-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
-
Ingeniører innen kontroll, elektronikk og datasyn | Munin
-
Senior Developer | Klaveness Digital
-
Integration Engineer | MIMIRO
-
AI Engineer | Noteless
mat
Palett ruller ut nasjonalt med Meny – sikter mot lønnsomhet i slutten av året
Etter et år med internt fokus på marginer og skalering, trykker salat-gründerne i Palett Foods på gassen. Nå rulles produktene deres ut i Meny-butikker over hele Østlandet, og målet om lønnsomhet er innen rekkevidde.

– Det mest spennende nå er at vi ruller ut nasjonalt med Meny. Det har vært hovedfokuset i andre kvartal, og gjør at vi blir tilgjengelig for ekstremt mange flere, sier medgründer og co-CEO i Palett Foods, Kristine Bakk.
Salat- og wrap-selskapet har de siste månedene tredoblet antallet butikker de leverer til. Utrullingen skjer i første omgang i de fleste Meny-butikker på Østlandet, og selskapet jobber nå med distribusjonsløsninger for resten av landet.
– Norge er et stort land med lange avstander, og logistikken har tatt litt lenger tid og vært mer utfordrende enn vi hadde sett for oss. Men nå er vi godt posisjonert, sier Bakk.
Justerer kursen mot lønnsomhet
I en Shifter-artikkel i desember i fjor var målet å nå «breakeven» i løpet av første kvartal 2025. Nå er siktet justert mot fjerde kvartal i år.
Bakk forklarer at fjoråret ble brukt på å forberede selskapet for vekst.
– Omsetningen var reelt sett ganske flat i fjor, men det skyldes at vi gjorde mye hardt arbeid i kulissene. Vi jobbet med å forbedre marginer og rigge selskapet for å kunne skalere opp på en mer lønnsom måte. Nå er den riggen klar, forteller hun.
En planlagt emisjon på mellom 10 og 20 millioner kroner, som ble nevnt i fjor, er heller ikke blitt gjennomført.
– Vi har løst det internt med noen mindre brorunder fra eksisterende aksjonærer. Det har ikke vært behov for en større runde i vår, forklarer Bakk.
Et samfunnsansvar
For Bakk og de andre gründerne, Frøya Hetzel og Vigdis Bonvik-Stone, handler det om mer enn bare forretning. Hun ser en bekymringsfull trend i nordmenns kosthold og mener bransjen har et ansvar for å snu den.
– Man ser på statistikken at vi spiser mindre frukt, grønt og fisk. Jeg opplever det nesten som et samfunnsansvar å gjøre noe. Hvis ikke oss, hvem skal gjøre det? Det gjøres ekstremt lite for å snu trenden, både fra bransjen og fra statlig hold, sier hun engasjert.
Hun mener nøkkelen er å gjøre sunn mat både god og lett tilgjengelig.
– Folk gidder ikke spise noe bare fordi det er sunt. Det må smake godt og være enkelt å få tak i. Det er en jobb å gjøre der. Skal du kjøpe en salat i dag, er ofte halvparten hvit pasta. Det er ikke poenget, sier Bakk.
Fra «ghost kitchen» til dagligvare
Strategien for å nå ut til folket har endret seg siden starten i 2020. Opprinnelig satset Palett på egne «ghost kitchens» for take-away, men innså raskt at dagligvare og kiosk var en mer effektiv vei for å nå mange.
Selskapet har gradvis redusert take-away-satsingen, men har beholdt ett «flagship»-kjøkken i Oslo som ifølge Bakk gjør det svært godt, både mot privatkunder og et voksende bedriftsmarked.
– Vi opplever en ekstrem «word of mouth» fra bedrifter som sliter med å finne sunne og enkle alternativer til møtemat. Det er et stort behov der, sier hun.
Samarbeidet med Circle K fortsetter, men selskapet har lært at salatsalg er sesongbetont.
– Det gikk veldig bra i fjor sommer, men var mye tregere på vinteren. Nå rigger vi oss for å behandle det mer som et sesongprodukt, forklarer Bakk.
Kreativt gründerliv
Med flere om lederjobben har Palett også funnet en løsning på hvordan man kombinerer gründerlivet med småbarnsfasen. De siste par årene har både Bakk og Hertzel født barn, og mammapermisjoner er blitt planlagt for å sikre kontinuitet.
– Det er en god ressurs å ha en person som holder det gående når den andre er i permisjon. Vi er stolte av å ha fått det til. Man må tenke litt kreativt for at det skal gå rundt. Jobber man med sunn mat, må man også ha en sunn hverdag med balanse, selv om man er en travel gründer, sier Bakk.