investor

Rekken av norske stjerner i globale idretter blir lagt merke til - nå vil sports-VCen Apex satse i Norden

– Bare i Norge har vi per i dag rundt ti globale superstjerner, som er ganske sprøtt, sier Founders & Fools-investor Daniel Caetanya Fossum som skal samarbeide med Apex Capital i Norden.

Daniel Caetanya Fossum, venture partner i Apex Capital
Publisert

Vi har lagt bak oss en halvgod norsk sportsuke med en vinner av Champions League i fotball, en vinner av Memorial-turneringen i golf og bare en andreplass i grand slam-turneringen Roland Garros i Tennis.

Sportsstjerner som Erling Haaland, Viktor Hovland og Casper Ruud er gjerne omkranset av formue, glamour og suksess, og har ofte veldig store skarer av følgere i sosiale medier. Det går det an å bygge en investeringsfilosofi rundt.

Den portugisiske VCen Apex Capital har de siste årene gått sammen med flere idrettstjerner og investert i flere ledende selskaper innenfor sport, media og underholdning.

Modellen deres går ut på å investere i tidligfase-selskaper som kan dra nytte av stjernenes innflytelse og ekspertise.

Nettverket deres inkluderer flere enn 70 utøvere i 15 ulike idretter og over 30 ligaer rundt omkring i verden, deriblant Premier League, F1, NFL, PGA, WTA, WSL.

– De har fått med seg det som skjer her i nord. Bare i Norge har vi per i dag rundt ti globale superstjerner, som er ganske sprøtt med tanke på hvor få som bor i landet vårt, sier Daniel Caetanya Fossum som går inn som Venture Partner for fondet i Norden.

Fant sammen gjennom Recharge Health

Det var Kjetil Holmefjord i Sondo Capital som i første omgang koblet ham med Apex, hovedsakelig gjennom en investering i lysbehandlings-startupen Recharge Health, som har sportsstjerner som Martin Ødegaard, Casper Ruud og Mats Zuccarello på eiersiden.

I det siste har Fossum utforsket mulighetene for å bygge et tilsvarende miljø i Norge og Norden.

– Da jeg møtte Apex, som hadde holdt på med dette en stund allerede, ønsket jeg først å se på muligheten for at Founders & Fools kunne investere, deretter ble det raskt et tema at jeg kunne hjelpe dem med å fotfeste her i Norden, sier han.

Traff blink med Tiger Woods & Rory McIlroy

Apex er investert i selskapet TMRW Sport, gründet av Tiger Woods og Rory McIlroy. Selskapet er bygget på et nytt virtuelt og fysisk golf konsept, hvor man skal kunne knytte fansen og utøverne tettere sammen på en engasjerende og underholdende måte.

Selskapet har fått med seg en lang liste med globale stjerner innen sport og underholdning som Stephen Curry (NBA), Lewis Hamilton (F1), Alex Morgan (NWLS), Andy Murray (Tennis), Justin Bieber, Gareth Bale (Fotball), Chris Paul (NBA), DJ Khaled, Justin Timberlake & Serena Williams (Tennis).

Det nylig pensjonerte tennisesset Roger Federer gikk fra sponsing til eierskap

I utgangspunktet sponset Nike ham med 10 millioner dollar i året. Men i 2019 inngikk han en avtale med det relativt ukjente sveitsiske skomerket ON. Sponsing var uaktuelt, nå skulle han samarbeide med gründerne, som han kjente privat, mot en billig eierandel i selskapet.

Fire år senere er ON blitt en megasuksess. I mars 2023 rapporterte selskapet 92 prosent økning i omsetningen til 14 milliarder kroner per år. Det knuste analytikernes forventninger, og løftet aksjekursen med 25 prosent. Federers eierandel på rundt tre prosent er nå anslått å være verdt i overkant av to milliarder kroner.

Spår maktskifte i idretten

Fossum forteller at det å koble sportsstjerner til investor- og tech-miljøet er mer vanlig i USA.

– Idrettsstjerner har alltid vært sterke merkevarer, men det vanlige har vært at sterke merkevarer har tilbudt sponsing. Men i det siste har det skjedd en endring. I dag har stjerner som Serena Williams, Lebron James og Lionel Messi satt opp ulike investeringsfond rundt sin egen merkevare.

Han tror konsepter som TMRWSports bare er starten på et maktskifte i idretten.

– Idrettsutøvere med store følgerskarer er i dag mye mer intelligente og har gode rådgivere rundt seg som gjør at de stiller sterkere i forhandlinger enn tidligere. De er ikke bare ute etter sponsoroppdrag, de ønsker gode investeringsmuligheter, sier han.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.