shifters julekalender

Skal hjelpe bedrifter å få kontroll på dyre lisenser

Shifter pakker opp én splitter ny startup fem dager i uken frem til jul.

Henrik Skalmerud er en av gründerne bak snart lanseringsklare Bsure, en tjeneste som skal innsikt og kontroll på lisenser kundene har kjøpt hos Microsoft; hvem som bruker de - og om man betaler for riktig antall lisenser.
Publisert Sist oppdatert

I dagens kalenderluke:

Bsure, et oppstartsselskap som skal gi innsikt og kontroll på lisenser kundene har kjøpt hos Microsoft; hvem som bruker de - og om man betaler for riktig antall lisenser.

– Vi har bygget vår app med utgangspunkt i to hovedhypoteser og problemstillinger - slik vi ser det, sier medgründer Henrik Skalmerud og forklarer:

– Bedrifter har lisenser på lager. Det vil si at de har kjøpt lisenser, som ikke har blitt tildelt til noen personer eller brukere. Bedrifter har heller ikke gode prosesser for "offboarding" av brukere som ikke jobber i bedriften, som gjør at man betaler for brukere som ikke lenger har behov for lisens, sier han.

– Det kan være folk som har sluttet, en konsulent som har avsluttet oppdraget, eller også personer som ble ansatt og skulle starte men sa opp før første arbeidsdag, legger Skalmerud til.

Gründeren understreker at tjenesten, som lanseres på nyåret, vil bli ekstra relevant i 2023.

Da må alle Microsoft-lisenser kjøpes med en bindingstid.

Selskaper må ifølge Skalmerud enten binde seg til et minimum antall lisenser for ett år, som ikke kan justeres ned, eller betale 20 prosent mer for et månedlig abonnement.

– Hvis man binder lisensene på feil antall, vil man da ikke ha muligheten til å justere før et år senere - om man finner ut at utgangspunktet var feil. De 20 prosentene man sparte forsvant kanskje likevel.

– Markedet omfatter alle selskaper i verden som bruker Microsoft sine lisenspakker

Bsure består i dag av fem likeverdige eiere med ulik kompetanse.

– Vi har flere års erfaring innen salg, økonomi, løsningsarkitektur, utvikling og koding - med kjernekompetanse innen Microsoft sine produkter, sier Skalmerud.

– Vi anser våre forskjellige bakgrunner som en stor styrke for selskapet, da vi har forskjellige utgangspunkt og forskjellige perspektiver på ting.

Skalmerud legger til:

– Bsure sin applikasjon er også unik ved at den kjører i løsningen til kunden, slik at dataen alltid vil forbli hos kunden, i motsetning til andre SaaS løsninger som henter data fra kunden til sin sentrale løsning.

– Hvor stort er markedet?

– Markedet omfatter alle selskaper i verden som bruker Microsoft sine lisenspakker, som er totalt 370 millioner brukere på verdensbasis, sier Skalmerud.

– Hvilke bevis har dere for at dere er på rett vei så langt?

– Vi har gjennom vår erfaring over flere år, sett at få bedrifter har kontroll på dette området, og dette har vi også bekreftet med vår app, som er testet på pilotkunder. Vi ser at kunder har en mulig besparelse på 10 til 30 prosent fra dagens lisenskost - basert på at betaler for flere lisenser enn de trenger, sier gründeren.

Dette blir hovedfokuset

Gründerne har foreløpig stilt med egenkapital- og innsats. Bsure har også fått støtte fra Innovasjon Norge, men har ingen umiddelbare planer om ytterligere kapitalinnhenting.

– Men vi vil vurdere dette fortløpende etter at produktet er kommet på markedet, sier han.

– Hvilke mål sikter dere mot i første omgang?

– Appen vil lanseres i det globale markedet, men vi vil legge vårt hovedfokus på det nordiske markedet, sier Skalmerud og legger til:

– Det vil være en abonnementsbasert forretningsmodell, der det blir viktig for oss å videreutvikle appen med ny funksjonalitet for å tiltrekke oss nye kunder og beholde de eksisterende.