Sanda Zahirovic, Heydays' nye strategiske direktør, har tidligere jobbet med kunder som Wikipedia, Net-A-Porter, Google, Coca-Cola og Hennig Olsen.

Mener designbransjen må ta et oppgjør med seg selv: – Vi vet at mennesker tiltrekkes av vakre ting

Sanda Zahirovic er Heydays’ nye strategiske direktør. Hun mener startups bør rope mindre når de bygger merkevare og trekker frem Spoton, Wanda og Kron som gode eksempler til etterfølgelse.

Publisert Sist oppdatert

Sanda Zahirovic, Heydays' nye strategiske direktør, har tidligere jobbet i London og med kunder som Wikipedia, Net-A-Porter, Google, Coca-Cola og Hennig Olsen.

Nå har hun et mål om å bidra til å utvikle Heydays i takt med strategien - og tiden.

Selskapet har blitt et «go to»-designbyrå for norske startups og vekstselskaper, og i porteføljen står blant andre Huddly, Kron, Fiken, Kolonial.no, Whereby og Otovo.

Heydays har også jobbet med giganter som NRK, Facebook og sist i rekken; Panasonic. Designbyråets metoder hos førstnevnte rekke og de globale storselskapene kan imidlertid være forsvinnende lik hverandre, forteller Zahirovic.

– Det handler først og fremst om en intern forankring, sier hun og forklarer at eierskapet til designprosessen må være lik enten du er Fiken eller Facebook.

– Vi opererer ikke lenger med store presentasjoner og lange godkjenningsrunder, slik man kanskje tidligere var mer vant med i design- og reklamebyråer, sier hun.

For på et eller annet tidspunkt, understreker Zahirovic, er det ikke Heydays som skal holde prosjektet i live. Derfor deltar kunden kontinuerlig i prosjektgruppa.

Sanda Zahirovic (36), strategisk direktør i Heydays

  • Bor i Oslo, opprinnelig fra Bosnia, oppvokst på Karmøy. Utdannet grafisk designer ved Kingston University i London hvor hun også jobbet i 4 år.
  • Tidligere erfaring fra Snøhetta, Anti og Melvær & Co, i tillegg til en rekke byråer i London. Ble i høst ansatt som strategisk direktør i Oslo-baserte Heydays.

Merkevaren må skape merverdi

Felles for Heydays' kunder, uavhengig av størrelse, er også en helt tydelig bevegelse vekk fra tradisjonell markedsføring der aktører søker stor oppmerksomhet, ved å være mest mulig synlige og rope høyest mulig.

Zahirovic forteller at Heydays heller jobber for å utvikle merkevarer og produkter som kan skape merverdi for en fokusert målgruppe.

– Merkevaren bør vite godt hvem de er for å kunne gi sin målgruppe merverdi ut over bare å si «kjøp nå» på en stor knapp, sier hun og legger til:

– Hvordan merkevaren oppfører seg, kommuniserer, eller bare er tilstede når vi trenger den, er blitt en vesentlig del av merkevarebygging, legger hun til.

Heydays skal hjelpe oppdragsgiverne med å tiltrekke seg kunder gjennom å starte interessante samtaler over tid, og ikke mase mest mulig på Facebook, understreker Zahirovic - og trekker frem Spoton, Wanda og Kron som gode eksempler.

Har dyrket frem en ukultur

Hun mener alle tre løser konkrete utfordringer for en fokusert målgruppe.

– Om det er transport, ekstra plass eller investering, har alle et mål om å passe inn i et liv, en vanlig hverdag, oppsummerer Zahirovic og sier:

– Da handler det ikke bare om de funksjonelle fordelene, men også de emosjonelle aspektene i hvilken samtale de fører med kundene.

Zahirovic sier designbyrået er nødt å tenke smartere enn massekommunikasjon, dyre tv-reklamer og annonser som dukker opp i tide og utide i alle kanaler i håp om å treffe med hagla.

– Design og kommunikasjon hører tett sammen og bør være på menneskets premisser og ikke utnytte brukeratferd, som vi selv har vært med på å dyrke frem.

Hun legger til:

– Vi lever i en veldig overveldende og støyende tid, og vi ser hvordan bevisste forbrukere ber om et skifte i hvordan merkevarer og teknologi formes.

Tar et oppgjør med bransjen

Zahirovic mener designbransjen i helhet bør ta et lite oppgjør med seg selv hva gjelder ovennevnte og stiller spørsmål om selve funksjonen har overgått formen.

– Vi har optimalisert brukerflyt, kundereiser, hvordan en webside bør se ut og hvor alle knappene bør ligge for best konvertering. Form følger funksjon, men det er viktig å ikke glemme form og kommunikasjon på veien, sier Zahirovic og spør:

– Hvor ble det av formgiving?

– På mange måter har design utviklet seg til å handle i kanskje for stor grad om funksjon. Vi vet at mennesker tiltrekkes av vakre ting, og jeg lurer på om vi husker at på andre siden av skjermer og optimaliserte digitale løsninger, sitter ekte mennesker, sier Zahirovic.

Hun mener moderne funksjonalister i beste fall bør forstå at estetikk også er funksjon, og at vår mentale helse er direkte knyttet opp imot hva vi sanser.

Viktig prinsipp etter Kolonial

Å sjonglere både store og mindre kunder, har gitt Heydays verdifulle læringer på tvers av de ulike prosjektene, forteller Zahirovic og trekker frem Oda, blant flere.

Designbyrået hjalp tidligere Kolonial helt fra startgropa, både med en enkel kommunikasjonsplattform og visuell identitet, og etter dette arbeidet ble særlig «akkurat nok»-prinsippet forankret i Heydays' metoder.

– Det begynte med å forstå hvilken posisjon de over flere år mente de skulle ta. Man må tenke langsiktig og man må ha interesse for å forstå forretningsplanene, sier Zahirovic, men innrømmer:

– Det å fange essensen av både å være dagligvare og teknologibedrift samtidig, er ikke bare bare å treffe på, sier hun, og forteller at de derfor startet enkelt med noen kommunikasjonsprinsipper, logo og en farge, som ble plassert på en container.

Etter hvert som selskapet vokste og behovene endret seg, sørget Heydays for at den visuelle identiteten fulgte i takt med utviklingen, forteller Zahirovic.

– Dette prinsippet om å levere «akkurat nok» for det behovet merkevaren har idag, bidrar også til en mer dynamisk utvikling av identiteten, sier hun.

– Det er helt klart viktig å tenke langsiktig når man jobber med merkevarer, men det er også fullt mulig å bygge sten på sten, legger Zahirovic til.

Å bryte opp leveransene, mener hun dessuten kan sikre både budsjetter, som er viktig for startups, og samtidig gi rom til å teste konsepter, produkter og tjenester.

Et helt avgjørende arbeid

– Når vet du at du har truffet blink med designet?

– Design skal være levende. Hvis du har «truffet blink» og tenker at du er i mål og ferdig, da er det «game-over», hevder Zahirovic og forklarer ytterligere:

– For oss er målet nådd når designet startet et ny reise etter vi er ferdig med vårt oppdrag. Det kan være at det gir rom for at nye ideer utvikles, at kommunikasjonen lever gjennom andre byråer, eller at kunden selv oppdager nye muligheter for hvordan de kan videreutvikle verktøykassen, sier hun og legger til:

– Det er når design og produkter lever ut over våre forventninger, og at det er et strategisk verktøy for våre kunder, at vi har lykkes.