saas

Questback med «sterkeste vekst på ti år»

Gjentakende inntekter økte mens totalomsetningen falt.

Saeid Mirzaie er leder i Questback.
Publisert

Questback er selskapet bak verktøyet for å lage spørreundersøkelser og en nordisk SaaS-pioner.

De siste årene har konsernet slitt med fallende omsetning. Salget på 147 millioner i 2019 var i 2021 blitt til 124 millioner kroner.

Questback er notert på Oslo børs. Verdien på selskapets aksjer er redusert fra 200 millioner i august 2021 til rundt 100 millioner i dag.

I rapporten fra første kvartal 2022 som ble presentert tirsdag, ble det derfor presentert som en snuoperasjon at de de årlige repeterbare inntektene (ARR) økte med 5,7 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Net retention rate (NRR), prosentvis salg til eksisterende kunder, var også bedre på 103 prosent, opp fra 91 i fjor. Dette var første gang Questback kunne vise til NRR over 100 prosent. Blant SaaS-selskaper anses det som et godt tegn at man lykkes med å selge stadig mer til kundene sine.

Questback-sjef Saeid Mirzaie skriver i rapporten at dette er et av selskapets beste kvartaler noensinne: «Vi har startet med å levere vekst gjennom vår store kundebase for første gang på ett tiår».

Samtidig falt den kvartalsvise omsetningen med 1,9 millioner til 29,6 millioner sammenlignet med året før. EBITDA-marginen, et mål på selskapets lønnsomhet på driften som er før man trekker fra finanskostnader, skatt og av- og nedskrivninger, kom inn på 31 prosent.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*