last mile

Last mile-startup satt på en ferdig løsning etter fire år i utvikling. Så gikk de konkurs

– Vi trodde vi hadde perfekt timing, sier Homeboxx-gründer Kåre Arthur Trobe.

Homeboxx er konkurs, og gründer Kåre Arthur Trobe forteller hvorfor.
Publisert Sist oppdatert

Homeboxx var en av mange norske startups som i 2017 kastet seg inn i den ennå spede starten på kampen om den siste mila.

Mosseselskapet ville tilby en boks for hjemlevering av varer, utstyrt med digital lås og innebygget kjøler. Boksen skulle stå utenfor kundenes bolig og styres via en egen app.

Selskapet hadde ifølge Kapital fått penger fra Innovasjon Norge og en innovasjonskontrakt med blant andre Schibsted, Norgesgruppen og Posten.

Planen var å hente ytterligere 20 til 40 millioner kroner, men prosessen feilet.

– Investorene hoppet opp på gjeldet

Homeboxx-gründer Kåre Arthur Trobe, som også sto bak et coworking-space i Moss, forteller at de i fjor hadde på gang en folkefinansiering.

– Og da må man fylle cirka 30 prosent før man kjører i gang, sier han.

– Det hadde vi klart på vårparten, og så rigget vi prospektet og kampanjen gjennom sommeren - før vi skulle lansere på høsten. Men innen den tid, hadde investorene hoppet opp på gjerdet, på grunn av den urolige verdenssituasjonen, sier Trobe.

Samtidig satt Homeboxx på en ferdig løsning, både hardware, software og app, som de ifølge Trobe hadde testet på flere hundre husstander i Norge. De hadde også landet intensjonsavtaler med flere av de store transportaktørene, forteller han.

– Vi har jo lekt med de store på dette her, sier Trobe.

Likevel måtte gründeren slå selskapet konkurs før jul.

– Vi trodde vi hadde perfekt timing, men vi hadde ikke regnet med de makroøkonomiske forholdene. Det kom ordentlig inn fra sidelinjen. Pandemien var bra fordi det økte netthandelen. Samtidig var jo folk hjemme. Prosjektet ble derfor utsatt et par år på grunn av det, og så kom krigen og et urolig finansmarked.

– Vi så til slutt at vi ikke kunne betjene vår langsiktige gjeld, så lenge vi ikke fikk til å finansiere dette, sier gründeren.

– Kundereisen var jo faktisk bedre før

Selskapet hadde ifølge Moss Avis en gjeld på 2,7 millioner kroner. Trobe vil ikke kommentere dette ytterligere overfor Shifter.

– Hva kunne dere ha gjort annerledes i kapitalprosessen?

– Vi har forsøkt alle de kanalene vi mente hadde potensial. Vi opplevde at det først og fremst var feil timing, med betydelig usikkerhet i investormarkedet det siste året.

Han peker også på en transportbransje i endring.

– Hele bransjen er i transformasjon. Kundereisen var jo faktisk bedre før, mener jeg. Da visste du at pakken kom på postkontoret. Nå vet du jo aldri hvor den havner, sier Trobe.

– Vårt produkt er derimot det kundene vil ha, men det tar litt tid før vi er der. Det tok rett og slett litt lenger tid enn vi hadde regnet med, men det kommer, sier han.

– Trist for alle som har jobbet hardt for å få dette til

Homeboxx var for Trobe ett av mange konsepter han har jobbet med siden 1999.

– Så for min del min del blir jeg ikke helt slått ut av noe sånt.

– Man vet hva man skal gjøre. Noe funker, og noe funker ikke. Jeg har vært ute en vinternatt før, så har god erfaring med både oppstart og skalering.

Litt kjipt?

Ja, det er trist for alle som har jobbet hardt for å få dette til, og ikke minst for de som har trodd på oss og støttet oss på veien.

Homeboxx var et team på 20 personer, forteller Trobe. Noen ble leid inn etter behov, mens de fleste hadde eierandeler og la ned et betydelig gratisarbeid.

Inn i nye, allerede planlagte, prosjekter tar gründeren særlig med seg tre lærdommer:

Å analysere bransje-risiko enda nøyere, gjøre tidligere avklaring på forretningsmodell og betalingsvilje, huske på at ting-tar-enda lengre-tid - og ikke minst å være forsiktig med å kausjonere med mindre alle bidrar.

– Dette har vært veldig lærerikt, og det er vanskelig å gardere seg mot det som skjedde, men man skal i hvert fall være forsiktig med å kausjonere. Det er høyrisiko.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!