-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
-
Senior Software Engineer | Wrepit
-
Director of Engineering | No Isolation
oppkjøp
Stian Rustads Done.ai på Norges-raid: Kjøper tre selskaper for 62 millioner
Det svensk-norske teknologiselskapet Done.ai, med 24SevenOffice-gründer Stian Rustad som majoritetseier, fortsetter sin aggressive oppkjøpsstrategi.

Torsdag kunngjorde selskapet kjøp av tre norske selskaper for til sammen 61,8 millioner kroner.
Oppkjøpene er et ledd i strategien om å bygge en AI-drevet forretningsplattform for små og mellomstore bedrifter.
Selskapene som nå blir en del av Done.ai-paraplyen er:
- Debet AS: Selskapet bak fakturaprogrammet Debet.no, med 4700 betalende kunder.
- Fullstakk Marketing AS: Et digitalt markedsføringsbyrå.
- Jcloud AS: En leverandør av automatiserte hostingløsninger.
Handler med seg selv
Oppkjøpene er i stor grad en intern transaksjon i Rustad-sfæren. Både Debet og majoriteten av Fullstakk Marketing selges fra R-Venture AS, som er Stian Rustads investeringsselskap og samtidig majoritetseier i børsnoterte Done.ai.
På grunn av eierforholdene er transaksjonene definert som nærstående og må godkjennes av generalforsamlingen.
I børsmeldingen understrekes det at avtalene er inngått på markedsmessige vilkår. Styreleder i Done.ai, Ståle Risa, som også er styreleder i Fullstakk, har fratrådt behandlingen av den spesifikke avtalen for å unngå interessekonflikter.
– Debet gir oss direkte tilgang til tusenvis av småbedrifter. Det er et høyst strategisk oppkjøp som støtter vår kjerneambisjon om å bli den foretrukne finans- og driftsplattformen for SMB-markedet, sier Staffan Herbst, administrerende direktør i Done.ai, i meldingen.
Kapital-effektiv vekst
Betalingen for de tre selskapene struktureres likt: 50 prosent betales kontant ved overtakelse, mens de resterende 50 prosentene gjøres opp med en selgerkreditt som er ment å konverteres til aksjer i Done.ai.
Dette er en kapitaleffektiv modell selskapet har brukt i tidligere oppkjøp for å sikre at gründere og nøkkelansatte forblir insentivert og integrert i selskapet.
Oppkjøpene vil styrke Done.ais tilbud innen alt fra fakturering og regnskap til CRM, markedsføring og netthandel. Etter at kjøpene er gjennomført, vil selskapets proforma-omsetning overstige 350 millioner svenske kroner.