markedsføring

Metoden bak solid barnemat-vekst: – Vi blåste mye penger uten spesielt mye resultat

Grogro estimerer et omsetningshopp fra 16 til 37 millioner kroner i 2024. – Veksten kan ligne et teknologi-selskap, men her snakker vi om mat til barn, sier gründeren.

Siden lansering i november 2020 har Grogro solgt over 1,4 millioner ferske produkter, forteller gründer Malin Bruset. Hun mener produktene de tilbyr, og minst like viktig; måten det blir kommunisert på, revolusjonerer en stagnert industri.
Publisert Sist oppdatert

Grogro feiret i høst hylleplass i 800 butikker, men bare noen måneder senere melder barnemat-startupen om ny dobling. Nå finnes den norske aktøren i 1600 fysiske butikker, bare i Norge. Selskapet har i tillegg tatt plass i over 500 svenske dagligvarebutikker. 

Veksten fra først 80 butikker skjedde på knapt åtte måneder, forteller gründeren. 

– Veksten kan ligne et teknologi-selskap, men her snakker vi om mat til barn. Det bekrefter behovet som lenge har vært i markedet, men som ingen har turt å ta tak i, sier Malin Bruset, også daglig leder i selskapet som ble etablert i 2018. 

Grogro

  • GroGro tilbyr fersk mat til barn, hvor kjøleskap blir implementert i hyllen. 
  • Siden lansering i november 2020 har det blitt solgt over 1,4 millioner ferske produkter. 
  • GroGro`s produkter finnes idag på Meny, Kiwi, Spar, Joker, Bunnpris, Coop Extra, Coop Mega og Coop OBS. Hos Oda har GroGro hele 25% av barnematsalget. 
  • På eiersiden står gründer Malin Bruset, i tillegg til Orkla Ventures, Michelle Sørum (CFO), Antler og matinfluenser Ida Gran-Jansen. 
  • Ivar Kroghrud, som sto bak Norselab, er styreleder i Grogro. 
  • Omsetning: 2021 = 1,9 millioner NOK, 2022 = 6,2 millioner NOK, 2023 = 16,6 millioner NOK, estimert 2024 = 37 millioner NOK.
    • Utforsker geografisk utvidelse videre i Norden, i tillegg til Norge og Sverige hvor selskapet er aktive idag. 

Hun mener produktene Grogro tilbyr, og minst like viktig; måten det blir kommunisert på, revolusjonerer en stagnert industri. 

– Vi ønsker jo å endre en stor og tradisjonell industri og forsto tidlig at vi ikke kunne gjøre det alene. Det måtte være en stor etterspørsel etter våre produkter hvis vi skulle klare å gjennomføre dette, sier Bruset og viser til en avgjørende markedsføringsstrategi. 

– Vi har noen grunnleggende verdier som gjennomsyrer hele bedriften. Vi ønsker å være transparente og åpne, sier hun. 

– Dagen etter har vi svaret

Grogros viktigste kommunikasjonskanal er Instagram, der de per i dag har 21.400 følgere på den norske kontoen. Selskapet jobbet også med influensere, men har få betalte oppdrag. De fleste tar også kontakt selv og ønsker gratis produkter mot positiv omtale. 

– Men vi trenger kontinuerlig respons fra våre foreldre for å bli kjent med behovene, og da må vi ha en tett kommunikasjon med dem, sier Bruset. 

– Vi ønsker jo å endre en stor og tradisjonell industri og forsto tidlig at vi ikke kunne gjøre dette alene, sier Grgro-gründer Malin Bruset. Selskapet er derfor svært aktive på Instagram.

– Hvordan ser en åpen og ærlig kommunikasjon ut?

– Helt fra start, også når det kun var meg, delte jeg mye av utfordringene. Det finnes jo mange av dem i en startup. I dag jobber vi også mye med å få tilbakemeldinger. For eksempel utvikler vi nå en helt ny pulvergrøt, og istedenfor å finne ut på egen hånd hva som vil være viktigst for kundene våre, så spør vi dem. Dagen etter har vi svaret.

Også da Grogro lanserte «raw bars» involverte de følgerne i prosessen. Selskapet fikk kun ta inn to av tre i butikkhyllene og lot det være opp til kundene å bestemme hvilke.  

– Dagen etter hadde vi 1500 svar og to vinnere, sier gründeren. 

– Hvordan bygget dere opp en solid følgerbase?

– Akkurat på den måten. Gjennom å være transparent og dele detaljer, fortelle om «ups and downs». Jeg tror folk setter pris på å bli inkludert. Folk vil kjøpe fra folk. Vi lar kundene våre følge reisen bak produktene, og vi lar dem være delaktige i beslutninger.

– Ønsker hele tiden å prøve ut nye ting, uten at vi går på for store økonomiske smeller

Hun mener denne toveis-kommunikasjonen er en viktig årsak til veksten. 

– Hvordan måle at det går bra?

– Flere ting, men det handler først og fremst om rekkevidde og engasjement.

– Klikk på nettbutikken, da?

– Ja, det går hånd i hånd. Vi ønsker så klart at folk skal gå i den fysiske butikken også, men begge har sine fordeler. Via nettbutikken kan vi samle inn mye data og ha en tettere kommunikasjon med kundene våre. Det er utfordringen i butikk. Det er vanskelig å måle markedsføring.

– Hva fungerer ikke?

– Vi investerte ganske mye penger i mer tradisjonell markedsføring da vi lanserte i Sverige, som for eksempel på store flater i byen og annen generell digital annonsering. Da blåste vi mye penger uten å få spesielt mye resultat. 

– Det er jo veldig lite du kan måle på den måten. Men vi ønsker hele tiden å prøve ut nye ting, uten at vi går på for store økonomiske smeller, men lærdommen er alltid viktig.

– Utfordrende med to salgsflater? 

– For oss har det vært et mål fra dag én. Vi ville være tilgjengelig for alle barn og foreldre i Norge. Da måtte vi ut i dagligvarebutikkene. Det er også der det finnes volum. Nettbutikken vil nok aldri bli like stor, men der gjør vi flere ting, blant annet å bygge epost-lister.

– Overførbart til mer tradisjonelle teknologi-startups?

– Absolutt. Alle som selger noe, enten det er en tjeneste eller et fysisk produkt, trenger å kjenne kunden sin og bli godt kjent med denne. Gidder du som selger å gjøre den researchen konstant, kommer du til å serve kundene dine mye bedre. Du må ta fokuset bort fra deg selv og ditt selskap. For det handler ikke om deg. Det handler om kundene dine og hva du kan gjøre for disse. 

– En video av meg som er ute og løper usminket i regnet

Grogro har i dag fire ansatte i Norge og én i Sverige. Ingen utdannet i markedsføring. 

– Men alle jobber med markedsføring på en eller annen måte, sier Bruset. 

– Hvilket innlegg har gitt best effekt? 

– En video av meg som er ute og løper usminket i regnet og forteller om «raw bars». Vi la på noen grafiske elementer, og den gikk så bra at vi fremdeles holder den aktiv. 

– Hvor lenge kan man gjøre det?

– Markedsføringen endrer seg jo hele tiden, for eksempel algoritmene på Instagram. Det som har fungert kjempebra i tre måneder, fungerer plutselig ikke lenger. Akkurat nå fungerer ikke story så bra lenger. Du må tilbake i feeden, råder gründeren.