Media
Shifter Media får nye eiere
Watch Media kjøper opp Shifter Media. Schibsted får en eierandel i det nye selskapet.
Et nytt strategisk samarbeid mellom mediehusene Schibsted og JP/Politikens Hus understreker Watch Medias vekstambisjoner i Norge og Sverige, skriver selskapene i en pressemelding.
Mediehuset Shifter fortsetter som selvstendig selskap under Watch Media Norway.
Schibsted får en 20 prosent eierandel i et nytt felles selskap, som skal dekke aktivitetene i Norge og Sverige.
Drives som selvstendig selskap
Shifter skal drives som et selvstendig selskap under Watch Media Norway. Det gir gode rammer for selskapets videre utvikling, opplyser selskapene i pressemeldingen.
– Shifter og Watch Media er en sterk match, og vi ser frem til å utvikle nisjemedier av høy kvalitet sammen med Schibsted. Vi har de siste fem årene utviklet Watch Media i Norge og er overbevist om at vi kan vokse og bli enda mer for nåværende og fremtidige mediebrukere gjennom det strategiske partnerskapet med Schibsted, sier Kristin Stoltenberg, landsjef og sjefredaktør i Watch Media Norway.
Med avtalen blir Shifter Media en del av Watch Media, som eies av JP/Politikens Hus og driver et bredt spekter av nisjemedier i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. Målet med den nye avtalen er å styrke satsingen på B2B-segmentet i Norge og Sverige.
– Shifter har spilt en viktig rolle i mediedekningen av teknologi og innovasjon i norsk næringsliv i en årrekke. Nå mener vi det vil være bra for mediet å få muligheten til å utvikle seg videre i Watch Medias sterke nordiske miljø for nisjemedier, sier Sarah Sørheim, leder for nisjeenheten i Schibsted.
– Strategisk samarbeid
Shifter Media driver Shifter sammen med finansmediet BankShift. En del av avtalen er at Schibsted reduserer kostnadene i Shifter Media til et bærekraftig nivå. Derfor åpnes det for at ansatte i Shifter Media kan søke om frivillige sluttavtaler. Avtalen forventes å være fullt avsluttet innen årets utgang. Den får ingen betydning for Watch Medias eksisterende organisasjon i Norge og Sverige, hvor alle mediene kjører uendret videre, skriver selskapene i pressemeldingen.
– Dette er et strategisk samarbeid som gir stor mening for begge parter. Jeg tror Shifter Media vil styrkes av å være en del av et mediehus som både har vilje og evne til å satse for å vokse innen B2B-publikasjoner. Det er imponerende hva Watch Media har fått til, og jeg er superimponert over hva de ansatte i Shifter Media har fått til, så det blir spennende å se hva vi kan få til sammen. Jeg tror vi har mye å lære av hverandre, sier daglig leder og sjefredaktør i Shifter Media, Lucas H. Weldeghebriel.