Markedsføring

Startupen avslører hvilke annonser som ikke funker
- vil ha 1000 kunder innen året

Yann Skaalen har jobbet med sporing av annonser siden slutten av 90-tallet. Nå har han satt skyhøye mål for oppstartsselskapet Digtective.

Yann Skaalen er gründeren bak annonse-sporeren Digtective.
Publisert Sist oppdatert

– I snitt er det bare 6,4 prosent av digitale annonser som er profitable, sier Yann Skaalen og viser til et tallgrunnlag fra deres kunders tidligere erfaringer. 

Han er gründeren bak Digtective som tilbyr sporing av annonser. Produktet han har utviklet gjør det mulig å se hvilke reklamer som faktisk genererer salg, uten å bruke cookies eller bryte med EU-regelverket (GDPR). 

– Min visjon er at jeg skal beskytte deg som bruker når du surfer på nett, men samtidig gi annonsører det de trenger for å optimalisere annonsene, sier Skaalen. 

– Sidevisninger og sånt er ikke det løsningen vår er til for. Dette er annonsesporing. Vi løser et stort problem for veldig mange, mener gründeren og referer til et sitat fra den gamle sjefen for postvesenet i USA, John Wanamaker, og som mange markedsførere kjenner godt:

«Halvparten av annonsene mine virker ikke, jeg skulle bare visst hvilken halvdel.»

Det er ikke første gang Skaalen starter eget selskap. Allerede i 2003 solgte han et annet selskap som også jobbet med å spore annonser. Siden den gang har han gründet og solgt låneagenten Finansa og vært med å starte Mybank.

I 2017 startet han Digtective som et prosjekt på siden for å hjelpe Mybank med å løse utfordringer knyttet til GDPR-reglene. For tre år siden hadde «side-prosjektet» vokst seg så stort at det ble en heltidsjobb.

Teknologien

– Hvis jeg skal prøve å forklare det på en enkel måte, så er produktet server-side. Vi ligger i «bakrom» på serveren, ikke «klistret oppå» en nettside som er vanlig praksis. Det gjør også at teknologien vår ikke stanses av cookie-blokkere.

Frem til nå har Digtective stort sett hatt kunder innen bank og finans, fordelt omtrent 50/50 mellom Norge og utlandet. De har nylig lansert et lite-produkt de nå vil rulle ut til alle som driver med digital markedsføring. 

De andre store aktørene innen sporing av digitale annonser er Google Analytics og Meta Pixel. De samler riktignok inn mye annen informasjon om brukerne i tillegg og har et bredt spekter av tjenester. Når det kommer til konkurrenter som har samme smale fokusområde som Digtective, er amerikanske Hyros det mest kjente eksempelet. 

– Utfordringen til Google Analytics for eksempel, er at de trenger samtykke. De samler også inn all mulig annen informasjon om brukerne til andre typer markedsføring. Vi trenger ikke den informasjonen og vil heller ikke ha den. 

– Hvis noen tenker det høres «for godt ut til å være sant» - hva sier du da?

– Da ville jeg sagt at vi har 14 dagers «free trial». Hvis du ser på kundelista vår er det store velrenommerte selskaper, sier Yann og sikter til blant annet Privatmegleren og tannlegekjeden Odontia. 

Skaalen mener selskapets største utfordring hittil har vært å gjøre integrasjonen lettere for kundene. 

– Som sagt brukte vi 7 måneder på integrasjon av den første kunden. Det har kostet mye penger og har tatt lang tid å komme oss dit vi er i dag. Vi har jobbet med dette siden 2017, og først for 2 uker siden fikk vi det jeg ser på som et ferdig produkt. 

Fremover tror han den store utfordringen blir å bygge seg opp som en kjent aktør i markedet. 

Nesten helt «bootstrapped» 

Forutenom en tidligere kollega av Skaalen, som kjøpte 20 prosent i 2020 til kostpris, har pengene Digtective har brukt til nå kommet fra gründerens egen lomme.

– Det er helt galskap hvis man tenker på det, men sånn er det hvis man har tro på noen ting. Vi doblet omsetningen fra 2022 til 2023 på en MVP (minimum viable product) så jeg synes vi går i riktig retning. Det er ikke noe poeng for meg å hente penger uten at jeg vet 100 prosent hva jeg skal bruke det til. Hvis ikke jeg har tro nok til å finansiere det selv, da er det ikke godt nok da, mener Skaalen. 

– Det vil jeg si til andre gründere, bruk minst mulig penger. Selv om du har verdens beste ide, betyr det ikke at den kommer til å være kommersiell, mener gründeren.

Før det blir aktuelt å få med investorer ønsker han at produktet får «traction» i markedet. Målet innen året er å skaffe 1000 nye kunder. Han er klar over at hvis det hårete målet blir en realitet, må de bemanne kraftig opp innen både salg, integrasjon og support. 

– Vi vil begynne med å henvende oss til de som annonserer gjennom Meta fordi de etter en av de nye iphone-oppdateringene fjernet den vanlige måten å spore annonser på. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.