oppkjøp

Stian Rustads Done.ai på Norges-raid: Kjøper tre selskaper for 62 millioner

Det svensk-norske teknologiselskapet Done.ai, med 24SevenOffice-gründer Stian Rustad som majoritetseier, fortsetter sin aggressive oppkjøpsstrategi.

Stian Rustad, gründer 24SevenOffice

 Torsdag kunngjorde selskapet kjøp av tre norske selskaper for til sammen 61,8 millioner kroner.

Oppkjøpene er et ledd i strategien om å bygge en AI-drevet forretningsplattform for små og mellomstore bedrifter.

Selskapene som nå blir en del av Done.ai-paraplyen er:

  • Debet AS: Selskapet bak fakturaprogrammet Debet.no, med 4700 betalende kunder.
  • Fullstakk Marketing AS: Et digitalt markedsføringsbyrå.
  • Jcloud AS: En leverandør av automatiserte hostingløsninger.

Handler med seg selv

Oppkjøpene er i stor grad en intern transaksjon i Rustad-sfæren. Både Debet og majoriteten av Fullstakk Marketing selges fra R-Venture AS, som er Stian Rustads investeringsselskap og samtidig majoritetseier i børsnoterte Done.ai.

På grunn av eierforholdene er transaksjonene definert som nærstående og må godkjennes av generalforsamlingen. 

I børsmeldingen understrekes det at avtalene er inngått på markedsmessige vilkår. Styreleder i Done.ai, Ståle Risa, som også er styreleder i Fullstakk, har fratrådt behandlingen av den spesifikke avtalen for å unngå interessekonflikter.

– Debet gir oss direkte tilgang til tusenvis av småbedrifter. Det er et høyst strategisk oppkjøp som støtter vår kjerneambisjon om å bli den foretrukne finans- og driftsplattformen for SMB-markedet, sier Staffan Herbst, administrerende direktør i Done.ai, i meldingen.

Kapital-effektiv vekst

Betalingen for de tre selskapene struktureres likt: 50 prosent betales kontant ved overtakelse, mens de resterende 50 prosentene gjøres opp med en selgerkreditt som er ment å konverteres til aksjer i Done.ai.

Dette er en kapitaleffektiv modell selskapet har brukt i tidligere oppkjøp for å sikre at gründere og nøkkelansatte forblir insentivert og integrert i selskapet.

Oppkjøpene vil styrke Done.ais tilbud innen alt fra fakturering og regnskap til CRM, markedsføring og netthandel. Etter at kjøpene er gjennomført, vil selskapets proforma-omsetning overstige 350 millioner svenske kroner.