resultat

Slik snudde byrået tap til overskudd i en «mettet bransje» 

– Vi forsto at vi måtte gjøre store grep, sier Anja Marie Falch, nyansatt daglig leder i Zoaring. 

Zoaring tilbyr digitale tjenester innenfor produksjon av innhold, rådgivning og distribusjon. De tok i fjor flere grep for å snu motgang.

Sist Shifter omtalte Zoaring var ideen å forenkle hverdagen til bedrifter via video og tegnefilm. «Etter fem år i markedet, har Simen Ytre-Arne og Henrik Jesman Sunde landet storkunder som Rema 1000, Equinor og DNB», het det i 2018

I dag beskriver Stavanger-selskapet seg som et kreativt kommunikasjonsbyrå - som forenkler komplekse budskap, enten det handler om å lære opp ansatte, lansere nye produkter eller formidle en ny strategi.

Sist Shifter omtalte Zoaring var ideen å forenkle hverdagen til bedrifter via video og tegnefilm. «Etter fem år i markedet, har Simen Ytre-Arne og Henrik Jesman Sunde landet storkunder som Rema 1000, Equinor og DNB», het det i 2018

I dag beskriver Stavanger-selskapet seg som et kreativt kommunikasjonsbyrå - som forenkler komplekse budskap, enten det handler om å lære opp ansatte, lansere nye produkter eller formidle en ny strategi.

Zoaring ledes av Anja Marie Falch. Hun var i 2014, som nyutdannet innen kommunikasjon, en av de første ansatte i selskapet. 

Falch gikk senere gradene fra tekstforfatter og prosjektleder, til kreativ leder, driftsjef og nå daglig leder fra mars i år. 

– Nå er mitt mål er å ta Zoaring videre til neste nivå, sier hun. 

Økte salgsinntektene 

Zoaring samarbeider tett med søsterselskapet Zelo, som gir kundene et digitalt verktøy for å lage, sende og spore kommunikasjon.

I fjor økte salgsinntektene i Zoaring med 55 prosent, fra 6,6 millioner kroner i 2023 til 10,21 i 2024. Selskapet snudde også et underskudd på en cirka halv million kroner til et overskudd på nær 3 millioner kroner, viser årsrapporten. 

Falch forteller om et krevende år i forkant av disse resultatene. 

– Markedet føltes mettet og mange i bransjen, oss inkludert, slet. Vi forsto at vi måtte gjøre store grep, sier hun om 2023-året. 

Sammen med daværende daglig leder, ovennevnte Ytre-Arne, satte de seg tydelige mål, forteller Falch. Det handlet blant annet om økt satsing på internkommunikasjon og elæring. 

– Dette gjorde vi blant annet ved bare å kontakte kundene våre og si: Hei, kan vi komme å fortelle litt om alt det spennende vi driver med? Kanskje er det noe vi kan gjøre for dere. 

Selskapet etablerte samtidig en ny visuell profil og nettside som fremhevet erfaringen og kompetansen som var bygget opp. 

– Nå kommer 70 prosent av kundene våre tilbake, sier Falch. 

Utviklet egen teknologi

Zoaring satte seg også et mål om å vinne flere rammeavtaler og sikre mer forutsigbare inntektskilder. 

De ønsket å være en langsiktig partner, fremfor å levere kortsiktige prosjekter. I stedet for å prioritere kalde salg som før, satset selskapet i fjor på å utvikle og opprettholde eksisterende kunderelasjoner. 

– Vi jobbet også tettere med Zelo og inviterte eksisterende kunder til å teste ny teknologi og våre egenutviklede verktøy, sier Falch. 

– Dette ga oss både erfaring, utprøvde løsninger og nye samarbeidsmuligheter på tvers av selskapene. 

Zoaring utviklet i tillegg et et eget prosjekteringsverktøy som kunne estimere økonomien i prosjektene, men Falch understreker viktigheten av flere langsiktige rammeavtaler. 

– Ikke en hvilepute 

For ett år siden signerte Zoaring en rammeavtale på opptil ti år med Equinor, den desidert største kontraktstildelingen så langt, ifølge kom24

Falch viser også til en langsiktig rammeavtale med Bufdir, blant flere. 

– Dette ga oss en tryggere økonomisk plattform og forutsigbarhet, slik at vi kunne planlegge bedre, sier hun. 

Resultatene har imidlertid ikke blitt en hvilepute, men heller gjort det mulig å investere mer i både folk og teknologi, forteller Falch. 

– Min ambisjon er å utvikle et sterkt, levende og lidenskapelig fagmiljø her i Stavanger, som kan støtte både nasjonale og internasjonale kunder.