Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas freder ingen når selskapet nå jakter nye varegrupper.

Kolonial girer opp samarbeidsmodellen: «Ingen vertikaler er trygge»

Skal doble omsetningen på to år, med hittil ukjente planer: – Før har det vært gass og brems, fikse litt, og så gi gass igjen. Nå er det klampen i bånn, sier Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas.

Publisert

Det første rendyrka samarbeidsprosjektet til Kolonial.no har blitt en suksess, og på tampen av fjoråret kunne selskapet melde at hver 10. handlekurv inneholdt varer fra Clas Ohlson.

Lyspærer, batterier og hundeposer går som hakka møkk, ifølge gründer og daglig leder Karl Munthe-Kaas. Nå er selskapet i ferd med å konkretisere en storstilt ekspansjon.

– Ingen vertikaler er trygge, sier Munthe-Kaas.

Volumjakten

Det er godt kjent at selskapet er interessert i å utvide tilbudet i nettbutikken. Fra før har de gått inn i blomster og dyrefor, og i høst inngikk de det innbringende samarbeidet med Clas Ohlson. Under et arrangement i regi av den svenske storeieren Kinnevik i fjor høst, la selskapet frem hittil ukjente planer som skisserer mulige utvidelser inn i en rekke bransjer, inkludert «vertikalt landbruk» og abonnementstjenester. Overfor Shifter avviser gründeren heller ikke ideer om egne fiskemottak eller slakteri.

– Vi ser i utgangspunktet på alt som passer inn i vår logistikk. Det handler om størrelse og nytte. Varene skal passe inn i våre kasser, og selv det er ikke gitt på lang sikt. Men det som vil bli prioritert fremover er varene som sparer kundene tid, sier han.

– Derfor er det nærliggende å tenke elektronikk, som med Clas Ohlson. Så tenker vi på spesialvarer; apotek, kosmetikk, kosttilskudd. Man kan til og med se for seg klær. Jo mer volum det går i hjemmet, jo bedre er det for kundene å slippe de ekstra handleturene. Da øker sannsynligheten for at vi tar det inn.

Klampen i bånn

Selskapet som ble etablert i 2013 startet som en ren matvare-butikk på nett, og har sakte, men sikkert utvidet utvalget. I fjor meldte de om rekordvekst, og nå tjener de ifølge selskapet også penger på varene de leverer.

Investeringstakten er imidlertid fortsatt høy, og selskapet budsjetterer med underskudd en stund til. Ifølge gründeren vet de når de blir lønnsomme, men vil ikke gå ut med dette ennå.

– Siden vi er lønnsomme på driften, handler alt fremover om å øke omsetningen, slik at det dekker de faste kostnadene, sier Munthe-Kaas.

– Der vi før måtte bli mer effektiv, må vi nå vokse. Før har det vært gass og brems, fikse litt, og så gi gass igjen. Nå er det klampen i bånn, legger han til.

Blir kontaktet

Munthe-Kaas legger særlig vekt på samarbeidsmodellen de har med Clas Ohlson som et satsingsområde, og forteller at det er en stor fordel for dem at partnerne står for jobben med innkjøp og kategoristyring.

– Clas Ohlson vet for eksempel hvilke varer folk vil ha. De gjør jobben med innkjøp til best pris og kvalitet. Det vil ikke vi gjøre. Det er en stor fordel å slippe å gjøre det to ganger. I tillegg til et sterkt brand, er det grunnlaget for samarbeidet, forteller han.

– Til gjengjeld får Clas Ohlson en hypereffektiv nettbutikk, legger han til.

Selv er Clas Ohlson storfornøyd med samarbeidet.

Ifølge Munthe-Kaas trenger selskapet ikke selv å bruke store ressurser på å jakte samarbeid, fordi mange henvender seg direkte til Kolonial.

– De som har tatt kontakt gjør det fordi netthandel er et herk for mange av de som driver fysiske butikker. Kanskje betyr dette for noen at de ikke trenger å gjøre store investeringer på nett, men kan ha et fruktbart samarbeid med en aktør, sier han.

Skal doble i sør og øst

I fjor bikket omsetningen til selskapet én milliard kroner, og ifølge tallene Kolonial presenterte under Kinnevik-arrangementet i høst skal dette dobles innen utgangen av 2021. Deretter skisseres en enda høyere veksttakt år for år.

For å klare det er det først og fremst ekspansjon på Øst- og deretter Sørlandet som gjelder for selskapet.

– Vi vokser raskere enn noen gang, og det er veldig mye etterspørsel og potensial igjen på Østlandet. For oss blir det riktig å fokusere der volumene er størst og lettest å nå. Vestlandet er litt vanskeligere på kort sikt, blant annet på grunn av ferjer og fjorder og slikt. Vi kommer garantert dit også, men per nå har vi det som føles ut som utømmelige kilder med etterspørsel på Sør- og Østlandet, sier Munthe-Kaas.

Konkurransesituasjonen

I Norge har Kolonial drøyt 75 prosent av markedet for nettbaserte dagligvarer. Meny har så godt som resten. Samtidig er totalen på dette området lite, og utgjør i dag omkring én prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Munthe-Kaas drar paralleller til et mer modnet marked, Storbritannia, der andelen er åtte prosent.

– Det er ingen grunn til at nordmenn ikke skal gjøre det samme. Det ville vært et marked på nærmere 10 milliarder på Østlandet. Vi er ikke i tvil om at vi kommer til å ha den type marked på nett innen en viss tid, men det er utrolig vanskelig å spå når det skjer.

Han forteller også at veksttakten selskapet har nå er «helt på grensa» til det organisasjonen tåler.

– Samtidig har vi ingen tro på at vi vil være alene på markedet på lang sikt. Men Norge er en god del mindre enn for eksempel Storbritannia, så det er ikke et like stort marked i absolutte tall. Når det er plass til 4-5 aktører der, er det ikke så åpenbart at det er plass til mer enn 2-3 i Norge.

– Men hva skjer når en av de store aktørene i dagligvare-Norge bestemmer seg for å trykke på knappen og satse tungt på nett?

– Å komme som nummer to er veldig vanskelig. Det viser blant annet historien om marked.no, som startet da vi fortsatt var små, men la ned etter å ha brukt to år og noen hundre millioner. Med Stein Erik Hagens dype lommer og Komplett i ryggen, hadde de bare 100 millioner i omsetning. Har du bedre utvalg, lavere priser, bedre brukervennlighet, er det «winner takes all».

– Hva med når Amazon kommer til Norge? De legger også sin plattform til disposisjon for nær sagt alle vertikaler.

– En generell økning i netthandel er positiv for vår vekst, og vår kjerne med dagligvarer er ikke noe Amazon kan konkurrere med. Vi bekymrer oss derfor i liten grad for det.

Fusjonsprat

– Nylig gikk Kinnevik inn med nye millioner i deres svenske motpart MatHem, og planene der er til forveksling like deres, med blant annet en abonnementsmodell og Clas Ohlson-samarbeid. Er en fusjon på tvers av landegrensene på trappene?

– Det snakkes om det fordi vi har én felles eier, men det er bare Kinnevik som er inne begge steder. Jeg tror jeg kan si at når Kinnevik gir mer gass i MatHem, er det fordi de har sett hva vi har fått til på det operasjonelle. De rundene legger oss langt foran alle andre. Det tror jeg nok var en sterk påvirkning da Kinnevik investerte.

Munthe-Kaas legger til at det er en god stund til de skal hente penger igjen.