Medgründerne Tom Stræte Lagergren, best kjent som Matoma, og CEO og medgründer Christian Ringstad Schult i Masterchannel.

Spillgründeren fikk Matoma på laget

Artisten Matoma går inn på eiersiden og blir medgründer i det nye selskapet til tidligere Tiltspot-medgründer Christian Ringstad Schultz.

Publisert Sist oppdatert

Masterchannel utvikler såkalte masteringverktøy for musikere, altså programmer for å gjøre lydmikser til ferdige produkter. Selskapet ble startet av PhD-kandidat Christian Ringstad Schultz og Mastering- og IT-ingeniør Simon Hestermann i 2020.

Nå blir Tom Stræte Lagergren, best kjent under artistnavnet Matoma, med på laget. Han får eierskap til 18 prosent av aksjene, og status som medgründer.

– Teknologien er helt nyskapende når det gjelder bruk av artificial intelligence, noe som gjør Masterchannel helt rått og unikt, sier han.

Lagergrens musikk er strømmet mer enn to milliarder ganger, og han har samarbeidet med en rekke store artister, deriblant Michael Bolton og Jennifer Lopez.

Lagergren får 18 prosent av aksjene i Masterchannel.

Vil senke prisen

Masterchannel, som er formelt registrert med navnet Masterbus, leverer en web-basert tjeneste for automatisk mastering av musikk. Mastering er det siste steget når man produserer musikk, hvor låten balanseres og prosesseres med formål om å fremheve kvalitet.

Oppstartsselskapet utvikler teknologi som automatiserer prosessen ved hjelp av kunstig intelligens. Slik vil startupen også senke prisen på denne typen tjenester.

– Dette er og en av de største utfordringene for selvstendige artister, da få har nødvendig kompetanse for å få et godt resultat og eksisterende løsninger er enten svært kostbare eller kompliserte. Det er dette problemet vi nå jobber for å løse, på et globalt nivå, sier Schultz.

Skal hente kapital

Parallelt med driften av Masterchannel, jobber Schultz med en doktorgrad i datadrevne forretningsmodeller.

Han har tidligere vært med å gründe Phonion Technologies, som står bak spillplattformen Tiltspot, men er nå ute av selskapet. Schultz har også vært visepresident for entreprenørprogrammet Spark på NTNU.

Ifølge Schultz har Masterchannel allerede har flere kunder rundt om i verden, i hovedsak små og mellomstore produsenter.

– Men for å nå ut til de store massene er det viktig at vi blir sett på en som seriøs aktør som faktisk leverer kvaliteten artister i dag forventer. Det å få med Tom på laget, er et viktig steg i riktig retning, sier han.

I høst går selskapet på kapitaljakt, med målsetning om å hente tre millioner kroner.

– Ambisjonen er å bli den ledende aktøren innen automatisk mastering av musikk. Vi vil også gå inn i andre områder hvor lyd er viktig. Vi har en så fleksibel tech, sier Schultz.