Oppkjøp

Storebrand: – Vi kunne identifisere noe helt unikt i Kron

Digital-sjefen i Storebrand, Trygve Håkedal, er klar for en skaleringsplan.

Konserndirektør Digital i Storebrand, Trygve Håkedal, og konsernsjef i Kron, Emma Tryti.
Publisert Sist oppdatert

– Vårt oppdrag er å gjøre gode investeringer tilgjengelig for alle gjennom smart bruk av teknologi og intutiv design. Vi har fått til mye på forenkling.

Det sier Kron-sjef Emma Tryti mandag morgen etter at det er klart at Storebrand kjøper opp Kron for 400 millioner kroner. Ytterligere overføring fra Storebrand til Kron-eierne er betinget på Krons fremtidige resultater.

Kron har 120.000 brukere av appen og 67.000 kunder som har opprettet en investeringskonto. Storebrand har dermed betalt rundt seks tusen kroner per konto.

Forvalter rundt 7 milliarder kroner

Siden oppstarten i 2017 har pilene pekt oppover. Antallet kunder ble tredoblet i fjor, mens kapitalen under forvaltning ble syvdoblet.

Kron forvalter i dag rundt 7 milliarder kroner på vegne av kundene. Driftsinntektene i 2021 kom på rundt fem millioner kroner, mens årsresultatet var minus 54 millioner kroner.

– Vi har lykkes med å demokratisere investeringer og har bidratt til å få flere kvinner til å investere og til å kanalisere midler inn i bærekraftige fond, sier Tryti. – Vi får svært god respons fra kundene, og det å få med Storebrand med en million kunder er en fantastisk satsing for neste del av vekstreisen.

Kron skal fortsatt være Kron

– Det blir den samme gjengen i den samme drakta, bare med veldig mye større krefter. Nå blir vi en skikkelig utfordrer.

Tryti peker på at oppkjøpet øker selskapets distribusjonskraft, innovasjonskraft og gir kortere tid før nye løsninger når markedet.

Transaksjonen vil avvente godkjennelse hos myndighetene.

– Men vi ser ingen grunn til at det ikke skulle gå, sier Tryti.

– Det er mørke skyer i Europa, har makrosituasjonen noe med timingen av dette oppkjøpet å gjøre?

– Vi opplever god respons fra kundene. Det har egentlig aldri vært bedre aktivitet rundt dette med investeringer. Og så har vi solide og kapitalsterke eiere som ser muligheter i at vi nå girer om for å satse skikkelig.

Derfor kjøper Storebrand

Trygve Håkedal er konserndirektør digital i Storebrand.

– Hvorfor Kron?

– Kron har gjort noe som er helt fantastisk, de har gjort sparing enkelt og tilgjengelig for folk flest. Kron fokuserer på enkelhet, brukeropplevelser og god tjenestedesign, og vi i Storebrand er veldig entusiastiske når vi tenker på hva vi kan få til sammen. Derfor Kron.

– Hvilke vurderinger gjorde dere før oppkjøpet?

– Vi så på markedet for sparing, og personmarkedet er viktig for Storebrand. Vi synes vi kunne identifisere noe som var helt unikt i Kron, en evne gjennom apper til å strømlinjeforme sparing gjennom appen. Vi har tenkt mye på hvordan vi skal lykkes i markedet, og ser at hvordan Kron har jobbet med kundene og utviklet tjenesten, var bra, og det var viktig for oss.

– Hvordan skal dere skalere Kron videre?

– Først skal vi sette oss ordentlig ned med teamet og legge en plan for veien fremover. Storebrand har mange styrker, og vi gleder oss til å bruke våre fordeler til å skape en tjeneste som kan hjelpe folk.

– Hva blir den største utfordringen fremover?

– Sparing er komplekst, og vi deler en felles visjon om at sparing skal være enkelt og tilgjengelig. Kron har kommet godt i gang og lykkes med å nå ut til markedet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*