Daglig leder Gustav Borg i datingtjenesten GoodOnes.

Schibsted utfordrer Tinder: Lanserer dating med BankID

- Vi tror det blir mange gode kjærlighetshistorier i tiden som kommer, sier Rune Røsten i Schibsted, som har erfaring med at spesielt kvinner har mange dårlige opplevelser med dagens nettdating-tjenester.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge en pressemelding fra mediegiganten er det den første dating-tjenesten av sitt slag som bruker en så sikker innlogging som Bank ID. Schibsted mener at tjenesten vil gi "en effektiv slutt på falske profiler, trakassering og nettroll og en tryggere og bedre opplevelse for seriøse brukere".

Tjenesten ble skapt på bakgrunn av intervjuer med kvinner om deres opplevelser med nettdating. GoodOnes er tidligere lansert i Sverige og har så langt hatt mer enn 300 000 brukere.

Nulltoleranse for trakassering

Siden alle brukere må logge seg inn via BankID, er det ikke mulig for brukere å lyve om alder eller kjønn. I tillegg er det lett å rapportere inn uønsket atferd og trakassering, som igjen fører til permanent utestengelse.

Rune Røsten i Schibsted Growth.

- Nettdating er mer og mer populært, men dessverre er det mange useriøse brukere på dagens tjenester. Gjennom å bruke innlogging via BankID skaper vi en mye tryggere og mer respektfull datingopplevelse. Uønsket adferd kan enkelt rapporteres og vi kan enkelt stenge ute useriøse brukere permanent. Den nye hverdagen med sosial distansering gjør en slik tjeneste enda mer aktuell. Vi håper GoodOnes kan bidra til at enda flere kommer i kontakt med nye mennesker på en trygg og god måte, sier Rune Røsten, leder for Schibsted Growth i Norge.

Enklere match

GoodOnes skiller seg ikke bare med å kreve BankID, men tilbyr også muligheten til å sende med en melding når du sveiper “Liker”. På denne måten viser du at du virkelig er interessert, og at du har anstrengt deg litt ekstra ved å sende noen personlige linjer.

- Vår erfaring viser at det å ha mulighet til å sende en melding sammen med din “Liker” gir deg sju ganger større sjanse for å få i gang samtalen. Dermed blir det færre “døde” matcher, som bare blir liggende fordi ingen av partene vil skrive først, sier, Gustav Borg, daglig leder i GoodOnes.

Tinder-utfordrer

Schibsted går med dette inn i en mildt sagt moden nisje, der giganter som Tinder og andre datingtjenester har dominert de siste årene. De har likevel stor tro på å lykkes i det norske markedet.

- Vi vet at spesielt kvinner har mange dårlige opplevelser med falske profiler og useriøse aktører innen nettdating og vi tror GoodOnes er en tjeneste som har vært etterlengtet hos mange. Nordmenn er vant til å bruke BankID for å legitimere seg, og vet at dette er svært trygt. Vi tror det blir mange gode kjærlighetshistorier i tiden som kommer, sier Rune Røsten.

For ordens skyld og apropos dating: Etter en tids flørt inngikk Shifter og E24 et strategisk partnerskap tidligere i år, som det også fulgte en investering med, som igjen gjør at Schibsted indirekte har et forhold til Shifter.