gjenbruk

Midt i kapitalkrisen takket Secundo nei til store beilere: –Ville ført til høyere utvanning enn vi er komfortable med  

Men Jenny Skavlan ble det likevel plass til blant aksjonærene. 

Gründere i Secundo, Eirik Broms og Shafi Adan. Innfelt: Jenny E. Skavlan.
Gründere i Secundo, Eirik Broms og Shafi Adan. Innfelt: Jenny E. Skavlan.
Publisert

Secundo, markedsplassen for brukte møbler, fortsetter å vokse i høyt tempo. Etter å ha omsatt for fem millioner kroner i det første driftsåret 2022, landet omsetningen på 17 millioner i 2023.

Seriegründer Eirik Broms forteller at selskapet blir mer skalerbart for hver uke som går. Ved å kjøpe brukte møbler av folk, og i økende grad også fra bedrifter som ønsker å kvitte seg med returvarer eller gammelt inventar, har Secundo fått det han omtaler som «hyggelige marginer». 

Det er helt motsatt av resten av det som skjer i retail-bransjen ellers, hvor de negative effektene av dyrtiden rammer hardt.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Med veksten som vi har nå, ligger vi an til å doble omsetningen i 2024, spår han.

Både vekst og margin har vekket oppmerksomheten til det meste som kryper og går av tidlig fase- og impact-investorer. Men Secundo-teamet har valgt å vente med en større runde.

– Vi har takket nei til flere tilbud om større funding-runder på for lav verdsettelse etter at markedet snudde. Disse ville ført til høyere utvanning enn vi gründerne er komfortable med, og vi tror det er viktig å ikke rokke ved prinsippet om at gründere og ansatte skal ha sterke nok incitamenter, selv om kapitalmarkedet er litt ned, sier Broms som fremhever større omløp av møbler på markedsplassen som en viktig del av suksessoppskriften, noe som kommer både kunder og leverandører til gode. 

I dialogen med større investorer ble det klart at tidspunktet ikke var det rette nå. Broms anslår at selskapet har nok kapital og egne inntekter til å vokse videre også uten en større runde. 

 Kapitalen skulle etter planen gå til en satsing utenlands, denne legges nå på midlertidig vent, mens vekst i Oslo og trimming av kostnadene prioriteres.

Ifølge Broms har teamet brukt tid på å teste og endre på egen forretningsmodell med moderate kostnader, og som et resultat av det økt antall brukere, og lykkes med å holde på flere av dem lengre, noe som har løftet inntektene raskt.

I stedet før en større runder har Secundo gjennomført en mindre rettet emisjon mot Jenny Skavlan, Thomas Gullestad, samt Petter Arnestad i Green Retail AS. 

Skavlan er etter hvert blitt et etablert navn i gjenbruks-landskapet, blant annet med en posisjon i Tise og som gründer i Fæbrik.

– Nå får vi inn eksperter på gjenbruk som kan hjelpe oss med den videre veksten, sier Broms og legger til at selv om mange fikk nei nå, er ikke døren lukket for alltid. Gründerne selv og ansatte har dessuten økt sine eierandeler. 

Bootstrapping naturlig

Seriegründeren har alltid vært sparsommelig med investorenes penger. 

– Bootstrapping er vår måte å gjøre ting på. Vi er nok mer komfortable med det, enn å hente en «shitload» med penger. 

Han tror det å bygge selskap uten for mye ekstern kapital gjør en mer bevisst på at man må ha en form for avkastning på alle investeringene man gjør i et selskap. 

– Det handler om å bygge en kultur hvor man tenker seg om to ganger før man kjøper inn noe, som for eksempel en ny sofarensemaskin eller en programvare.

Hans beste tips til vordende bootstrappere er å være streng med seg selv helt fra starten. Alle manuelle prosesser skal man bygge teknologi for å ta unna, det betaler seg raskt - og bare mer og mer ettersom tiden går. 

– Hos oss bruker alle AI eller egen koding til å løse slike manuelle problemer. Det gjør at man bruker mindre tid på prosesser og gir på sikt en enorm effektivitet. 

Hans nest beste, og mye mindre kontroversielle, tips er å være gjerrig. 

– Jeg tror alle gründere har godt av å reflektere rundt om man faktisk trenger store summer, sier han. 

Powered by Labrador CMS