Nomono-teamet.

Nomono fant «nye store muligheter» gjennom pilotprosjekt: Fyller kassa med 55 millioner kroner

Øker innsatsen på Saas kraftig, og planlegger lansering i Norden, Storbritannia og USA i år.

Publisert Sist oppdatert

Oppstartsselskapet Nomono utvikler nye lydprodukter, både hardware og software, som skal sørge for enklere og mindre tidkrevende kvalitetsproduksjoner av for eksempel podcast. På bare et drøyt år har selskapet sikret pilotkunder som NRK, DNB og den svenske podcast-stjernen Anton Berg.

Shifter har tidligere omtalt hvordan selskapet, som ledes av tidligere Huddly-sjef Jonas Rinde, i to runder har skaffet seg kjente investorer som Trond Riiber Knudsen, Johan Brand og Davide De Picciotto, samt flere venturefond. Nå fyller selskapet opp kassa på nytt, bare ni måneder etter forrige runde.

Eiendomsmilliardæren Torstein Tvenge leder en emisjon i Nomono på 55 millioner kroner, melder DN. Brødrene Adolfsen i Adolfsengruppen er også med som nye investorer. Ellers fyller de eksisterende aksjonærene på. Selskapet prises til 205 millioner kroner, en firedobling siden sist.

– Vi har blitt kjent med potensielle kunder og markeder, og har oppdaget nye store muligheter, sier Rinde om hvorfor selskapet fyller på kassa allerede, et halvt år før planen.

Jonas Rinde er daglig leder i Nomono.

Trygt og langsiktig

Emisjonen ble tre ganger overtegnet.

– Det har vært trangt i døra, bekrefter Rinde, som tidligere har vært opptatt av å ikke hente for mye penger for tidlig.

Han forteller blant annet at Adolfsengruppen har vært på eiersiden i prosjekter han har vært involvert i før, og at valget om å slippe dem inn likevel ikke var så vanskelig.

– Det er trygg kapital med langsiktighet.

Venturearmen til forskningsinstitusjonen Sintef, som Nomono er spunnet ut av, er fortsatt største eier. Svenske Spintop Ventures, som debuterte i Norge i fjor, øker eierandelen i denne runden.

«Runway», altså hvor lenge pengene skal vare før en ny runde må til, vil svenske Rinde ikke si noe konkret om.

– Det kommer an på hvordan det går med produktene som skal ut i markedet.

Mer Saas

I løpet av høsten er planen å starte prototypeproduksjon av de første hardwareproduktene til Nomono, fortrinnsvis smarte mikrofoner som skal være i stand til å ta opp klokkeklar lyd selv på en bråkete café.

Men gjennom de mange pilotprosjektene og samarbeidene med ulike lydprodusenter i inn- og utland, oppdaget Nomono at programvaresatsingen måtte skaleres opp.

– Saas-modellen, det er der vi ser de store mulighetene. Skyløsningen har en veldig verdi, og den er veldig aktuell for alle som vil jobbe med lyd. Derfor ville vi hente mer kapital for å holde hastigheten, sier Rinde.

Nå planlegger Nomono en «soft launch» av programvaren mot slutten av året.

– Vi er veldig unike, fordi vi har hele arbeidsflyten, fra «rec to release».

Global satsing

De friske pengene skal primært brukes på salg og markedsføring, sier Rinde. Nomono planlegger lansering parallelt i Norden, Storbritannia og i USA.

– Pilotene har gitt god forståelse av kunder som NRK, for eksempel. Nå ser vi på aktører som BBC som en mulighet, sier den ambisiøse gründeren.