overnatting

Jannicke Hoff-Sümer, administrerende direktør og gründer i AgriStay

Lanserer «Airbnb» for overnatting på gård

Nå kan du bo på gamle gårder i Norge og puste inn frisk luft, historie og norsk kulturarv.  

Publisert Sist oppdatert

AgriStay er en digital plattform der folk kan leie ut boligen sin til turister, akkurat som på Airbnb. Men det er én sentral forskjell: på AgriStay finner du kun gårder i Norge. Målet er å synliggjøre de gårdene som leies ut til overnatting, og at flere skal velge å bo steder litt utenfor «allfarvei» og dermed oppdage Norge på en ny måte. 

AgriStay lanserte nettsiden fredag forrige uke (21. juli), og vi har i den forbindelse tatt en prat med daglig leder Jannicke Hoff-Sümer. 

Om fremtiden

Hoff-Sümer ønsker ikke spekulere i hvordan det vil gå med bedriften i nærmeste fremtid, og dermed bygge opp forventninger om resultater og tempo. Ei heller ønsker hun å kommentere antall kunder de har i skrivende stund. Hun ser imidlertid lyst på fremtiden: 

– Jeg er optimistisk når det gjelder tiden fremover, både høst, vinter og frem mot neste sommer. Folk reiser året rundt, og opplevelsene rundt reisen er ofte et mål i seg selv. Erfaring fra andre land som har bygget opp agroturisme viser imidlertid at dette kan ta tid. 

– Personlig har jeg stor tro på å bygge sten for sten på en måte som er økonomisk bærekraftig – og skape noe som er solid, slik at det kan stå seg i det lange løp. Jeg tenker ikke på AgriStay som en sprint. Dessuten er det viktig for meg at jeg kan ha det gøy underveis mens jeg jobber, hvis ikke forsvinner litt av poenget for min del.

Hvorfor lage «Airbnb» for gård?

– Gårder er en type overnattingssteder som har masse å by på, men de blir dessverre ofte litt usynlige. Mange aktører markedsfører kun sin egen gård, andre er en del av lokale klynger, og hos de store bookingsidene havner de lett i periferien. 

Gjennom tjenesten ønsker Hoff-Sümer å samle gårdene som leies ut til overnatting på ett sted og gjøre det enkelt for kunder å søke, finne og booke «gårdsopplevelser». 

Hoff-Sümer ønsker ikke svare på spørsmålet om hvor mange gårder de har avtale med per i dag. Det er imidlertid 12 ulike steder som kommer opp på nettsiden til AgriStay for hele Norge. Noen av dem er ulike hus på samme gårdstun. 

Norsk kulturarv og sysselsetting i distriktene

AgriStays markedsføring er sentrert rundt den unike opplevelsen det er å få bo på gamle gårder i utkant-Norge, preget av en helt annen tid enn vi selv lever i. 

– Det er et kikkehull tilbake i tid, hvor hver gård tilbyr en unik blanding av kultur, natur, lokale historier og autentiske opplevelser som skiller seg fra tradisjonelle overnattingssteder. Når du bor på en gård får du en dypere forståelse av norsk kulturarv, og mange gårder tilbyr muligheten til å delta i lokale aktiviteter som kan ha røtter flere generasjoner tilbake, forklarer Hoff-Sümer. 

Dessuten er man med å bidra til et levende lokalsamfunn og sysselsetting i distriktene, legger hun til.

Hva er målene fremover og på lang sikt?

– Målsetningen på kort sikt er å få med flere norske gårder, synliggjøre hva de har å tilby, og gjøre det enkelt for folk som liker lokale og unike opplevelser å booke et opphold. Det kan høres banalt ut, men mye av kjernen i konseptet vårt handler om å få til dette på en god måte.

– På lang sikt er målet at AgriStay skal være top of mind, og det foretrukne stedet å booke overnatting for de som reiser lokalt, og for de som spesielt er ute etter å reise på denne måten, avslutter Hoff-Sümer.