Finn Persson er partner i Spintop Ventures.

Den norske antiporteføljen til det svenske VC-fondet ble for stor. Nå girer Spintop Ventures opp aktiviteten i Norge

Har du hørt om svensken som sa nei til Huddly - to ganger?

Publisert

Det Stockholm-baserte investeringsselskapet Spintop Ventures har lenge snust på det norske markedet. I fjor gjorde de sin første investering her til lands, da de gikk inn i Nomono sammen med blant andre Skyfall Ventures.

Men det har stort sett blitt med sporadiske besøk og løse kontaktpunkter. Dermed har Spintop også gått glipp av flere gode investeringsmuligheter.

– Vi har en «shame list». Blant annet takket vi nei til Huddly i tidlig fase, og så en gang til senere. Vi har noen slike eksempler, forteller Finn Persson, partner i Spintop.

– Men sånt skjer. Vi irriterer oss mer over at det er bra selskaper vi aldri en gang har sett, som lander runder, sier han.

Nå har antiporteføljen i Norge vokst seg såpass stor at investeringsselskapet har bestemt seg for å gå mer systematisk til verks her til lands. Det kommer til å materialisere seg i flere investeringer på denne siden av grensen allerede i år.

Spintop Ventures

  • Nordisk investor basert i Stockholm
  • Investerer i software-baserte selskaper i sen seed-fase
  • Kjøper normalt inngangsbillett for 5-15 millioner kroner, og kan følge opp i flere runder
  • Tar initielt en eierandel på mellom 10 og 30 prosent
  • Eksempler på porteføljeselskaper er Nomono, Oneflow og Freska

Inn tidlig – med lenge

Det er stor variasjon i porteføljen til Spintop. I tillegg til Nomono, har de investert i norsk-svenske Oneflow og rengjøringstjenesten Freska. I tillegg peker Persson både på fintech og spillbransjen som svært interessante.

Felles for porteføljeselskapene er dog at de jobber med programvarebaserte produkter, selv om noen også har maskinvare.

– Man kan si at jo mer dypteknologi det er, desto mer kommersiell risiko kan man ta, sier Persson.

Spintop opererer ofte som lead eller co-lead i en investeringsrunde, men det er ikke et krav.

Inngangsbilletten kjøper de helst på sent seed-nivå, og forventer gjerne eierskap mellom 10 og 30 prosent for mellom 5 og 15 millioner kroner.

– Vi kan ikke investere i en powerpoint-presentasjon. Det må være noe mer, som viser at selskapet har kommet et steg på vei. Det bør være en teknisk grunnplattform og en tydelig idé om hva man skal ta til markedet. Vi forventer en tydelig beskrivelse av hva det er, og hva teamet vil gjøre.

Deretter følger Spintop helst opp i flere runder, og kan gjerne bidra med 50-60 millioner kroner i ett og samme selskap.

– Vi går inn tidlig, så alt blir ikke bra. Men vi gjør en A-runde i de fleste av selskapene.

Ulik historikk, ulikt behov

Det er ikke avgjørende for Spintop at gründerne sitter med majoritet i selskapet når de kommer inn på eiersiden.

– Alle selskaper har ulik historikk, på godt og vondt. Det viktige er at de som skal ta hovedansvaret, har gode og store eierincentiver. Noen ganger har gründeren gått, og noen ganger er ikke hele teamet med lenger. Vi er mer opptatt av de som vil være med lenge, sier Persson.

Han forteller også at de godt kan fungere som ryddemannskap i cap table når en investeringsrunde gjennomføres.

– Vi vil primært at pengene skal gå til bygging av selskapet, men av og til kan man gjøre andre ting, som å være en katalysator til opprydding.

Persson legger til at Spintop normalt vil ha en styreplass i sine porteføljeselskaper.

Ærlighet varer lengst

Hver enkelt investeringsprosess med Spintop kan se veldig ulik ut.

– Men ved første presentasjon, er vi veldig opptatt av å forstå selskapet. Hva er nytten? Hva er Product-market-fit? Hvor stort og viktig problem er det man løser? Man vil at én krone skal bli til to eller tre ganske fort, slik at de kan reinvesteres.

Deretter er det viktig å bli kjent med teamet. Da gjennomfører Spintop gjerne flere utspørringsrunder, for å sikre at det er en god match.

– Så ser vi fremover, på de finansielle planene og forretningsplanen.

– Hva er det verste en gründer kan gjøre i denne prosessen?

– Å late som man er noe man ikke er, eller har noe man ikke har, sier Persson.

– Hva legger du i å være en gründervennlig investor?

– Jeg liker ikke begrepet. Gründeren er den som har startet noe. Vi er selskapsvennlig. Vi er der for å bygge gode selskaper. En gründer kan være veldig viktig, men det er teamet som er avgjørende. Det kan være med gründeren, men må ikke være det.

Tidshorisonten

Spintop har en klassisk fondsstruktur, med tidsbegrensninger. Exit-strategien er imidlertid ikke hugget i stein.

– Vi er en VC som er god på å hjelpe til med skalering. Vi er ingen god forvalter av et skikkelig stort selskap. Normalt er vi med i 5-8 år, sier Persson.

Vekst og hype, hånd i hånd

Persson mener «allting digitalt» nå har enormt vekstpotensial, og viser for eksempel til e-helse som et område han har tro på, men som Spintop ikke ennå har beveget seg inn i.

Ifølge Persson består dagens Spintop-portefølje av 65-70 prosent B2B-selskaper, som ifølge han reflekterer den nordiske teknologiindustrien godt.

På den andre siden, medfører den store entusiasmen på dette området også at enkelte ting blir oversolgt.

Fintech er et slikt eksempel, selv om dette er et område Spintop er og vil være aktiv i.

– Vi tror på fintech, men synes at prisingen er høy. Det er ofte basert mer på teoretisk potensiale, enn hva de faktisk gjør. Går det bra, kan det gå utrolig bra. Men vi forstår ikke alltid hvordan markedet fungerer. Fintech-merkelappen gir en veldig høy pris.

Bli kjent først

Mandatet til Spintop er nordisk, og det skal ikke spille noen rolle om selskapet er i København eller Tromsø. Basert på dagens dealflow vil Spintop gjøre minst to investeringer i Norge i år.

Persson forteller at selskapet nå er aktivt ute og leter etter gode investeringscase, gjennom et etter hvert solid nettverk i miljøet. Dette er typisk andre investeringsselskaper og huber som Startuplab.

– Men om man vil ta kontakt, er det bare å sende en mail. Vi kjenner gjerne et selskap en stund før vi investerer. Det er en god idé for begge parter å bli kjent med hverandre.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer