-
Technical Support Engineer | NBIM
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
Chief Operating Officer (COO) | ROEST
-
CEO | Kontur AS
-
VP Marketing | Glint Solar
intervju
Måtte gi slipp på eget selskap, men forlot aldri miljøet. Nå har «hummer-gutten» skrapt sammen alt han har inn i en ny startup
Da Havfersk endelig dro inn millioner ble selskapet avviklet, og etter kort tid måtte gründeren overta familiens tannklinikk, bare dager etter farens bortgang. – Det var den dagen jeg vokste opp, sier Jon Åsmund Guttulsrud, nå kommersiell leder i Medicue.

– Først ga vi livet som innsats på sjøen. Du skjønner fort at du er liten på det store havet. Vi hadde dårlig utstyr, dårlig økonomi og var jo bare ungdommer.
Jon Åsmund Guttulsrud var i Shifters 2018-utgave gründeren som hadde droppet russebuss på vestkanten for å levere fersk fisk til restauranter som Gutta fra Havet og Alex Sushi i stedet.
Fiskebåten i Ålesund var kjøpt for anledningen, sammen med medgründer Leif Arne Ytterland fra samme by.
Konseptet bak Havfersk skulle bygge på lokal verdiskapning og bruk av tradisjonelle kystfiskere fremfor store tråler.
– Men det var noen harde første år, med lite inntekter og store kostnader, sier Guttulsrud nå.
– Vi hadde aldri noen investorer i selskapet. Alt var egenfinansiert, og vi bygget stein på stein.

– Folk kjente meg igjen på gata som «hummer-gutten»
Guttulsrud er i dag kommersiell leder i Medicure, helseteknologi-selskapet som tidligere i sommer hentet millioner fra blant andre Startuplab.
Det har vært en vei dit.
Tilbake til 2018 hadde Guttulsrud akkurat investert i et eget fiskemottak og fått det godkjent av Mattilsynet og SUROFI (Sunnmøre og Romsdal Fiskesalslag), en prosess som kostet dem både penger og energi, forteller gründeren.
– Men etter noen år klarte vi å gå fra rundt 100.000 kroner i omsetning per måned - til 1,4 millioner kroner per måned.
– Folk kjente meg igjen på gata som «hummer-gutten», sier han - og forteller om nær 60 fiskebåter til sjøs på det meste.
Havfersk ble ifølge Guttulsrud omtalt som en eksklusiv merkevare i bransjen, spesielt innenfor skalldyr, og de leverte råvarer til en lang rekke Oslo-restuaranter i toppsjiktet, i tillegg til privatkunder og fiskebutikker.
– Men når man opplever en slik vekst så hurtig, der det både klaffet med fiskerne, som jo ikke var en selvfølge, og at salget tok seg kraftig opp, da måtte vi også investere i nye maskiner, lokaler, biler og årsverk.

– Hadde jobbet dag og natt i flere år
Selskapet tjente på et tidspunkt penger. De leverte ifølge Guttulsrud 140 tonn med sjømat i uka gjennom et lite mottak på Vigra, men baksiden av medaljen var en svært kapitalintensiv fiskenæring, forteller han.
– Vi snakket med en konsulent innen industrien, og han estimerte en investering på rundt 15 millioner kroner for å ta det opp på et nivå som var nødvendig.
Gründerne skal ha vært i dialog med flere investorer, både engleinvestorer og industrielle aktører som Lerøy og Nordic Group, men dialogene førte ikke frem.

– Vi så raskt at investeringsviljen i den bransjen ikke var tilstrekkelig på det tidspunktet - og at vi i så fall måtte gi fra oss nesten alle aksjene, sier han.
De vurderte også et rent salg og fikk et konkret tilbud, men fordi avtalen ville innebære å binde seg til denne aktøren i syv år, takket de nei.
Senere falt avgjørelsen om å legge ned selskapet på en kontrollert måte.
– Vi hadde på det tidspunktet jobbet dag og natt i flere år, så det var ikke et enkelt valg å ta, sier han.
– Men spørsmålet vi stilte oss var: Hvis vi lykkes med dette, hvor er vi egentlig da, og hva driver vi med?
Svaret gjentok seg hver gang, forteller Guttulsrud.
– Vi kom for alltid til å måtte være en grossist, der vi kjøpte og solgte fisk. Vi innså at uansett hvor mye vi jobbet, baserte egentlig virksomheten seg mest på at andre gjorde en god jobb, som lå utenfor vår kontroll.
Gründerne brukte noen måneder på å selge alle driftsmidler, og få dager etter at bekreftelsen på avviklingen tikket inn, traff korona-pandemien Norge.
– Timingen kunne ikke ha vært bedre, for under korona hadde vi ikke klart å overleve mer enn noen uker. 90 prosent av alle kundene våre stengte jo døren på dagen.
– Det finnes alltid en bedre måte å gjøre det på
Ved en tilfeldighet hadde han noen år tidligere møtt Startup-profil Rolf Assev, som raskt ble Guttulsruds mentor og etter hvert venn, forteller gründeren.
– Rolf betyr utrolig mye for meg. Han har fulgt meg i gode og onde tider, og det er få som har evnen til å gi så mye av seg selv, også da han selv ble syk.
Guttulsrud ble følgelig introdusert for startup-miljøet i Oslo, og etter avviklingen av Havfersk ble han plukket opp av Gautam Chandna, gründeren bak fintech-selskapet Skiwo. De to endte opp med å jobbe tett med flere av portefølje-selskapene de neste fire årene.
– Gautam tok meg under vingene og har lært meg å løse problemer på en helt annen måte enn hva jeg har erfart tidligere, sier Guttulsrud og utdyper:
– Hvis jeg kom med ett problem og én løsning, mente Gautam at det alltid finnes en bedre måte å gjøre det på, og det har jeg tatt til meg, sier han og omtaler Skiwo som en fantastisk arbeidsplass.
– Bærebjelken i hele familien
I samme periode mistet han pappaen sin.
– Han døde ganske brått. Han var bærebjelken i hele familien.
Per Ivar Guttulsrud var tannlege og sto bak Tannlege Guttulsrud. Sammen med sin seks år eldre bror, overtok Guttulsrud klinikken med flere ansatte. Parallelt med å drifte den, beholdt han først jobben i Skiwo.
– Men den tiden er det verste jeg har vært gjennom, sier Guttulsrud.
– Hele fremtiden til familien var usikker. Man skal få tid til å sørge, men jeg følte at jeg rett og slett måtte utsette den prosessen, bare for å sikre at vi klarte oss gjennom denne perioden og videre.

