var så veldig høyt. Trodde egentlig det var høyere. Det ligger i samarbeides natur at innovative ideer og prosjekter ofte mislykkes, opp til 70 prosent alle sammen, sier Anita Krohn Traaseth.

Men å bruke ordet «mislykkes» er egentlig litt feilplassert, mener Traaseth. For forsøk og eksperimentering med slike samarbeid gir garantert mye læring for begge parter, og kan være kimen til andre innovasjoner som kommer fremover, forklarer hun.

Den tidligere Innovasjon Norge-sjefen er nå rådgiver og styremedlem for European Innovation Council (EIC).

EIC ble startet for å øke fokus på kommersialisering, bidra til omstilling av Europeisk økonomi og hvordan europeiske innovasjon- og startup-selskaper best kan løftes fram for å konkurrere mer og bedre på verdensmarkedene.

En del av arbeidet og tjenestene til EIC er å øke samarbeidet mellom oppstartsbedrifter og større, mer etablerte virksomheter over hele Europa.

Krev en prat med topplederen

Tidligere denne uken meldte Shifter at et av verdens største maritime selskaper trapper opp satsingen på oppstartsbedrifter.

Traaseth, som også er styreleder i Startup Norway, trekker frem Telenor, Equinor og Schibsted som eksempler på store konsern som har vært aktive i oppstartsmiljøer i en årrekke.

Hun er sikker på at det blir enda flere slike samarbeid fremover. Det er likevel viktig at gründere ikke hopper inn i et samarbeid uten et solid stykke forarbeid.

Funnene i rapporten tyder på at ulike mål er hovedårsaken til at så mange av samarbeidene mislykkes.

– Det er kjempeviktig å avklare premissene på forhånd. Jeg vil trekke frem startupLabs «Rules of engagement». Det er seks punkter som begge parter bør være inneforstått med.

En annen ting alle gründere bør gjøre, er å ha et møte og løpende dialog med toppledelsen til samarbeidspartneren.

– Jeg ville aldri gått inn i et slikt samarbeid hvis det ikke var forankret hos toppledelsen. Krev en prat med topplederen og få en garanti om at dette er noe han eller hun har på agendaen og synes er viktig. Et gründerselskap har ofte få ressurser, så man må vite at man blir tatt på alvor og at dette er en satsning selskapet virkelig vil, sier Traaseth.

Anita Krohn Traaseth og Nikolai Astrup under Sopra Sterias stream hvor funnene i studien ble presentert 11. mars

– Øker sjansene for å få napp hos andre kunder eller investorer

Selv om studien gir et tilsynentele dystert bilde, mener Traaseth det er essensielt for næringslivet at oppstartsbedrifter og større virksomheter fortsetter å jobber sammen.

– For oppstartsbedrifter er kanskje det viktigste i verden å få en referansekunde hvor man får testet teknologien eller produktet i markedet. Dette er er det første investorer og andre kunder spør etter. Å ha et konsern som kunde, samarbeidspartner eller deleier, øker sjansene betraktelig for å få napp hos andre kunder eller investorer.

For etablerte virksomheter er det andre, men like viktige grunner, til å knytte til seg startups.

– Store selskaper må holde seg oppdatert og informert om det som skjer innen teknologi og innovasjon på deres områder. Men det er ikke lett å følge med på alt som skjer i garasjer og forskningslaboratorier over hele verden.

Ved å knytte til seg startups, får man en finger på pulsen på hva som rører seg i forskjellige miljøer, sier Traaseth.

– Det kan bidra positivt til forståelsen for innovasjon internt i bedriftskulturen, og det vil gi muligheter for å inngå nye samarbeid eller å kjøpe seg inn i et nytt teknologiselskap, sier hun.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer