Remarkable, her ved gründer og daglig leder Magnus Haug Wanberg i front, har i dag omtrent 120 ansatte, og teamet shipper ut andre generasjon av sitt skrivebrett i august.

Økte inntektene med 150 millioner kroner: Nå utforsker Remarkable nye veier i jakten på lønnsomhet

Den norske hardware-suksessen satser tungt på software.

Publisert Sist oppdatert

Oslo-selskapet Remarkable lanserte i mars andre generasjon av sitt populære lese- og skrivebrett.

Nylanseringen skal skyte selskapet inn i en ny æra, og nå er lønnsomhet inne i den uttalte strategien.

I fjor fikk selskapet et underskudd 28,2 millioner kroner, ned fra 12,2 millioner kroner i 2018.

Men i samme periode økte de inntektene med 69 prosent fra året før, tilsvarende 150 millioner kroner, til 368 millioner kroner.

Resultatet er helt etter planen og forventningene, og således tilfredsstillende, skriver gründer og daglig leder Magnus Haug Wanberg i sin redegjørelse for fjoråret.

– Remarkable gjør det bra kommersielt, og vi har solide investorer i ryggen. Den finansielle situasjonen er meget god, rett og slett, og vi jobber etter en tydelig plan, sier kommunikasjonsjef Henrik Gustav Faller.

Samtidig går det frem av rapporten at selskapet nå entrer en ny fase. Søkelyset utvides gradvis fra hovedsakelig vekst til også å omfatte lønnsomhet de neste tre årene.

Godt corona-salg

– Remarkable hadde et kjempebra 2019. Vi er ekstremt fornøyd, sier Faller om fjoråret.

– Hva er status så langt i år?

– 2020 har vært et veldig spennende år for Remarkable. På tross av corona og de utfordringene, har vi fortsatt veksten, sier han.

I mars lanserte selskapet andre generasjon av sitt lese- og skrivebrett.

– Det har vært en veldig stor suksess, hevder Faller, men unngår å si noe mer konkret om antall forhåndsbestillinger.

De første bolkene med forhåndsbestilte brett sendes ut i løpet av august, etter mindre forsinkelser knyttet til coronatiltak som reiserestriksjoner. Store deler av Remarkable-produksjonen skjer i Kina.

– Hvordan har covid-19 påvirket selskapet?

– For oss har ikke covid vært en brems. Det har riktignok vært noen forsinkelser, men ingenting alvorlig. Vi har heller ikke hatt noen permitteringer. Vi kjører på som bare det. Mange har hjemmekontor og slike ting, men det har ikke stoppet oss i det hele tatt. Vi har sett et veldig godt salg i perioden, sier Faller.

Remarkable er blitt pensum på Harvard.

Tyst om nye satsinger

Kostnadsøkningen i fjor var i stor grad drevet av utvidelse av teamet, som økte med 45 personer. Lønnsutgiftene til selskapet økte fra 20 millioner kroner til 36,5 millioner kroner, ekskludert avgifter og pensjon.

11 av de nyansatte jobber med produktutvikling, som er det andre primære området som medførte kostnadsvekst i fjor, ifølge Faller.

I tillegg til å forbedre selve brettet, har Remarkable investert tungt på programvare-fronten. I fjor la selskapet 44 millioner kroner i utvikling, ifølge årsrapporten. Fremover satser selskapet på å utvikle en forretningsmodell som bidrar med gjentakende inntekt, «med fokus på software-funksjonalitet». Det kan tyde på at ulike abonnement-tjenester eller andre former for lisensiert programvare fra det norske oppstartselskapet er i emning.

– Dere skisserer en langsiktig strategi med produkter som gir gjentakende inntekt. Hvilke produkter kan vi forvente?

– Det er for tidlig å gå inn i detaljer på. Vi har spennende planer, men vil ikke gå ut med det ennå, sier Faller.

Han vil heller ikke kommentere hvorvidt selskapet skal satse på SaaS eller andre former for lisensiert programvare.

Skal rekruttere kraftig

I fjor uttalte selskapet at de innen utgangen av 2021 skulle være en organisasjon som talte 200 hoder. I dag er det omtrent 120 ansatte i selskapet.

Det holder vi oss til. Vi fortsetter å rekruttere kraftig, og vil ansette flere titalls i år, sier Faller.

Brett i butikk

Selskapet gjennomførte i fjor høst en større emisjon på 136,8 millioner kroner, ledet av VC-giganten Spark Capital. Selskapet ble samtidig priset til én milliard kroner.

– Hva er de viktigste milepælene fremover?

– En åpenbar en er å sørge for at alle som har forhåndskjøpt Remarkable 2 får produktet, og får en positiv opplevelse. Kundene våre er den aller viktigste verdien vi har. Så har vi mange prosjekter og ting som skjer internt. Én av tingene vi har på trappene er retail-satsingen, at Remarkable skal ut i butikk. Det gleder vi oss til materialiserer seg.

Remarkable markedsføres og selges i mer enn 40 land, inkludert store deler av Europa og Nord-Amerika, samt Australia, New Zealand og Hong Kong.