Mat
Gjør storsuksess med trendy barnemat – har landet flere store avtaler
GroGro har siden oppstart skaffeet avtaler med store handelshus som Norgesgruppen og Coop, og tidoblet antallet utsalgsteder på kun to år.
– Som selskap er dette første året der vi kommer til å gå i pluss, og vi har tjent penger siden mai, sier daglig leder i barnematselskapet GroGro, Malin Bruset.
De siste årene har selskapet landet flere store avtaler med de norske handelshusene til Norgesgruppen og Coop, med blant annet Orkla Ventures på eiersiden.
Det har ført til at de økologiske barnematproduktene nå selges ved 800 utsalgsteder i landet(1300 totalt i Norge og Sverige), som er en tidobling fra nylig kun 80.
– Dette er stort for oss siden vi bare har vært på markedet i tre år. På de tre årene har vi altså vokst med 300 prosent per år. Nå blir det spennende å se om vi klarer det til neste år også, sier Bruset.
Trendy barnemat
– Hvordan forklarer du suksessen?
– Vi utfyller et behov. I dag er det mange som lager egen barnemat hjemme, fordi det finnes lite å velge av ikke-ultraprossesert mat til barn i butikkene. Vi tilbyr altså det beste alternativet til hjemmelaget, forklarer Bruset.
GroGro selger altså økologisk mat som benytter seg av en prosess som kalles kaldpressing, som bevarer næringsinnholdet, smaken og konsistensen til maten som om den var fersk. Kaldpressingen bidrar altså til lengre holdbarhet i kjøleskapet.
– Den siste tiden har det altså vært diskusjoner om ultraprosessert versus hjemmelaget mat til barn i mediene. Hvordan stiller GroGro seg til den?
– Vi heier på hjemmelaget mat. Når man lager ordentlig god mat så finnes det ingen industriprodukter som klarer å holde det nivået. Vi ønsker å være det beste alternativet, svarer Bruset og legger til:
– Mat skal være godt for alle aldre og god mat har ingen aldersgrense, legger hun til.
Solgt 400.000 produkter siden lansering
Selskapet kom på plass i 2018, men idéen skal Bruset ha hatt helt siden hun selv ble mor noen år før. Fra før har hun også skrevet en bok om ernæring for barn.
I tillegg til en rekke utsalgssteder som dagligvarebutikker, blir produktene til GroGro også solgt via selskapets nettside.
Bruset forteller at folk gjerne kjøper store kvanta av gangen når de handler på nettsiden.
I juni lanserte de et nytt produkt ved navn «råwbars» som det allerede har blitt solgt over 400.000 stykk av.
– Det tok helt av, kommenterer Bruset.
Hun mener også det at de har jobbet tett med kundene for å finne ut av hva de ønsker, kan være medvirkende til suksessen.
Kjente eiere
På eiersiden er altså Malin Bruset selv, Orkla Ventures, Michelle Sørum (CFO), Antler og matinfluenser Ida Gran-Jansen.
I tillegg har selskapet samarbeid med Oda, Godt Brød, Godt levert og en rekke andre matleverandører i Norge.
Bruset forteller altså at de forventer å gå i pluss i 2023, med en stipulert (antatt) omsetning på rundt 18 millioner. Regnskapet for i fjor viste en omsetning på over 6,6 millioner. Ordinært resultat før skatt gikk 508.000 kroner i minus.
Bruset kan også fortelle at de har flere nye ting på gang, i tillegg til ren produktutvikling:
– I høst får vi egne kjøleskap i barnemathyllene i Meny-butikkene som ønsker det. Barnemathyllen har aldri hatt fersk mat før, så det er en stor kategori-innovasjon, understreker Bruset.
Hun hinter også om utvidelse ut av det norske og svenske markedet i tiden som kommer.