helse

Pensjonert helsetopp bak ukjent startup. Skal effektivisere alarmknappen på sykehus

Spesialrådgiver Kerstin Aabakken fikk ideen som pårørende - og samlet troppene i eget nettverk, deriblant den tidligere konsernsjefen i Helse Sør-Øst.

Kerstin Aabakken, spesialrådgiver i Sykehuspartner, og Stein-Are Agledal, tidligere helsetopp, utgjør Ping4Help-teamet - sammen med Björn Bertoft, Dag Arild Hansen og Patrik Carlander. Selskapet utvikler en app som skal gjøre det lettere å få den hjelpen du trenger som innlagt på sykehus.
Publisert

Kerstin Aabakkens barn ble født med åpen gane, og hun har derfor tilbragt mye tid på sykehus opp gjennom årene.

– Og der sitter du, time etter time, mens sykepleierne løper frem og tilbake, og den eneste måten å kommunisere med dem, er via en rød knapp, sier hun.

– Utfordringen er at det ikke alltid er så akutt. Det kan dreie seg om et glass vann eller et spørsmål om når vi kan få reise hjem, men personalet, de løper og løper.

Aabakken jobber også til vanlig med å effektivisere helseomsorgen, som spesialrådgiver i Sykehuspartner, og hun har 30 års erfaring fra it- og helsesektoren.

Ping4Help er derimot bygget på egen erfaring som pårørende.

Løsningen er en app som lar pasient og personale kommunisere, hovedsakelig via tre knapper; fra kritisk hjelp, via snarlig hjelp, til et spørsmål som tross alt kan vente.

– Vi hadde en runde på sykehus med mitt barn i høst, og da måtte jeg trykke på knappen fordi det var akutt. Jeg visste ikke om, eller når, vi kom til å få hjelp, og jeg kunne ikke løpe ut heller.

Selskapet ble etablert i 2021, etter først å ha vunnet en pris basert på Aabakkens idé om appen, i en konkurranse i regi av Helse Sør-Øst.

Pandemien herjet på sykehusene.

– Hver gang noen trykket på knappen, måtte personalet kle på seg fullt verneutstyr når de skulle inn, selv når man bare har ringt fordi man trenger en pose til å kaste opp i.

– Min umiddelbare reaksjon var; hvorfor har ingen tenkt på dette før?

Som en liten bedrift har du ifølge Aabakken ikke sjans i havet til å få testet løsningen din på et sykehus. Hun samlet derfor et team fra eget nettverk, blant andre Stein-Are Agledal. Den nylig pensjonerte helsetoppen var sist klinikkdirektør på Kongsberg sykehus og hjalp i fjor Aabakken med innpass og test av Ping4Help på nevnte sykehus.

Agledal ble senere aksjonær og medgründer i oppstartsselskapet.

Hans fremtidige rolle skal være å jobbe for god kommunikasjon med helseforetakene og bidra til at dette blir en løsning de ønsker å anskaffe, forteller han.

– Jeg har valgt å bli med i dette prosjektet fordi jeg synes ideen er genial og gjennomførbar. Da jeg ble presentert for ideen var min umiddelbare reaksjon; hvorfor har ingen tenkt på dette før? En fantastisk idé som garantert vil lette arbeidet for pleiepersonell og gi bedre forhold for pasienter, sier Agledal til Shifter.

Han har tidligere også vært administrerende direktør ved Aker Universitetssykehus og Psykiatrien i Vestfold HF, i tillegg til konserndirektør i Helse Sør-Øst, blant flere roller.

Agledal har også vært kundedirektør i Sykehuspartner.

– Jeg mener vi i større grad må bruke teknologi til å løse både personellmangel og gi bedre tjenester, sier han.

– De som springer med disse oppkast-posene, de er høyt utdanna spesialister

Teamet består i tillegg av Björn Bertoft, Dag Arild Hansen og Patrik Carlander, alle med lang erfaring fra programvareutvikling og markedskommunikasjon.

Aabakken forteller videre om en vellykket test på Kongsberg sykehus.

Ping4Help jakter nå kapital til å utvikle første versjon av løsningen.

– Vi har kun brukt egne midler så langt, og vi gjør dette ved siden av andre jobber. Vi er også alle over 50 år og kommer selv til å ligge på dette rommet en dag, sier hun.

Gründeren tror det bare er en fordel at ideen baserer seg på egne erfaringer.

– Jeg har brukt mange timer på å tenke på dette. Mange starter bedrift for å løse et problem andre har. Jeg har opplevd dette selv, sier Aabakken.

Hun mener Ping4Help kan effektivisere hele personalet på et sykehus.

– Eldrebølgen kommer, og den er enorm, og kommer til å kreve enormt med ressurser. Hvis vi ikke da bruker ressursene våre på en god måte, så kommer ikke dette til å gå, sier Aabakken og spør:

– Det mangler jo sykehuspersonale, men hva bruker de egentlig tiden på?

– Jeg er jo enig i at det trengs mennesker, men spørsmålet er om man kan se på hva de gjør. De som springer med disse oppkast-posene, er høyt utdanna spesialister. Hva bruker vi egentlig kompetansen og tiden tid? Jeg som pasient er ikke lykkeligere av at de løper inn fem ganger ekstra, sier gründeren.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!