-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
-
Customer Success & Content Coordinator | Wrepit
intervju
Startet Zaptec og Heimdall Power:
Nå sikter seriegründeren mot verdensrommet sammen med kjendisinvestorer
Brage Johansen mener dette prosjektet vil være mer verdifullt enn alt han har gjort før.

Nordlendingen Brage Johansen har vært gründer og øverste leder i både ladeselskapet Zaptec, miljøselskapet Desert Control og teknologiselskapet Heimdall Power.
Selv valgte Johansen å starte helt på nytt - for fjerde gang. Nå røper han for første gang hva dette nye selskapet skal gjøre.
– Jeg ble kontaktet av en forskergruppe som hadde hørt om en gal entreprenør i Norge, sier Johansen og ler.
I 2022 tok en rumensk forskergruppe tilknyttet universitetet i Bucharest kontakt. På den tiden var Johansen på vei ut av Heimdall Power. Han vurderte da et titalls caser etter at oppfinnere fra inn- og utland hadde tatt kontakt.
– Større påvirkning på verden
– Jeg ønsket et nytt prosjekt, men visste ikke hva. Etter nøye vurderinger valgte jeg å satse sammen med den rumenske gruppen, fordi dette var det mest betydningsfulle prosjektet. Jeg tror det vi gjør nå kan ha større påvirkning på verden enn det jeg har gjort i de tre andre selskapene til sammen, sier Johansen.
– Målet er å redde liv, utdyper han.
I flere år hadde forskergruppen forsket på hvordan man kan forebygge forekomst av virus, bakterier og muggsopp på overflater i bygg. Johansen forteller at det er behov for produktet både i helsesektoren og byggebransjen.
– Det blir våtere og varmere klima, som gjør at mikrober sprer seg raskere og mer, og det blir mer resistente bakterier som man ikke har antibiotika for. Da må vi finne nye måter å beskytte oss på.
Reduserte infeksjoner på sykehus

Løsningen, som nylig er patentert og sertifisert, er et pulver med produktnavn Q-field som man blander i maling eller andre materialer. Når malingen påføres oppstår det elektrisitet på overflaten på molekylnivå, såkalt fotokatalytisk effekt.
– Det er helt ufarlig for mennesker, for elektrisiteten er så lav, men det tar knekken på virus, bakterier og muggsopp. Effekten varer så lenge malingen er intakt, sier Johansen.
Han forteller at da malingen ble testet ved en sykehusavdeling i Romania gikk antall infeksjoner ned med 40 prosent, etter at malingen ble påført i rommene der pasientene oppholdt seg.
Den rumenske gruppen og tre fra Norge er medgründere og har startet selskapet Spectrum Blue med base i Stavanger. Selskapet har ti medarbeidere i Polen, Storbritannia og Norge.
Selskapet er med i Norway Health Tech, helsenettverkene Eira og Eitri, forsvarsinkubator KUPAESA BIC og fra høsten Innovasjon Norges TEA program i London.
– Hvilke løsninger finnes det for dette i dag? Hvem er konkurrentene deres?
– 90 prosent av konkurrentene sine produkter i dag inneholder giftstoffer som kobber, sølv eller sink. Vår løsning er giftfri, fungerer i hele lysspekteret og er også billigere enn de andre konkurrentene, sier Johansen.
Vil forebygge sopp i rommet
Etter at patent og sertifiseringer er på plass, starter selskapet nå neste fase - markedsføring og salg.
– Vi henvender oss til en rekke ulike bransjer, og våre første kunder vil nok bli avgjørende for selskapets utvikling. Vi har nå en ansatt i London og jobber mot byggebransjen i Storbritannia. Der er muggsopp et stort problem og en ny lov som kommer nå vil kreve at bygg-eiere gjør noe raskt for å fjerne og forebygge muggsopp, sier Johansen.
Selskapet har også fått en henvendelse fra det som må sies å være en spesiell bransje.
– I romfartsindustrien er det faktisk et problem med space-bakteria og space-fungi i romstasjoner, romfartøy og romfartsdrakter. Vi er støttet av ESA (den europeiske romfartsorganisasjonen) i dette arbeidet og er i dialog med selskaper som ønsker å høre hva vi kan tilby, sier Johansen.

Dropper eksterne styremedlemmer
Godt i gang i sitt fjerde selskap, trekker han veksler på erfaringene fra de tre første gründerreisene. Særlig én ting er han obs på.
– Før var jeg for lydig og pliktoppfyllende til styret og tenkte at de vet best, men eksterne styremedlemmer uten startup-erfaring vet ikke hva det vil si å drive en startup. Et slikt styremedlem ville gjerne sagt til oss nå at vi bare skulle gått i én retning, men det fungerer ikke i en tidligfase-startup. Vi må jobbe bredt, teste mange ting og prøve en rekke muligheter i denne fasen, sier Johansen.
– Så hvordan ser styret deres ut?
– Vi har foreløpig bare gründere i styret og vil ha det litt fremover. Men for all del, det er en tid for alt. Gode og erfarne styremedlemmer er viktige senere.
– Hva driver deg? Hvorfor velger du å starte enda et selskap?
– Jeg drives av å skape ting som kan forbedre verden. Dessverre, eller heldigvis, er det mye som kan bli bedre. Å skape nye teknologiske løsninger og norske arbeidsplasser er hoveddrivkraften, ikke penger, sier Johansen.
Hentet 15 millioner
I tillegg til gründerne, er 20 norske engleinvestorer med på eiersiden, deriblant investor Christian Ringnes og tidligere Equinor-sjef Harald Norvik. Selskapet har hentet 15 millioner siden oppstarten i 2022.
– Alle kapitalselskap og større selskaper krever at vi har kommersielle avtaler på plass før de ønsker å investere, sier Johansen.

Etter at han til nå har ledet tre selskaper til suksess, forteller Johansen at han ingen hemmelige oppskrifter, men styrer etter to enkle prinsipper.
– Jeg liker ikke avanserte systemer for å følge opp ting. Det meste må kunne formuleres på en A4-side, ellers blir det for komplekst.
Det andre prinsippet handler om stemning og kultur.
– Vi skaper gode team med god stemning og folk med sunn selvtillit. Jeg er veldig dårlig på å lede med frykt. Det må være lystbetont. Alle bruker så mye tid og energi i en startup. Flere i selskapet har ikke full lønn en gang, men er motivert av misjonen, egen læring og synes det er moro. Det tror jeg skaper en sterk atmosfære og kultur, som også gjør at andre partnere liker å jobbe med oss, sier Johansen.