Gründerne Christian Wierød og Risul Islam i Unite Living har lagt planen for å vinne et marked som ikke egentlig finnes.

Slik skal Unite Living bygge en internasjonal supertjeneste for boliguteleiere

Gründerne hadde allerede justert forretningsmodellen flere ganger, men da pandemien inntraff så proptech-startupen Unite Living sitt snitt til å gjøre en siste, avgjørende manøver.

Publisert

Nylig ble det kjent at flere store aktører i eiendomsbransjer satser til sammen 20 millioner kroner og verdsetter proptech-startupen Unite Living til 140 millioner kroner etter emisjon. Fra før er DNB på eiersiden.

Det hele startet som en idé om en matching-tjeneste for romkamerater, og utad kan Unite Living fortsatt se ut som kun en markedsplass for folk som leter etter noen å bo med, og for ideell matching av utleiere og leietakere. Tjenesten har i dag over 35.000 brukere i 150 byer verden over, opplyser selskapet selv.

Under panseret jobbes det derimot med en omfattende digital infrastruktur, som etter planen skal bidra til å digitalisere en hel bransje.

Målsetningen er ifølge gründerne Christian Wierød og Risul Islam å bli en «internasjonal digital standard for boligutleie». Årets seks millioner kroner i årlige abonnementsinntekter, regner han med å mangedoble innen tre år.

– Hovedfokuset, selve juvelen i systemet, er forvaltningssystemet, sier gründer og daglig leder Wierød.

Det avgjørende veivalget

Riktignok har et forvaltningssystem i regi av Unite Living eksistert en stund, og flere store aktører i eiendomsbransjen har omfavnet det. Denne applikasjonen inneholder blant annet muligheten for digitale visninger og automatisk opprettelse av depositiumskonto og garanti ved signering av leiekontrakt. På kundelisten står for eksempel Krogsveen og Lille Oslo Eiendom, samt en rekke eiendomsmeglere, særlig innen utleie.

Det skortet imidlertid på skaleringsevnen til dette produktet, forteller Wierød. Bare i Norge var det stor forskjell på kundenes behov. I utlandet, som er et mål på mellomlang sikt, er bransjen ytterligere fragmentert.

– Vi hadde på blokka at vi måtte gjøre noe med infrastrukturen. Så kom korona, og det første jeg tenkte var at enhver krise er en stor mulighet, sier Wierød.

– Hvordan kunne vi få det meste ut av korona, og gjøre det så positivt som mulig for butikken?

Teamet bestemte seg for å ta tak i de prosessene man typisk skyver foran seg i en normalsituasjon, de som må vike for jaget etter nye kunder og kortsiktige finansielle mål.

Resultatet ble et eget prosjekt, som sikret støtte på tre millioner kroner og lån på fem millioner kroner fra Innovasjon Norge. Det førte til at den enhetlige Unite Living-applikasjonen ble splittet opp i en rekke mikrotjenester som snakker sammen. Det er dette Wierød kaller «juvelen».

– Det handler om at teknologien ikke skal bli flaskehalsen i skaleringen, forklarer Wierød.

Eksempler på disse mikrotjenestene er Vipps e-faktura, integrasjoner med Nets, regnskapsintegrasjoner eller automatisk opprettelse av depositumskonto gjennom BN Bank. Sistnevnte har ifølge Wierød gitt kundene en kostnadsbesparelse på opptil 75 prosent per konto, fordi roboter gjør jobben man tidligere måtte ha saksbehandlere i banken for å gjøre. Og nå kan kunder velge og vrake hvilke tjenester de vil ha og ikke.

– I teorien er hver mikrotjeneste uendelig skalerbar, og da skal systemet være det samme. Vår backend blir en API-hub som legger til rette for samhandling på tvers av tjenesteleverandører, sier Wierød.

Strategien er utarbeidet av CTO og medgründer, Risul Islam og godkjent av eierne, nye og gamle.

– Vi har eiere som har erfaring med å skalere tjenester raskt, og har fått dem med på denne strategien. I tillegg har vi et mål om å bygge en ny internasjonal standard for boligutleie. Vi vil bli en infrastrukturleverandør for hele Europa. Det handler om skalerbarhet.

Langsiktig strategi

Per i dag har Unite Living i underkant av fem prosent av proffmarkedet i Norge. Veien til markedsdominans hjemme er lang, og enda lenger til Europa.

– Vi ønsker å ha en god og sterk posisjon hjemme før vi går internasjonalt, primært fordi det koster veldig mye penger å gå ut. Der ute må vi lære mye nytt, bygge nye nettverk, skaffe nye kunder fra scratch. Å ikke ha en bunnsolid del i Norge før man går internasjonalt, tror vi ikke er like smart, sier Islam.

Han legger til at integrasjoner med banker i utlandet også skaper ekstra hindre.

– Så lenge det er kjempemuligheter her hjemme, er ikke alltid gresset grønnere på den andre siden, sier han.

– Trenger Unite Living den skalerbarheten dere har brukt så mye ressurser på nå da?

– Ikke i dag, men innen ett år. Desto lenger vi venter med å gjøre den endringen, desto dyrere blir det, mer avansert blir det, og mer tid tar det. Vi har eiere som har et langtidsperspektiv på det vi gjør. De, og vi, tror at eiendomsbransjen evolusjoneres, ikke revolusjoneres.

Unite Living anslår at de har brukt 60.000 utviklertimer totalt på løsningen. Wierød viser til boken «Finite and infinite games», hvor nylig avdøde forfatter og historieprofessor James P. Carse ved Universitetet i New York fremførte teorien hvor førstnevnte handler om å vinne, mens sistnevnte spill handler om å få fortsette å spille. Det er den siste tilnærmingen gründer Wierød drives av.

– Vi har tatt en strategisk beslutning om at vi ikke trenger å være den første ute med ulik funksjonalitet. Det er ikke alltid best å være «first mover». Vi bruker heller litt tid, og gjør det ordentlig. Man blir veldig ofte fristet til å gjøre det på den raskeste måten, men det er kortsiktig og vil ikke få deg langt, mener Islam.

De tre hovedutfordringene

Fremover skal markedsføringsbudsjettet til Unite Living mangedobles, og dagens stab på seks skal dobles innen seks måneder. Deretter er planen å starte på en reise der neste milepæl er 100 ansatte.

Wierød ser tre umiddelbare hovedutfordringer.

– Den største utfordringen blir å finne de riktige folkene, de som blir grunnpilaren i Unite Living.

– Deretter, med internasjonalisering og skalering, gjelder det å holde på agiliteten til en liten startup.

– Til slutt må det nevnes at dette er nærmest et «blue ocean market», for det er nesten ingen som bruker systemer som vi utvikler. Den store utfordringen er farten på bransjen, og det er noe som er litt utenfor vår kontroll. Men det skjer veldig mye innen proptech, og korona har blitt en akselerator for digitalisering innen eiendom, fordi mange har kjent på kroppen hva det vil si å la være.

Videre finansiering

Med nye eiere og frisk kapital innomhus, regner Unite Living med å bli lønnsomme i Norge. Wierød er derimot forsiktig med å kommentere hvor lenge pengene skal vare.

Det samme er han ved spørsmål om fremtidig finansiering. De nye eierne Pareto Bolig og Krogsveen har overfor E24 sagt at det er lite sannsynlig at de vil sluke selskapet.

– Vi vil gjøre det beste for selskapet, og det bestemmer situasjonen til enhver tid. Hvis det beste for selskapet og vår visjon er å gå VC-løpet, så gjør vi det, sier Wierød, uten å lukke noen dører til alternativer.