Nöffe-gründer Jens Braathen forteller om utfordringene da de droppet sitt første banksamarbeid. Nå er tjenesten relansert.

Relanserte etter pengestopp: «Vi skjønte raskt at vi tilbyr en løsning som kundene ikke syns er bra nok»

Nå vil Nöffe rulle sparegrisen ut i Europa, og gründeren har allerede pakket viktig lærdom fra tøffe tak i fjor.

Publisert

Spareteamet var ikke forberedt på de negative reaksjonene som skulle følge Nöffes lansering av lekepenger på tampen av 2019. De hadde tross alt lyttet til kunder som rapporterte om en kronglete løsning i Nöffes første banksamarbeid. Fremfor å opprette en splitter ny konto og vente til neste bankkjøring før pengene ble synlige på snuta til grisen, kunne fiktive femtilapper nå overføres på et blunk.

– Det var vel og bra, men druknet likevel litt i klagene på at dette ikke lenger var ekte penger, sier Nöffe-gründer Jens Braathen og innrømmer:

– Vi skjønte raskt at vi nå tilbyr en løsning som kundene ikke syns er bra nok.

Nöffes mål er å hjelpe barn og voksne å snakke om temaet penger og sparing.

Han husker perioden som tøff og slitsom. Ansatte ble permittert, og noen sluttet.

Det var det aller vanskeligste, forteller gründeren.

– Jeg har startet selskap før, og vet at noen perioder er tøffe. Da finner jeg god hjelp i å ha et styre og mentorer som backer deg. Du blir fort litt alene i en sånn situasjon, sier han.

Ikke minst, følger han opp, så handler det om ikke å miste fokus.

Paradoks

Paradoksalt nok var selskapets største utfordring at de visste nøyaktig hva som skulle til for å gjøre kundene fornøyde. Braathen spoler tilbake til 2017 for å forklare.

Allerede da ideen om en digital sparegris som skulle lære barn om verdien av penger og sparing, lå på blokka, var planen å koble den opp mot alle landets banker. PSD2-direktivet var imidlertid ikke innført ennå, og bankene ventet i det lengste, og enda litt lenger, før de gjorde det de måtte, ifølge gründeren.

– Det gjorde at vi først inngikk et banksamarbeid, koblet oss på et gammel banksystem, som vi fryktet ikke kom til å fungere optimalt, sier han.

Da heller ikke den midlertidige løsningen med lekepenger ble godt mottatt blant sparevillige foreldre, var kontoaggregatorene ennå ikke helt klare til Nøffes formål.

– På det tidspunktet var det heller ikke hensiktsmessig å koble seg opp mot en bestemt bank igjen. Vi bestemte oss derfor for å holde ut, vente i noen måneder, og så endelig implementere planene våre, sier Braathen.

Hentet penger

De brukte pausen på å gjøre en grundig vurdering av hvilken kontoaggregator de skulle velge. De vektla særlig pris og hvem som lå lengst fremme rent teknologisk.

Valget falt til slutt på norske Neonomics, etter å ha vurdert den norske aktøren opp mot Tink, Nordic API Gateway og NETS.

– Det veide tungt at de hadde både AIS-lisens, som gjør at man kan se saldo på snuta, i tillegg til PIS-lisens, som gjør at du kan utføre direktebetalinger fra appen til grisen, forklarer Braathen.

I fjor sommer fikk selskapet innvilget Kommersialiseringstilskudd fase 2 fra Innovasjon Norge og dro samtidig i land en emisjon mot eksisterende eiere. Totalt 1,2 millioner kroner gjorde at Nöffe kunne restarte med ekte penger før jul.

– Nå har vi løst de tingene som kundene hele veien har etterspurt; ekte penger, raske overførsler, og det at du selv kan bestemme hvilken bank du kobler deg til.

Stor vekst

Tallene så langt i år kan tyde på at tålmodigheten var lønnsom. Selskapet er snart tomme for sparegriser, og de planlegger en større produksjon. Braathen forteller videre om totalt 22 millioner kroner spart og en halvannen million kroner overført.

– Vi har også implementert en del nye kule funksjoner i appen. I tillegg tilbyr flere banker debetkort fra seksårsalder, som gjør at barna enkelt kan ta i bruk sparepengene sine, sier han.

Daglig leder i Nöffe, Jens Braathen, planlegger å rulle sparegrisen ut i Europa.

Neste mål er å lansere Nöffe i utlandet. Gjennom Neonomics har selskapet allerede tilgang til over 2000 banker i Europa. Sparegrisen er dessuten et globalt fenomen, men foreløpig er Nöffe alene om å ha digitalisert den, forteller Braathen.

– Nå prater grisen norsk, da. Så vi må kanskje oversette den til bare grynting.

Gründeren er uansett overbevist om at de tøffe erfaringene nå vil vise seg som en styrke i selskapet.

– Det får deg jo til å tenke over kostnader, både en og to ganger ekstra, før du gjør noe som helst. Vi har også lært hvor viktig det er å ta kundene på alvor.

I etterpåklokskapens lys

Braathen mener du aldri vil få ordentlig fart på produktet ditt, hvis ikke du tilpasser det etter kundenes ønsker og behov. I etterpåklokskapens lys mener han de burde gjort en grundigere brukerundersøkelse før Nöffe lanserte lekepenger.

– Da hadde vi kanskje avdekket at løsningen ikke tilfredsstilte kundenes ønsker, sier Braathen, som nå gleder seg over endelig å være på riktig spor med Nöffes opprinnelige planer.

– Det finnes mange sparetjenester i dag, men vi er kanskje den eneste som retter oss mot de aller minste. Vi selger også et fysisk produkt, noe som skiller oss tydelig fra andre spareapper, sier han.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer