resultat

Leverer sitt første overskudd etter nær ti år: – En misforståelse hvordan en startup er bygget opp

Brikkene faller på plass, forteller gründeren bak Gobi Stories og deler strategien bak. 

– Man starter uten verken kunder eller et produkt, og i prosessen med å bygge et solid selskap, vil man ha flere år med høye investeringer for å bygge et godt produkt, sier Kristoffer Lande.

– Det har tatt oss nesten ti år å komme dit vi er i dag, sier Kristoffer Lande. 

– Og på veien har det vært mange artikler der både vi og andre startups omtales som tapssluk med millionunderskudd. 

– Det har tatt oss nesten ti år å komme dit vi er i dag, sier Kristoffer Lande. 

– Og på veien har det vært mange artikler der både vi og andre startups omtales som tapssluk med millionunderskudd. 

Shifter har fulgt selskapets opp- og nedturer omtrent like lenge

Historien involverer flere pivoteringer, og i dag leverer Gobi en plattform der bedrifter kan lage, redigere og publisere video-stories for å nå ut til de rette jobbkandidatene. 

Fjorårets årsregnskap viser nå inntekter på 4,6 millioner kroner og et overskudd på nær 200 000 kroner. 

– Det viktigste grepet vi har gjort for å komme hit, har vært å fokusere på utelukkende én kundegruppe og med én salgsmodell, sier Lande og viser til et stålfokus på rekruttering. 

– Det har gjort at vi kan levere et langt mer spisset produkt, som gjør at kundene våre er langt mer fornøyde. 

Kundefrafallet har ifølge Lande også gått betraktelig ned, og de som forsvinner er i så fall bedrifter i øvrige vertikaler. 

– Det forventer vi at vil gjenspeiles i veksten vår i årene fremover, i takt med at andelen kunder innen rekruttering stiger, sier han. 

Store investeringer bak

Selskapet har videre vridd salgsorganisasjonen, der direktesalg, innkommende- og partnersalg tidligere ble prioritert. Nå har de spisset salget mot sistnevnte. 

– Det å øke fokuset her har gjort det mye enklere å identifisere hvem som er gode partnere for oss, sier gründeren. 

– Videre har vi forenklet prosessen for partnerne med å levere Gobi-teknologien som en del av sin produktportefølje, noe som har redusert salgssyklusen vår, samtidig som mye mer av tiden vår går med til kunder der produktet vårt er hyper-relevant. 

Det ligger riktignok ganske store investeringer bak, forteller Lande, både i kjerneproduktet og i form av integrasjoner med partnere og HR-relaterte plattformer. 

– Sistnevnte er noe av det mest tidkrevende, men samtidig det som gir oss et stort konkurransefortrinn over andre videospillere på markedet.

– Brytningspunktet nådd

Tidligere, påpeker han, ble det forventet at de skulle integrere med alt fra Shopify (netthandelsløsning) og Labrador (CMS for nettaviser), men nå integrerer Gobi primært med karrieresider og rekrutteringssystemer. 

– Det at vi er i mål med de aller største investeringene og nå har et ferdigutviklet kjerneprodukt med en kundebase i bunn, gjør at vi endelig er lønnsomme, summerer Lande og gjentar at det tok dem nær ti år. 

På eiersiden står blant andre Morten Klein, som tidligere har uttalt at han styrer unna exit-strategier

Lande mener det er en utbredt misforståelse rundt hvordan en startup er bygget opp.

– Man starter uten verken kunder eller et produkt, og i prosessen med å bygge et solid selskap, vil man ha flere år med høye investeringer for å bygge et godt produkt. Der har man gjerne få eller ingen kunder før produktet nærmer seg ferdigstillelse, i hvert fall i vårt tilfelle, sier Lande. 

– Nå er brytningspunktet nådd, og vi gleder oss til å se hvordan det er å drive en startup gjennom den neste fasen. 

Målet videre er å investere mesteparten av overskuddet i videre vekst og samtidig beholde et sterkt kostnadsfokus, forteller han. 

– Det tror vi er det beste sånn som verden ser ut nå, og kan vi levere moderat vekst i en usikker verden, forventer vi å være godt posisjonert til å oppnå enda høyere vekst om utsiktene skulle bedre seg.