-
CFO | Biosort
-
Data Engineer | Höegh EVI
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
ledelse
Sluttet som sjef i eget selskap «på overtid» - nå gjør han comeback
Etter to år på sidelinjen gjør Kristoffer Engebø retur som toppsjef i Eduplaytion. Selskapet bak mattespillet Numetry har tredoblet omsetningen og redusert underskuddet. Nå vil gründeren selv lede neste fase.

Kristoffer Engebø etablerte Eduplaytion i 2018 og ledet selskapet bak mattespillet Numetry gjennom flere runder med vekst og kapitalinnhenting.
Etter fem år i sjefsstolen takket han av høsten 2023 - et trekk han senere beskrev som «noe som burde skjedd to år tidligere».
– Det var rett og slett ikke som daglig leder jeg trivdes best, uttalte Engebø da.
Han mente selskapet trengte nytt blod og nye tanker, mens han selv ønsket å bidra der han hadde mest kraft - ute i skolene, tett på produktet og salget.
To år senere er Engebø imidlertid tilbake i førersetet, etter at arvtaker og tidligere kollega Emilie Harr nylig valgte å trekke seg fra lederrollen.
– Jeg tenker det er en tid for alt. Emilie ønsket seg videre, og vi skilles amikabelt. Jeg håper vi får muligheten til å arbeide sammen igjen en dag, sier Engebø.
– Hva fikk deg til å ta tilbake lederrollen nå?
– Slik ting har utviklet seg, er dette et helt naturlig steg. Teamet er nå vesentlig mindre enn den gangen, men like fullt svært slagkraftig, sier han.
– Jeg har i dag langt bedre innsikt i hva som gikk galt, og ikke minst hvilken kurs vi bør stake ut videre. Samtidig ønsker jeg å bruke tiden min utelukkende på salg og produktutvikling. «Alt» annet blir satt bort.
– Hvordan har både du og selskapet endret seg siden sist du var daglig leder?
– Man har strammet inn, rett og slett. Det pågår nå et utrettelig arbeid med salgsarbeidet, kostnadskontroll og det å utvikle et godt, skalerbart produkt.
– Du sa i fjor at dere burde ha gjort lederskiftet to år tidligere - hvordan ser du på det utsagnet nå?
– Slik situasjonen var den gangen, er det helt klart noe jeg burde ha gjort tidligere. Jeg bebreider ingen for at det ble som det ble, men i dag er det min klare oppfatning at selskapet manglet den nødvendige innsikten, noe som igjen førte til feilslåtte og etter hvert kostbare, valg.
– Hva tar du med deg fra tiden utenfor sjefsstolen, og hva vil du gjøre annerledes denne gangen?
– Mer ledelse, mindre demokrati.
– Hva er de viktigste målene for Eduplaytion i denne nye fasen?
– Norske kommuner ligger nede med brukket rygg. Til tross for denne glisne realiteten, har vi - som en liten og fortsatt relativt ukjent aktør - likevel lykkes med å selge inn dagens versjon av Numetry til skoler.
En viktig milepæl
Selskapet tredoblet omsetningen i 2024, fra rundt 700.000 kroner året før til nær tre millioner. Samtidig ble underskuddet betydelig redusert, fra minus 26 millioner til minus 9,9 millioner kroner.
Fjoråret ble av daværende daglig leder beskrevet som både krevende og lærerikt, preget av «nødvendige grep» for å sikre en mer bærekraftig drift.
En viktig milepæl var ifølge Harr å sikre premium-avtaler med over 20 prosent av norske skoler, samtidig som selskapet lukket en emisjon på 2,8 millioner kroner før sommeren, en prosess ledet av Engebø.
– Nå gjelder det å holde oppe det gode salgsmomentet, samtidig som vi er bevisste på kostnadene våre, sier han.
– Målet er å komme oss til grønne tall så raskt som mulig. Parallelt fortsetter vi å utforske hvordan vi kan skalere løsningen vår, et arbeid som allerede er godt i gang.