RETAIL

Nær dobling for Tise, men stadig mer utspekulert svindel i appen

Samtidig som inntektene skyter i været, øker antallet svindelsaker hos Tise.

Sigrun Stenseth er markedsføringssjef i Tise.
Publisert

Det er et år siden den norske brukthandel-appen Tise hentet 200 millioner kroner i frisk investorkapital fra blant andre Nysnø og Ebay Ventures, til en verdivurdering på 657 millioner kroner. Da fortalte gründer Eirik Frøyland Rime om kanonvekst og planer om lønnsomhet i 2024.

Nå foreligger regnskapet for fjoråret. Fra 2021 til 2022 økte driftsinntektene til Tise fra 42 millioner kroner til 76 millioner kroner, en inntektsøkning på 80 prosent. 

Samtidig fortsetter selskapet å blø penger. Driftsresultatet svekket seg marginalt, fra et underskudd på 77 millioner kroner i 2021 til minus 79 millioner kroner i fjor.

På veien mot lønnsomhet, står selskapet overfor en rekke utfordringer, deriblant stadig flere sofistikerte svindelforsøk. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Økning i svindelsaker

«Er dette svindel?»

«Er det snakk om svindel?»

«Jeg og samboeren min lurte på om dette kan være svindel?»

«Dette er vel svindel?»

«Svindel?»

Dette er bare noen av innleggene den siste tiden i Facebook-gruppa «TISE på Facebook», der brukere deler alt fra annonser for egne produkter til diskusjoner om overprising. Og svindel. Svindel på Tise snakkes det mye om. 

– Vi har sett en økning i forsøk på utspekulerte svindelforsøk de siste årene, bekrefter  Sigrun Stenseth, markedsdirektør for Tise i Norge.

– I takt med at Tise vokser blir vi også et mer attraktivt mål for svindlere og vi jobber kontinuerlig med å gjøre det vanskelig for dem å misbruke plattformen vår.

Hun vedgår at økningen i svindelforsøk krever mer av dem som aktør.

– Og at vi har en sikker løsning, men også at brukerne er bevisste, legger hun til.

Stenseth vil derimot ikke åpne opp om konkrete tall. 

Effekt på brukertall

Selskapet svarer heller ikke på Shifters spørsmål om endringer i brukertall som følge av svindel.

– Vi tar svindel svært alvorlig og er lei oss for at noen opplever utrygg brukthandel på Tise. (..) Dersom man benytter den integrerte løsningen vil man også kunne rapportere handelen direkte i appen hvis det er snakk om svindel eller mangler ved varen, sier Stenseth.

– Dersom man opplever svindel, anbefaler vi at man politianmelder forholdet og så bistår vi politiet med nødvendig informasjon.

Tiltak mot svindel i appen

– Hva gjør dere for å bekjempe svindel i appen?

– I Tise har vi utviklet en integrert frakt- og betalingsløsning hvor både kjøper og selger er beskyttet dersom noe skulle oppstå, sier Stenseth og kommer med en klar oppfordring til brukerne:

– Brukerne våre må aldri forlate appen når de bruker løsningen vår og får tydelig beskjed om at man ikke bør følge eventuelle linker som deles i forbindelse med betaling, dele telefonnummer eller legge igjen sensitiv informasjon utenfor vår løsning.