emisjon

Lys-pionérer sikter mot 30 millioner i omsetning med prisvinnende teknologi

Rift Labs henter 10 millioner kroner og vil doble salget i 2023 med et produkt som vant pris i Las Vegas.

Rift Labs produkt lyser opp en liten modell.
Publisert Sist oppdatert

Siden oppstarten i garasjen til seriegründer og oppfinner Morten Hjerde, som i sin tid med medgründer i Link Mobility, har Rift Labs testet produktene sine på en rekke områder, fra foto og video til vertikalt landbruk.

Først og fremst har selskapet en unik og patentert teknologi i bunn som gjør det mulig med avansert styring av LED for å oppnå svært høy presisjon og kvalitet på lys.

Og nå har lys-teknologien til Rift Labs tatt et nytt sprang.

Merkevaren Kelvin ble nylig lansert som verdens første såkalte RGBACL-panellys, en belysningsløsning som inkorporerer røde, grønne, blå, amber, cyan og lime farger i et panelbasert format. Det kan produsere et bredt spekter av farger, inkludert varme og kalde nyanser, for ulike bruksområder.

Et av Rift Labs lysprodukter.

Ifølge Rift Labs kan lyset sammenlignes med en lommekniv i at det har en rekke funksjoner. En lampe med dette lyset vant årets produkt i kategorien Lys under en konferanse med 65000 deltagere i Las Vegas nylig.

Salgssjef Øyvind Hasund Dahl forteller at Rift Labs har mottatt godt med bestillinger av de nye produktene siden lanseringen.

– Det som skiller oss fra konkurrentene, er lys- og fargekvalitet helt i verdensklasse. Særlig konkret lys på hud som er ekstremt viktig når det kommer til innholdsproduksjon, sier han.

Rift Labs forventer en omsetning på mellom 27 og 30 millioner kroner i 2023. Det skal tilsvare en vekst på 100 prosent fra 2022 hvor omsetningen landet på 15 millioner.

I 2021 kom omsetning inn på 9,5 millioner med et driftsresultat før skatt på minus tre millioner.

– Målet for 2023 er å doble omsetningen, og så langt er vi foran skjema. Vi har nå etablerte kundeforhold i de fleste globale regioner og siste måneden har vi solgt for nesten 4 millioner kroner bare i forhåndsbestillinger, og vi ser ingen tegn til at det positive momentet skal avta med det første, sier Hasund Dahl.

Selskapet opplyser om at rundt 50-60 prosent av inntektene stammer fra foto- og video, mens resten tilskrives innendørslandbruk.

– Det er en vanskelig balansegang å angripe to ganske ulike markeder samtidig, men måten vi har løst det på så langt er å ha mer eller mindre dedikerte team mot hvert satsningsområde. Dette er viktig for å klare å holde fokus, både mot kunder og for å sikre god kvalitet i leveranser.

Hentet ti millioner

På eiersiden finner man investorer som Karbon Invest (Jens Rugseth og Rune Syversen), Datum Invest, Stella, Carucel (Krefting familien), Bulk Industrier, Wahl Eiendom med flere.

Selskapet gjennomførte nylig en kapitalinnhenting rettet mot eksisterende aksjonærer på ti millioner kroner.

Kapital skal brukes til å finansiere selskapets videre vekst, primært merkevaren Photosynthetic innenfor innendørs- og vertikalt landbruk og Kelvin innenfor filmbelysning.

RETTELSE: En tidligere versjon av saken sammenlignet omsetningen nå med feil rapportert omsetning for 2019. Feilen ble rettet i regnskapet for 2020.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.