Jonas Helmikstøl i Easee.

Ladegründerne med ny monstervekst: Nå er det nye målet to milliarder

Easees vekst vil ingen ende ta.

Publisert Sist oppdatert

Det norske ladeboks-selskapet Easee satset der andre var mer forsiktige, det ser ut til å være frukter. Der konkurrentene har vært konservative i bestillingene av komponenter, har nemlig Easee gjort det motsatte. Dette skal ha bidratt til den solide veksten, ifølge selskapet.

Selskapet omsatte i fjor for 377 millioner, med et driftsresultat på 89 millioner kroner. I år ligger de i rute til å nå 1,2 milliarder, som tilsvarer mer enn tregangeren av fjoråret.

Umulig mål på «to milliarder»

— Vi har turt å legge inn bestillinger før vi har landet salgene. Det får vi store fordeler av nå, sier gründer og daglig leder Jonas Helmikstøl.

Han hevder at dette betyr at de klarer å levere, og til og med har et lager, mens konkurrentene har tre til seks måneders leveringstid.

— Ja, noen kan ikke levere før langt ut i neste år, sier han.

Selskapet hadde første halvår omsatt for 589,1 millioner kroner, med et skyhøyt driftsresultat på 189,7 millioner kroner (EBITDA).

Fortsetter det slik vil havne på 1,2 milliarder i omsetning når året er omme, men Helmikstøl vil sikte enda høyere.

— Det optimistiske målet er 1,6 milliarder, og det optimistiske umulige målet vårt er på to milliarder, sier han til Shifter og ler.

Og å le har han all grunn til.

Selskapet så dagens lys i 2018, og bare tre år senere er de 186 ansatte og knuser myten om at startups må være ulønnsomme i lang tid.

Den viktigste grunnen til veksten

Helmikstøl trekker frem de ansattes kultur og mentalitet når han vil forklare hvorfor de har turt å satse så hardt som de gjør.

—Det er veldig enkelt. Det skyldes at vi har gode folk som tør å «gutse». Det er det viktigste i selskapet vårt. Vi hadde aldri klart det uten dem. Vi har så sinnsykt mye positiv energi i selskapet, sier Helmikstøl.

Denne uka har han samlet 150 ansatte i Stavanger for å bli kjent.

— Det å håndtere en så sterk vekst, og likevel er folk så positive, det er ganske spesielt, sier han.

— Hvor stort kan Easee bli?

—Vår ambisjon er at vi skal bli et av de største greentech-selskapene i Europa innen 3 til 7 år, og et av de største i verden innen 7 til 10 år, sier han.

Og er det noe som ikke frister, så er det å få selskapet på børs.

—Nei. De aller fleste av de ansatte har investert i Easee nå. En av de viktige delene er at de får kjenne på eierskapet og skape verdi, sier han.