KONKURRANSE

Kristin Skogen Lund etter Nettbil-dommen: «De grep inn på sviktende grunnlag, og de har ikke hørt på oss underveis»

Kristin Skogen Lund tror seieren over Konkurransetilsynet får mye å si for langt flere enn Schibsted.

Schibsteds konsernsjef Kristin Skogen Lund.
Publisert Sist oppdatert

Etter nesten tre år har saken om Schibsteds oppkjøp av Nettbil fått sin endelige konklusjon.

Høyesterett forkastet anken til Konkurransetilsynet, og ga dermed Schibsted fullt medhold. Konsernet får beholdet Nettbil, oppstartsselskapet de kjøpte i 2020. Det er første gang en slik fusjonssak er ført for norske domstoler.

– Jeg vil si at at dette påvirker oss og alle andre i samme situasjon. Det handler om å koble gründervirkosmhet med skalerbar kapital. Vi er glade for utfallet. Det er viktig for oss, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund til Shifter.

– Denne dommen setter en presedens for hvordan man skal definere et marked. Det har vi etterlyst. En større forståelse for digitale markeder.

Advarte om kannibalisering

Konkurransetilsynet har hele veien ment at Nettbil opererer i det samme markedet som Schibsted-flaggskipet Finn.no, og at et felles eierskap av disse to tjenestene ville hindre effektiv konkurrans.

Under rettssaken viste tilsynet særlig til at Schibsted i et internt dokument har beregnet en såkalt «cannibalization effect», det vil si den økonomiske effekten av at Finn taper et bruktbilsalg til Nettbil.

Høyesterett mener på sin side at de to aktørene ikke kan regnes som «substitutter».

– Selv om både Nettbil og Finn er involvert i bil, er det ulike forretningsmodeller og prismekanismer, som gjør markedene forskjellig. Det er bra at vi får en tydelig prinsippavklaring om markedsdefinisjon, sier Skogen Lund.

– Betenkelig fra et rettssikkerhetsperspektiv

Schibsteds juridiske direktør, Andreas Ehrenclou, utdyper konsernets syn:

– Dersom vedtaket hadde blitt stående, hadde det skapt en uforutsigbar situasjon for startups og investorer. Derfor er dette viktig for mange andre aktører enn oss. Ved dommen har Høyesterett satt ned foten og markert at det går en grense for hvor langt man kan strekke jussen.

– I lys av denne dommen, hva bør skje i Konkurransetilsynet og andre relevante myndigheter?

– Dommen viser at det er behov for å øke forståelsen for digitale markeder. I tilfeller som dette, hvor Konkurransetilsynet går ut over sine hjemler, påføres aktørene en stor belastning. Det er betenkelig fra et rettssikkerhetsperspektiv.

– Hvordan har dere opplevd dialogen med Konkurransetilsynet underveis?

– Vi har ikke alle svarene, men vi har forsøkt å påpeke en rekke ting overfor Konkurransetilsynet, uten at det har blitt imøtekommet, sier Ehrenclou.

– Hvordan vurderte dere konkurranse-aspektet før dere gikk for Nettbil, og ble selskapet på sett og vis brukt som prøvekanin for å teste regelverket?

– Vi vurderte dette som uproblematisk fra et konkurranseperspektiv. Vi oppfattet ikke at det kunne være et problem.

Konkurransetilsynet har i en uttalelse fredag varslet en grundig gjennomgang av dommen før de vil gi ytterligere kommentarer.

– Grep inn på sviktende grunnlag

Med dommen får Schibsted også tilkjent saksomkostningene. Konsernet har brukt over åtte millioner kroner på prosessen.

– Det er ikke gitt at andre selskaper hadde hatt ressursene til å følge en slik sak hele veien, det er jeg glad for at vi har kunnet, sier Skogen Lund.

Hun mener at de har tapt «uvurderlig tid» i markedet. Mens prosessen har pågått, har Nettbil økt omsetningen fra 67 millioner kroner i 2020 til 190 millioner kroner i fjor.

– Nettbil har vokst, men vi har ikke turt å investere som vi ellers ville gjort. Det har påført oss og gründerne et potensielt markedtap, og tap av posisjon. Nettbil kunne vært en digital eksportcase, mener hun.

– Er det ikke på sin plass at Konkurransetilsynet utfordrer store aktører med mye markedsmakt, som dere er?

– Det er konkurransetilsynets rolle, men husk at dette var et oppkjøp som var under terskel for meldeplikt. De grep inn på sviktende grunnlag, og de har ikke hørt på oss underveis. Vi kunne lagt dette dødt tidligere. Man må forvente at de gjør det på et riktig grunnlag.

Fusjon neste?

I et ferskt intervju med Shifter peker også Nettbil-gründer og daglig leder Anders Espelund på tapt tid i markedet, men han har langt fra gitt opp en internasjonal ekspansjon med konseptet.

Skogen Lund sa allerede i fjor sommer at hun fryktet at saken hadde ødelagt Nettbils muligheter internasjonalt.

– Vi har iallfall blitt veldig forsinket. Forspranget har vi ikke lenger. Jeg skal ikke si at det ikke finnes muligheter, men to år i dette markedet er lang tid. Vi har ikke «first mover advantage» lenger, sier hun nå.

I mellomtiden har Schibsted kjøpt et finsk selskap som ligner på Nettbil.

– Vi vil vurdere hvordan vi kan gjøre det med internasjonale satsinger. Vi har kjøpt et lignende selskap i Finland, så det må vi se i en sammenheng, nå som vi får beholde begge selskapene, sier Skogen Lund.

Hvorvidt kapitalen Schibsted i en normal situasjon ville investert for å sikre Nettbil vekst nå vil gjøres tilgjengelig for selskapet, vil hun ikke svare konkret på.

– Vi vil bestemme oss for det fremover. Vi har nok kapital.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!