Han har en innstilling få har. Utrolig på tilbudssiden. Han sto på døra da jeg kom kom hjem fra Sunnaas etter mitt hjerneslag, med blomster boller og kaffe og spurte om vi skulle gå tur. Etter hvert som jeg ble bedre tok han initiativet til å lære meg Padel og trente meg 1-2 ganger i uken. Han kommer til å lykkes. Han gir meg energi.
Rolf Assev om Jon Åsmund Guttulsrud
Broren hans er jurist og tok seg av det meste av regnskap og papirarbeid. Guttulsrud driftet «alt annet», forteller han.
– Det å måtte kjøre pappa sin bil til pappa sin klinikk, gå inn på klinikken hans, ta på seg klinikktøyet hans … bare to dager etter at han døde, det kommer jeg aldri til å glemme.
Flere ganger ble han også møtt med et spørsmål om «hvor er Per», fra trofaste pasienter gjennom 40 år.
– Det å måtte forklare at han gikk bort for noen dager siden, unner jeg ingen. Det var ekstremt belastende, men det var vel også den dagen jeg vokste opp.
– Sirkelen ble fullstendig
Etter omtrent ett år solgte brødrene klinikken til Colussum Tannlege, landets største tannlegekjede, men det var ikke et selvsagt valg, forteller Guttulsrud.
– Det var jo noe eget med å ta over familiebedriften som han hadde bygget opp gjennom 40 år, men vi var ikke tannleger selv og mente det beste for klinikken ville være at den ble bevart i noen andres hender.
I dag finner han trøst i en historie om tre generasjoner. Farfaren hans sto bak Skiutstyr AS, som produserte skibindinger i kjelleren hjemme på Nordberg i Oslo. Bindingen Kloa var ifølge en nekrolog i Aftenposten den foretrukne konkurransebinding på deler av 60-tallet som resulterte i både OL- og VM-gull.
– Som liten brukte pappa all sin tid på å produsere, selge og levere skibindinger sammen med farfar. De hadde en fabrikk i kjelleren på Nordberg i Oslo og drev dette sammen, sier han og fortsetter:
– Da pappa startet tannklinikken, var det farfars tur til å hjelpe til. Han satt i resepsjonen og gjorde leveringer til tannteknikeren. Da jeg startet Havfersk var det pappa sin tur til å hjelpe meg.

Hvis min medgründer Rodney Boot er hjertet og sjelen i Skiwo AS, så var Jon Åsmund energien og entusiasmen. Jeg håper å jobbe med ham igjen i fremtiden.
Gautam Chandna om Jon Åsmund Guttulsrud
Foruten å være hans største støttespiller, hjalp han til med regnskap, i tillegg til å male både fiskemottak og sjark.
– Så da pappa gikk bort, ble sirkelen fullstendig, sier han.
– Skrapte sammen alt jeg hadde
Guttulsrud hadde etter salget av klinikken behov for en forandring. Et bekjentskap med gründer Jørn Mikalsen ledet til samtaler med Medicue, et selskap som tenker nytt om pasientinvolvering- og oppfølgning.
– Min erfaring fra et innovativt tech-selskap som Skiwo, og det å drive tannklinikk, var en perfekt match med Medicue. De løser problemer jeg så hver dag da jeg jobbet i klinikken, og jeg ble rett og slett imponert, sier han, nå fullt investert i dette selskapet.
– Jeg skrapte sammen alt jeg hadde og satser nå fullt på Medicue.
Den tidligere fiskegründeren jobber likevel hver eneste dag mot målet om å starte noe selv igjen, men det blir ikke i nærmeste fremtid, erkjenner han.
– Det er mye som skjer i verden, og endringer skjer raskere enn noen gang. Når Medicue lykkes, vil jeg mest sannsynlig starte noe på nytt igjen, sier Guttulsrud og legger til:
– Gjennomføringsevne har jeg vel alltid hatt, men i dag har jeg også forståelsen av hvordan ting henger sammen - og ikke minst hvorfor.
