podcast

Per-Ivar Nikolaisen om Shifter-reisen og hans råd til gründere etter ti år som redaktør

Shifter fyller ti år, og markerer det med en egen podkastserie. Først ut er avtroppende gründerredaktør Per-Ivar Nikolaisen, som forteller om et ja på 30 sekunder, en avkappet fingertupp og hva han mener norske gründere bør ta med seg videre.

Shifter-gründer Per-Ivar Nikolaisen med vekst-mindset i Green Alley i Botanisk hage på Tøyen.
Publisert Sist oppdatert

Da Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel satte seg i et lite, hvitt møterom på Havnelageret i desember 2015, hadde ingen av dem peiling på gründere eller oppstartsselskaper. Et drøyt halvår senere lå den første Shifter-artikkelen ute.

Ti år senere har Nikolaisen forlatt redaktørstolen og er første gjest i Shifterpodcastens jubileumsserie, der vi gjennom flere episoder skal snakke med profilene og selskapsbyggerne som har preget det siste tiåret.

Da Per-Ivar Nikolaisen og Lucas Weldeghebriel satte seg i et lite, hvitt møterom på Havnelageret i desember 2015, hadde ingen av dem peiling på gründere eller oppstartsselskaper. Et drøyt halvår senere lå den første Shifter-artikkelen ute.

Ti år senere har Nikolaisen forlatt redaktørstolen og er første gjest i Shifterpodcastens jubileumsserie, der vi gjennom flere episoder skal snakke med profilene og selskapsbyggerne som har preget det siste tiåret.

I episoden tar han lytteren tilbake til starten: en sluttpakke og en idé om å lage en skikkelig lokalavis for Oslo.

Det ble noe annet. Weldeghebriel pitchet i stedet en avis om gründere og oppstartsselskaper, og fikk svar nesten umiddelbart.

– Med utsikt mot operaen sa jeg ja til Lucas, forteller Nikolaisen med ømhet i stemmen. Det tok ham rundt 30 sekunder.

Trodde det skulle gå rundt av seg selv

Den første artikkelen, «Derfor starter vi Shifter», kom på trykk 9. mai 2016, over en måned før selskapet formelt var stiftet. Den første annonseavtalen var en årsavtale til 35.000 kroner. Det første året drev de uten investorer, i den tro at det skulle gå rundt av seg selv.

Et vendepunkt kom da tidligere TV Norge- og Discovery-sjef Harald Strømme gikk inn som styreleder og tok en liten eierpost. Inn kom også Aslaug Syvertsen, utdannet både siviløkonom og gestaltterapeut, en kombinasjon Nikolaisen mener kom godt med i et lite, slitent gründerselskap.

Fartsblinde i pandemien

Episoden er også en reise gjennom ti års svingninger i økosystemet. Nikolaisen beskriver hvordan pandemien ble en katalysator.

– Vi ble fartsblinde, sier han da emisjonene rundet milliarden og det føltes helt naturlig.

Så snudde det brått.

Underveis er det rom for de mer absurde kapitlene også: et tilbud om å bygge «Shifter i Saudi-Arabia», og den legendariske historien om en gründer som hyret inn en slakter for å kappe av seg et fingertupp.

Tror på det vanskelige

Mot slutten retter Nikolaisen blikket framover. Han tror norske gründere bør være mer jordnære enn venture-modellen nødvendigvis legger opp til, og at fremtidens vinnere bygger ting som er vanskelige.

Det kan være hardware eller programvare med unik data som ikke lar seg kopiere over natten.

Nikolaisen forlot redaktørstolen 1. juni og hadde sin siste arbeidsdag 18. juni. Første episode av jubileumsserien er ute nå.