gjenbruk

Secundos AI-styrte bruktsalg har tredoblet omsetningen det siste halvåret

Seriegründer Eirik Broms lar AI-verktøy gjennomsyre alt han gjør.

Blå himmel: CTO Torstein Jørgensen Kollset og gründer og sjef Eirik Broms i Secundo.
Publisert

September 2022 varslet den nå 18 måneder gamle gjenbruks-startupen Secundo en månedlig omsetning på en million i løpet av 2023.

Nå er målet nådd med god margin og lenge før deadline.

– Vi har tredoblet omsetningen vår siden den gangen, sier gründer Eirik Broms som solgte sin forrige startup Privatundervisningen i 2021 før han la ut på et nytt løp med Secundo.

Selskapet som dyprenser og setter i stand - for så å videreselge sofaer og andre brukte møbler og «tunge ting», surfer på gjenbruksbølgen. Så langt i år ligger de 20 prosent over «et typisk friskt startup-budsjett».

– Vi har hatt en fin timing med Secundo, sier han og konstaterer at veksten også kan tilskrives investeringer i teknologi: – Vi har investert mye tid og ressurser i å være i forkant teknologisk. Og frem til nå har veksten vår primært vært drevet frem av teknologien, og ikke markedsføring.

Organisasjon bygget på AI-teknologi

Helt fra starten har AI-løsninger blitt bygget inn i selskapets teknologi. CTO, Torstein Jørgensen Kolset forteller at det er blitt viktig for hele organisasjonen å holde seg oppdatert på utviklingen innen AI.

– Det handler om å følge med og ta i bruk det som er nyttig. Det er vi veldig bevisste på, sier han.

Et resultat er at selv de som er ansatt for å rense sofaene eller jobber med lagerlogistikk, bruker chatgpt og andre AI-verktøy til å løse oppgaver.

Vålerenga-bedriften har også automatisert produksjon av annonser for varene sine og bygget inn AI i prosessen for fjerning av bakgrunn på bilder og til å lage grafikk til sosiale medier og slike ting.

Helt fra starten har planen vært å utvikle en smart algoritme for verdens mest effektive prising av brukte varer. Algoritmene deres tar utgangspunkt i et bilde av varen. AIen gjenkjenner hvilket produkt det er snakk om, og programvaren identifiserer mulige feil og slitasje. Dette mates inn i prisingsalgoritmen som gir en pris på produktet basert på over 100.000 datapunkter.

Dette er løsninger som Secundo bruker i dag, men det er ikke helt ferdig for bruk av kundene. Selskapet har fått Skattefunn-midler til videreutvikling av løsningen.

Broms forteller at han alltid er på jakt etter måter som kan bidra til å utføre arbeidet mer effektivt.

– Jeg tror det ligger i gründeres DNA. Det vi har minst av er tid, og vi er gode på å ta i bruk verktøy.

Selv har han mer eller mindre automatisert alt av regnskap. Det meste av arbeidet som går med til å forberede saker for styret er også blitt mer effektivt med AI-verktøy.

– Det handler om å ta de typiske tidstyvene. AI er god på å automatisere mye av det arbeidet som man ikke kan sette bort. Vi har også brukt det mye i research av nye markeder og i utvikling av presentasjoner rettet mot investorer.

Vil det som fungerte med klær, fungere med møbler?

Startups som satser på gjenbruk av klær, har brøytet vei. Selskapene har vært populære blant investorene også de siste årene.

I Norge er det særlig Tise med markedsplassen for brukte klær som har opptatt spalteplass. Tise hentet i fjor sommer 200 millioner kroner fra blant annet Ebay Ventures og Nysnø i en kapitalrunde som verdsatte selskapet til nesten 900 millioner.

Nylig uttalte gründer og leder Thomas Plantenga i den største nordiske Tise-konkurrenten Vinted at de er så og si klare for å gå på børs.

– Gjenbruk av klær har vært veldig i vinden en stund nå. Vi mener jo at tiden er kommet for gjenbruk av møbler, sier Broms. Vi kaster 3 ganger så mye møbler som klær, målt i kilo, per innbygger.

En grunn til at det har tatt tid er at møbler er store og kan være vanskelige å frakte rundt. De logistiske utfordringene har vært en barriere som Secundo har tatt på alvor.

– Logistikk er en barriere som man kjemper seg over med teknologi. Det har kanskje bidratt til at mange store aktører har styrt unna, men bransjen er overmoden for innovasjon som passer bra for oss som utfordrer, sier han.

Et av salgspunktene til Secundo er at de henter varene hos kunden. Det har ikke alltid vært enkelt.

– Vi har lært mye allerede. Nå vet vi hvor mange lastebilene vi trenger på veien for å flytte x antall sofaer x antall etasjer.

Han anslår at automatisk ruteplanlegging sparer selskapet en halvtime hver dag. Secundo bruker også en AI-løsning for optimal pakking og lossing av bilene.

Fortsatt gjenstår det flere hindre på veien, men CTO Torstein Jørgensen Kolset har planen klar. Det blir bits før atomer.

– Først skal alt det digitale i prosessene optimaliseres, så skal vi ta for oss «den fysiske verden».

Nøkkelen er skala. Så langt er Secundo tilgjengelig i de største byene i Norge og har kunder i hele landet, men med en hovedvekt på Østlandet.

Ifølge Broms er aktiviteten i Norge nærmest som et pilotprosjekt å regne.

– Planen er å vokse i utlandet før vi dekker resten av Norge.

Flyttet fra Bangladesh til Bjølsen

Nylig hentet selskapet ny sjefsutvikler Md. Rahman Mission fra Bangladesh.

Broms mener flere startups må våge å tenke stort for å hente den type kompetanse som det gjerne er mangelvare på i Norge.

– Jeg brukte nettverket og lot det bli kjent at jeg var på jakt etter folk. Via en felles bekjent fikk Mission høre om det og sendte meg en melding helt ut av det blå.

Han og kona flyttet til Bjølsen på vinteren.

– Hva måtte du ut med for å lande avtalen?

– Det er en god blanding av fast lønn og aksjer. Selvsagt får han en høyere lønn enn i hjemlandet, men så er kostnadsnivået vårt også høyere. Da var det viktigere at vi stiller krav om at alle ansatte må kjøpe seg inn i selskapet. Det er ikke åpent for forhandlinger en gang. For ham var dette å få komme inn i et kult selskap i vekst på gunstige betingelser, en avgjørende gulrot.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.