markedsføring

Pangstart for gründernes nye satsing etter Marketer

Metric-gründerne har fått investorene til å verdsette selskapet til 85 millioner kroner fire måneder etter starten.

Kaare Øystein Trædal (CCO TRY Dig), Tarik Mustedanagic (COO Metric), Thomas Meyer (CEO Metric) Emilie Nøss Wangen (CEO TRY Dig), Sindre Beyer (Styreleder i TRY Pluss)
Publisert Sist oppdatert

AI-startupen Metric vil revolusjonere markedsføring for små og mellomstore bedrifter.

– Små- og mellomstore bedrifter har stort potensial for å få økt synlighet, mer engasjement og til syvende og sist mer salg og nye kunder gjennom digital annonsering, sier medgründer og COO i Metric, Tarik Mustedanagic.

Han peker på at problemer er at tid, kostnad, ressurser, interesse, kunnskap ofte er i veien for å få fullt utbytte av mulighetene som ligger der.

– Løsningene har hittil vært å enten gjøre markedsføringen selv, få hjelp av familie og bekjente, ansette eller hyre inn et markedsføringsbyrå - men alle disse løsningene har ulemper og fremstår som mindre gode, sier han.

Med Metric kan bedriften legge inn sine markedsføringsmål, og la kunstig intelligens ta hånd om hele den digitale markedsføringsprosessen – fra utforming, målretting, mediekjøp, rapportering og optimalisering.

Alt bedriften trenger å gjøre er å legge inn målene de ønsker å oppnå. Bedriften har full kontroll via mobilappen, og kan se over og gjøre tilpasninger, samtidig som de kan overlate selve jobben til AIen.

Tanken er at det skal bli som å ha et eget markedsføringsbyrå i lomma - til en brøkdel av kostnaden.

– Bedriften har full kontroll via mobilappen, samtidig som de kan overlate selve jobben til AIen. Det blir som å ha ditt helt eget markedsføringsbyrå i lomma, sier medgründer og daglig leder Thomas Meyer.

En naturlig fortsettelse

De to gründere har vært med på å bygge Marketer Real Estate Technologies, scaleupen som hjelper eiendomsselskaper med markedsføring og som i sin siste runde ble priset til 1,3 milliarder kroner. Omsetningen i 2021 lå på 126 millioner, med et negativt resultat før skatt på 92 millioner kroner.

– Dere gründere har begge bakgrunn fra Marketer,. Hvorfor valgte dere å starte et nytt selskap innen martech?

– Marketer har vært en fantastisk reise, og som styremedlem og aksjonærer, er vi fortsatt svært optimistiske rundt fremtidsutsiktene til selskapet. Samtidig har vi sett en unik mulighet til å kombinere all kunnskapen og nettverket vi har bygget opp med de siste gjennombruddene innenfor kunstig intelligens til å være med på å revolusjonere digital markedsføring og salg for alle bransjer - slik vi har gjort med Marketer for eiendom, sier Mustedanagic. – I over et tiår har levd og åndet for å gjøre digital markedsføring smartere, bedre, enklere og mer tilgjengelig - og Metric er således en veldig naturlig fortsettelse på den reisen.

Marketer-gründer Amir Folkestad Habhab er styreleder i Metric.

Til Shifter sier han at det ikke er snakk om en spin-off fra Marketer, og at de to selskapene ikke vil tråkke hverandre på tærne ettersom de kommer til å drive med helt forskjellige ting innen markedsføring og teknologi.

Tror AI vil endre markedsføring for alltid

– I hvilken retning går markedsføring etter innføringen av AI?

– Vi mener AI kommer til å ha en enorm påvirkning på så godt som alle bransjer fremover, og spesielt på markedsføring. For noen som et verktøy til å effektivisere og forbedre enkelte ledd i arbeidet som for eksempel med tekst, eller som i Metric sitt tilfelle som en fullstendig AI-drevet automasjonsløsning som tar hånd om hele markedsføringen. Måten markedsføring planlegges, utformes, gjennomføres og evalueres vil endres for alltid, sier Mustedanagic.

Sikret 10 millioner fra Try og flere

Metric har nettopp sikret 10 millioner kroner i en investeringsrunde inkludert en av Norges største byråer, TRY.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Investeringen fra Try underbygger byråets tro på potensialet i AI-teknologi for markedsføringsbransjen. Med sin omfattende erfaring og ekspertise vil TRY tilby verdifull støtte for å akselerere veksten og utviklingen av startupen.

– Vi ser på denne investeringen som en viktig satsing på fremtiden for markedsføring. AI vil transformere hvordan vi forstår og engasjerer oss med forbrukere, og vi er stolte over å støtte denne norske startupen, sier kommersiell direktør i TRY Dig, Kaare Øystein Trædal.

– I TRY har vi satset mye på AI det siste halvåret og har flere prosjekter med våre kunder. At vi i tillegg får være med å utvikle produkter og tjenester til et globalt marked sammen med partnere fra proptechsuksessen Marketer og den anerkjente globale inkubatoren yCombinator er et kvalitetsstempel og gjør oss trygge på at dette er noe som vil lykkes, sier styreleder i TRY Pluss Sindre Beyer.