Gründer, styremedlem og teknologisjef Christian Persson Hager, gründer og styremedlem Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer og styreleder Jacob Tveraabak, gründer og CEO i Getaround Sam Zaid og CEO i Nabobil.no Even Tangen Heggernes.

Rigger til nøkkelfri bildeling - under nytt navn

«Man må sette stolthet og sårhet til side», sier selskapets teknologisjef, Christian Hager. Nå skal Nabobil runde av gründerreisen.

Publisert

Selskapet ble i sommer kjøpt opp av den amerikanske bildelingsgiganten Getaround, men partene vil først på nyåret bli fullt integrert.

Det betyr at gründerreisen er ved veis ende, og at de dermed må gi slipp på Nabobil-navnet, som de så langt har fått beholde.

– Det blir litt sårt for oss som har vært med fra starten, som klekket ut navnet den gangen, sier forteller selskapets teknologisjef Christian Hager og legger til:

– Dette er en av utfordringene med å bli en global kjempe. Man må sette stoltheten og sårheten til noen gründere til side.

Fra a til å

Nabobil fyller fem år i 2020, og Hager omtaler reisen som en «full sirkel» og «en gründerhistorie fra a til å».

– Egentlig tenker man at det er mest berg -og dalbane i starten av et selskap, men det er også slike turer i store selskaper. Ikke minst i overgangen. Det er en stor forskjell på å være en gjeng på ti personer, og et konsern med 400 ansatte.

Han understreker den globale muligheten ved navnebyttet.

– Brukerne vil lære seg at det nye navnet kan brukes hvis man vil leie bil i andre deler av verden når man er på reisefot, sier Hager.

Selskapet har ifølge gründeren lenge hatt planer om å gå internasjonalt. Tidlig skaffet de seg derfor domenet «Grannebil», svensk variant av «Nabobil».

Nå er de sammen med det franske søsterselskapet Drivy, som Getaround også kjøpte opp i april, til stede i syv europeiske land.

Morselskapet er også tilstede i alle amerikanske stater.

– Neste år skal vi sette oss ned og se på hvordan vi kan spre oss videre, sier Hager.

Hadde utendørs verksted

En av "godbitene" selskapet fikk tilgang til etter oppkjøpet, var Getaround Connect, selskapets patenterte nøkkelfri-teknologi.

I sommer viste tall fra Nabobil at deres nøkkelfrie biler ble utleid fem ganger så ofte som andre biler på plattformen. Den siste måneden har 77 prosent av leieforholdene på plattformen vært nøkkelfrie, forteller Hager.

– Folk er jo forskjellige, noen setter pris på å møtes og levere nøkkelen. Men tallene snakker jo for seg selv, mange vil bare få det gjort.

«Nabobil har om lag 7000 biler, og 250 av disse er nøkkelfrie. Hva om vi kunne tidoblet det», spurte Getaround-CEO Sam Zaid etter oppkjøpet.

Bare i høst har selskapet «konvertert» om lag hundre biler i måneden til å være nøkkelfrie, og har nå over 700 nøkkelfri biler på plattformen, forteller Hager.

I august flyttet det tekniske teamet inn i en garasje på Bislett, hvor de tar inn biler som vil bruke nøkkelfri teknologi. Tidligere har monteringen foregått utendørs på en parkeringsplass.

Planen er over tid at 90 prosent av bilene skal ha samme teknologi.

– Det er litt gründerstil å stå ute og mekke, men dette er definitivt bedre, sier Hager.

Automatisk godkjennelse

I første omgang er det hovedsakelig biler i Oslo og Bergen som kan leies uten nøkkel, men over tid vil selskapet ut til også flere norske byer.

– Det handler om å nå den kritiske massen i hver by. I Oslo har vi det snart nå. Vi trenger ikke to tusen nøkkelfrie biler i Oslo for at det skal være sømløst.

Denne høsten har selskapet også startet med automatisk godkjennelse av leieforhold. Dette betyr at utleiere ikke behøver å godkjenne at bilen skal leies.

– Vi blir ofte assosiert med den første modellen vår, hvor man møter utleier og overleverer nøkkel, sier Hager og fortsetter:

– Vi beveger oss mer og mer over i den nye modellen, med automatisk godkjenning og nøkkelfri overtakelse. Det blir et mer sømløst leieforhold, og det er veldig praktisk for de som ønsker å leie ut bilen sin store deler av tiden.

Endring i bruksmønsteret

Hager forteller at selskapet også har sett en endring i bruksmønsteret på plattformen det siste året.

– Det er fortsatt mange som velger å leie bil for å dra på helgeturer, men vi ser at både tiden og avstanden er blitt kortere enn før, og det blir flere og flere dagturer.

Selskapet har også sett en stor økning i leieforhold det siste året. Hager forteller at oktober-november vanligvis er rolige måneder, men at det har tatt seg opp.

– Når sommeren og den lange halen av den er over, ser vi at det dabber litt av, og folk holder seg hjemme for å "rydde i boden". Men i år har vi en økning på 56 prosent i november.

Pilotbilen til Hager

Det er Hagers egen bil som har vært selskapets pilotbil gjennom flere runder.

Det var den første bilen de leide ut, og det var også den første bilen som fikk installert nøkkelfri-teknologi, allerede i 2017.

– Den gangen var det et forskningsprosjekt ute i Moss med teknologi derifra.

Nå blir hele teamet på ti personer, med videre inn i den nordiske avdelingen til Getaround.

– Hva har vært mest utfordrende i overgangen?

– Det har nok vært å finne sin plass i et mye større selskap, men det har gått greit. Det jeg er mest stolt av i prosessen, er at vi har klart å holde fokuset på å vokse her i Oslo, sier Hager.

– Det er lett når man er i en prosess som dette å slippe litt taket på det man holder på med, men vi har holdt fast på markedet, forteller han.

– Nærmer vi oss det punktet hvor vi kan kvitte oss med bilen?

– Nå kan mange kvitte seg med bilen, uten at det går på bekostning av så veldig mye. Mye har forandret seg siden vi startet opp i 2015. Nå er det mulig å kvitte seg med bilen når man bor i Oslo sentrum, det kunne man ikke da.