Bærekraft

Secundo vant gjenbruks-kontrakt med OBOS 

Avtalen innebærer at selskapene skal forsøke å gjenbruke 2000 møbler. 

Medgründer Joachim W. Hoff i Secundo.
Publisert Sist oppdatert

Oppstartsselskapet Secundo ble startet opp i 2021 med AI-styrt bruktsalg av hvitevarer og møbler. 

Selskapet utfordrer blant annet Finn. Shifter har tidligere skrevet at selskapet takket nei til store beilere midt i kapitalkrisen. For et par måneder fikk selskapet en retail-tungvekter inn som styreleder.

Secundo inngår nå avtale med OBOS på Hammersborg Torg 1 om å gjenbruke over 2000 kontormøbler.  Dette innebærer gjenbruk av alt fra kontormøbler, til storkjøkken og treningsrom. 

– Dette bekrefter at gjenbruk er i ferd med å bli standarden i store prosjekter – og at OBOS og større aktører virkelig satser på bærekraft. Vi er glade for at de har involvert oss, sier Joachim W. Hoff. 

– OBOS har som ambisjon å gjenbruke så mye som er mulig i forbindelse med flyttingen av vårt hovedkontor til Construction City. Foreløpig ligger vi an til å nå 70 prosent gjenbruk på våre lokasjoner. Vi er også veldig glade for at resten av møblene nå kan gjenbrukes av andre via Secundo, sier Jannicke Wold Kaarbø, direktør i konsernadministrasjonen i OBOS. 

– I tillegg til miljøaspektet er det økonomisk gunstig å gjenbruke pent brukte møbler. Og ikke minst er det med på å knytte det gamle og det nye sammen. Ved å ta bevisste miljøvalg håper vi også det gir en god signaleffekt til våre ansatte, medlemmer, kunder og samarbeidspartnere, sier Kaarbø. 

– Ikke bare et bussword

– Det viser at bærekraft ikke bare er et buzzword for dem, sier Hoff. 

Han forteller at selskapet de siste månedene har tatt på seg større og mer komplekse gjenbruksprosjekter - med kunder som OBOS, Freyr, Eidra, Skanska og Boligbygg Oslo KF. 

– Vi har bygget mye sinnssyk kul teknologi, økt lagerkapasiteten og tar nå på oss mye større prosjekter. Vi styrker også teamet ytterligere med flere ansettelser nå i tredje kvartal, sier Hoff. 

– Vi har hatt over 30 prosent vekst i årlig run-rate det siste året – en tydelig bekreftelse på at satsingen fungerer, sier Hoff. 

Han forteller at planene for 2025 er å fortsette veksten og styrke samarbeidsprosjekter. 

– Vi skal levere topp resultater, og ikke minst gjøre gjenbruk enda enklere for flere aktører. Og vi skal ha det gøy på veien, sier Hoff.