Ragnar Furru i AF Gruppen falt for Børge Langedal og Sigbjørn Nome sin innkjøpsplattform.

«Selvfinansiert» innkjøpsplattform ble investoryndling: Hentet storkundene før de hentet kapitalen

Sigbjørn Nome og Børge Langedal i Ignite Procurement måtte takke nei til flere investorer da de nylig landet 8 millioner kroner til sitt analyseverktøy for innkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Sigbjørn Nome og Børge Langedal hadde jobbet som konsulenter i BCG, der de gang på gang så hvordan det var et stort potensial for bedre analyser på innkjøpsområdet. De så for seg hvordan de kunne automatisere mye av jobben som i dag ble gjort manuelt og langdrygt av enten innkjøpsavdelinger eller konsulenter som dem selv.

De gikk i gang med å bygge en strategisk plattform for innkjøp som etter hvert skulle få giganter som OBOS, AF Gruppen, Autostore, Implenia og en rekke andre inn som kunder, og som nå har hentet 8 millioner kroner. På investorlista er SNÖ med 5 millioner kroner, Arkwright X med 2 millioner kroner og Investinor med en million.



Selvfinansiert

Utviklingen frem til nå har skjedd uten eksterne investorer. Gründerne fortsatte å jobbe som konsulenter «på si’», og finansierte på denne måten veien frem mot de første kundene. Det var også slik de laget den første helt enkle løsningen til eget bruk, for etter hvert å gjøre den tilgjengelig ut i markedet for ett års tid siden.

— Det finansierte ikke bare utviklingen av plattformen, men det validerte også potensialet for å automatisere arbeidet vi gjorde i BCG, sier CEO Sigbjørn Nome.

Sigbjørn Nome (t.v.) og Børge Langedal i Ignite Procurement.

Automatiserer analyser

Kort fortalt henter plattformen ut data om leverandørene og hva slags forhold du som innkjøper har til disse aktørene. I tillegg til å analysere transaksjonene og avtalene du har med de ulike leverandørene, mater den inn regnskapsinfo og andre faktorer som kan fortelle noe om hvor solide de ulike er - som for eksempel revisoranmerkninger eller likviditet. Kanskje ligger det en hittil ukjent risiko i å fortsette med en viss leverandør, eller at det er rom for andre forbedringer i måten innkjøpene gjøres på.

— Det handler ikke bare om å identifisere risiko, men også muligheter, mener Nome.

Sparer kostnader

Mens det har kommet stadig nye salgs- og markedsføringsverktøy, har det skjedd lite innen innkjøp, ifølge Nome.

— Bedrifter er generelt dårlige til å analysere sitt innkjøp. Leverandørene vet som oftest mer om kjøperen enn kjøperen vet om leverandøren. De systemene som har vært til nå er lite brukervennlige og for spesielt interesserte. Vi fokuserer på aksjonsbasert innsikt. Det hjelper jo ikke å ha analyser, hvis du ikke vet hva du skal gjøre videre.

Ifølge Nome så de hvordan selskaper også kunne redusere kostnadene med 5 til 10 prosent ved å ha en mer strukturert og analytisk til nærming til innkjøp.

De mange kundene har også gjort at selskapet har vært ettertraktet blant investorene, og gründerne har sagt nei til flere av dem i denne runden. Etter investeringen sitter gründerne fortsatt med 70 prosent og de ansatte med rundt 16 prosent av selskapet.

Kontrakt med giganten

En av de første og viktigste kundene har vært AF Gruppen. Den første kontakten med bygg- og anleggsgiganten skjedde via StartupLabs «Meet the corporates»-program.

— De hadde en løsning som var interessant for oss, og det var god kjemi. De forsto problemstillingene våre, og hadde ikke bare lest noen teoribøker, sier innkjøpsdirektør Ragnar Furru i AF.

Konsernet består av rundt 50 ulike selskaper, som til sammen har over 15.000 leverandører. Noen bygger veier, andre river oljeplattformer, andre igjen fører opp større bygg.

— Det er innkjøp av alt fra kaffemaskiner og kulepenner til komplett elektroarbeid på et nytt bygg eller fundamentet på en ny bru. Samtidig er det veldig geografisk spredd. Og det gjøres via ulike systemer.

Som innkjøpsdirektør på konsernnivå er det lett å miste oversikten, og det er tidkrevende å kjøre manuelle analyser av hvordan de ulike selskapene i konsernet forholder seg til leverandørene.

Utvikling med kunden

- Det er jo et stort ansvar dere gir et oppstartsselskap?

- Det var egentlig ganske lett å ta den sjansen. Mange leverer ulike dataløsninger på dette, men ingen er skreddersydd inn mot innkjøp. Dette gir oss mer kunnskap, og kunnskap er makt i forhandlingene.

Han viser til hvordan det har vært en fordel for AF Gruppen å komme tidlig inn som kunde hos Ignite.

- Vi har kunnet komme med ønsker om funksjonalitet og forslag til forbedringer, og de har raskt gjort grep, sier Furru.

Børge Langedal forteller at det også har vært viktig for startupen.

— De var den første kunden som inngikk en lisens-avtale med oss, og det ga en vanvittig boost til vårt lille team. Ikke bare er det viktig økonomisk, men når et ledende storkonsern med så mye data tar sjansen på å satse på oss, er det mye å lære av et slikt samarbeid, sier Langedal.

Tilbakemeldingene fra AF Gruppen har de tatt med seg i den videre utviklingen.

— Det er ekstremt viktig for et oppstartsselskap med etablerte selskaper som tør å ta sjansen slike samarbeid. Det er jo en risiko, selv om vi selv mener at den ikke er stor. Så er det opp til oss å vise at vi kan levere verdi.

Nei til investorer

Investorene har også lagt merke til interessen fra storkundene, og Ignite har måttet takke nei til flere investorer i denne runden. Magne Uppman i SNÖ beskriver teamet som meget sterkt.

— De sjekker av alle boksene hos oss. Ikke minst er vi imponerte over deres gjennomføringsevne og kommersielle kraft. Her er de sjeldent flinke, sier investoren.

Han mener det er et spennende marked i vekst.

- Vi merker allerede stor interesse for selskapet fra våre VC-partnere i Europa som ønsker å posisjonere seg inn mot senere runder.