Gründer

Salgssjef blir gründer: – Ønsker gi selgere bedre forutsetning for å lykkes 

Linda Jensen har tidligere jobbet som komersiell direktør og salgsdirektør i blant annet Dun & Bradstreet. Nå blir hun gründer for å hjelpe små og mellomstore bedrifter. 

Linda Jensen, gründer i Smarketing.
Publisert Sist oppdatert

Som kommersiell direktør og og salgsdirektør i selskaper som Dun & Bradstreet, analyseselskapet Byggfakta og fintech-startupen Enin har Linda Jensen sett noe som har manglet. 

– Vi vet at selskaper i dag bruker enorme ressurser på å rekruttere og og lære opp selgere, men det er for dårlig infrastruktur til at de lykkes. Undersøkelser fra blant andre Salesforce viser at halvparten mislykkes, altså de når ikke målene sine, sier Jensen, gründer i Smarketing. 

Som kommersiell direktør og og salgsdirektør i selskaper som Dun & Bradstreet, analyseselskapet Byggfakta og fintech-startupen Enin har Linda Jensen sett noe som har manglet. 

– Vi vet at selskaper i dag bruker enorme ressurser på å rekruttere og og lære opp selgere, men det er for dårlig infrastruktur til at de lykkes. Undersøkelser fra blant andre Salesforce viser at halvparten mislykkes, altså de når ikke målene sine, sier Jensen, gründer i Smarketing. 

Selskapet lager en digital plattform for B2B-selgere. 
– Plattformen gjør det lett å få oversikt over tilgjengelig salgs- og markedsinnhold og gjør det lett å presentere tilbud til kunden på en profesjonell og oversiktlig måte gjennom hele salgsprosessen. Kunden får tilgang til en unik URL, hvor selgeren kan tilpasse innhold underveis. Vi ønsker å gi selgerne bedre forutsetning for å lykkes, sier Jensen. 

Hun forteller at selgere i dag gjerne henter informasjon fra ulike steder som sharepoint, youtube og selskapets nettside. 

– Det blir fort uoversiktlig med mailkorrespondanse når salgsprosesser kan gå over mange måneder og opp mot ett år, sier Jensen. 

Målet med plattformen er å gi selgerne bedre oversikt over alle hjelpemidler på et sted, som igjen skal kunne gi bedre resultater. 

– Systemet gir også markedsavdelingen mulighet til å jobbe mye tettere på salg og prioritere riktig, sier Jensen. 

Hun mener at det at så mange av selgerne ikke lykkes med å nå målene sine er godtatt i dag. 

– I mange organisasjoner er det nesten akseptert at 50 prosent av nyansatte selgere ikke lykkes. Dette ville vi aldri akseptert i noen annen rolle, sier Jensen. 

Plattformen bygger hun i samarbeid med et selskap i Polen, som er spesialisert på å lage SaaS-verktøy, programvare som en tjeneste. I plattformen er det inkludert AI-assistent som kommer med forslag til hvilke virkemidler som bør brukes i salgsprosessen, basert på hva som har gitt resultater tidligere. 

Jensen sa opp jobben sommeren 2024 og har nå jobbet i ett år for å utvikle plattformen. Så langt er fem pilotkunder onboardet, og lansering av plattformen er satt til første kvartal 2026. 

– Målet for 2025 er å signere pilotkunder tilsvarende én millioner kroner i gjentakende inntekter, og vi er på god vei til å nå det målet, sier Jensen. 

– Hvordan har det første året som gründer vært og hvordan skiller det seg fra rollene du har hatt som kommersiell direktør tidligere? 

– Det er ekstremt mye mer intenst. Det kan være litt ensomt til tider, men jeg har vært bevisst på å samarbeide med eksperter og flinke folk - i både «advisory board» og i styret. 

Jensen har brukt LinkedIn bevisst til å markedsføre plattformen og ser det har gitt resultater. 

– Alle de betalende pilotkundene kan spores tilbake til LinkedIn. 

Selskapet har fått oppstartsmidler fra Innovasjon Norge på 100.000 kroner.