Avtale

Oppstartsselskap inngår milliardavtale: Fra skip til byggenæringen

Nordic Circles skal demontere åtte Autoliner-skip. 

Fredrik Barth og John Jacobsen i Nordic Circles.
Publisert Sist oppdatert

– Sirkulær verdensnyhet og milliardavtale, skriver gründer Fredrik Barth i Nordic Circles på LinkedIn. 

Shifter har tidligere fortalt om hvordan oppstartsselskapet fra Bergen gjenbruker stål og leverer gjenbrukt skipsstål til nye bygg

Ved hjelp av norsk teknologi, arbeidskraft og industri oppsirkulerer selskapet gamle skip til sertifiserte byggematerialer, med opptil 97 prosent lavere utslipp enn alternativene. 

Denne uken offentliggjorde selskapet en samarbeidsavtale med Höegh Autoliners om demontering av åtte Autoliner-skip. Første skip skal demonteres i 2026. 
– Min utrolige medgründer John Jacobsen og COO i Höegh Autoliners, Sebjørn Dahl, offentliggjorde nyheten på scenen på Nor-Shipping. Dette er en stor dag for gjenbruk og oppsirkulering, delte Barth. 

– Vi skal være de grønneste innen dypvannstransport og har netto-null som mål innen 2040. Derfor 

Tidligere har skipene blitt eksportert til Tyrkia, fordi ingen havner i Europa har kapasitet til å ta imot såpass store skip for oppsirkulering. 

– Til nå har skip som skal tas ut blitt automatisk klassifisert som farlig avfall. Vi kan omsirkulere dem og i tillegg er det lønnsomt. Det er nesten poesi. Folk ble rørt da vi fortalte om det, sier Jacobsen. 

Han forteller at Nordic Circles skal oppsirkulere 25-30 prosent av av hvert skip, tilsvarende mellom 4000 og 5000 tonn stål. Verdien for hvert oppsirkulerte skip anslås å være rundt 200 millioner kroner. 

Totalverdien av avtalen er på 1,3 milliarder kroner. 

Foreløpig vil oppsirkuleringen gjøres hos AF Gruppen sitt verft på Vats, AF Offshore Decom. Fremover vurderer oppstartsselskapet å bygge et eget anlegg for prosessen. 

– Hva betyr avtalen for Nordic Circles? 

 – Hvis vi skal gjøre kutting, rensing og resirkulering selv vil vi sitte igjen med en tredjedel av omsetningen per skip, sier Jacobsen. 

Selskapet har også startet med en ny metode for å rense stålet ved bruk av laser. Jacobsen forklarer at man da oppnår like gode resultater som ved dagens metode sandblåsing, bare at man slipper miljøavfall og bruker mindre strøm. 

– Vi har fått oppsirkulering av stål til å bli både bærekraftig og lønnsomt, sier Jacobsen.

På globalt plan står byggebransjen for 40 prosent av verdens klimagassutslipp, med stål som en av de største utslippsdriverne, skriver selskapene i en pressemelding. 

Kjernen i prosjektet er enkel, forklarer de - Stål skal ikke lenger eksporteres og smeltes, men gjenbrukes i Norge og Europa.