Trond Kittelsen i SevenSix.

Koblet sjakk-teknolog med tennis-appen SevenSix: «Fant ut ting som ingen trener eller spiller klarer å se»

Nå jakter gründerne i SevenSix partnerskap med idrettens kjemper.

Publisert Sist oppdatert

Siden SevenSix på dramatisk vis sikret finansiering til å videreutvikle sin tennisteknologi i vår, har gründer Trond Kittelsen jobbet beinhardt for å ferdigstille tjenesten.

Nylig lanserte han og partner Christer Lien sin første app globalt, og responsen har ifølge duoen ikke latt vente på seg.

– Vi går ikke ut med konkrete tall, men etter to uker i markedet ligger vi fire ganger over industristandard, hevder Kittelsen.

Sjakk + Tennis

Oppstartsbedriften har i stor grad basert seg på konsulentarbeid og innleide arbeidskraft for å utvikle teknologien, som ved hjelp av et enkelt mobilkamera kan detaljanalysere teknikken til tennisspillere.

Kittelsen forteller at han i vår kom i kontakt med teknologisjefen (CTO) i børs-aktuelle Play Magnus, Felipe Longê. Han har tidligere jobbet i Making Waves og var i gründerteamet til VR-selskapet PaleBlue. Nylig startet Longê for Solv Oslo, et konsulentbyrå innen design, strategi og teknologi. Det er gjennom dette arbeidet kontakten med SevenSix ble opprettet.

– En perfekt match, sier Kittelsen, og forteller at Solv har ansatt både teknologer, matematikere og folk fra helsesektoren.

– De sammenligner hjerner og nevroner, ting jeg ikke kan. Og vi måtte lære dem tennis, for det kunne ikke de! Deretter begynte de å stille spørsmål: hva kan egentlig «computer vision» se i denne sammenhengen? Svaret er: mye. De fant ut ting som ingen trener eller spiller klarer å se med det blotte øye eller ved hjelp av vanlig video, sier Kittelsen.

Longê mener at produktene til SevenSix og Play Magnus har noen helt klare likheter.

– Begge er treningsapper, utviklingsprosessen har samme krav, og inntjeningsmodellen. Dessuten har både Play Magnus og Sevensix en viktig AI-komponent, sier han.

Store mengder data

Produktet som SevenSix nå har i markedet er en slags digital tennis-trener. Spillere filmer egne slag med mobilkameraet, appen forteller deg hvordan de kan forbedres. Foreløpig kan teknologien hjelpe spillere med sin backhand, forehand og double backhand, og katalogen er under utvikling.

– Vi hadde håpet å få med serve i første versjon, men det krever at vi bygger ett nytt temporært nettverk før vi kan trene algoritmene, ifølge Kittelsen.

Den første versjonen av appen benytter en hard betalingsmur, som vil si at brukere må knytte seg til å betale per måned (79 kroner) eller per år (499 kroner) før de får teste tjenesten gratis i 30 dager.

– Vi har truffet en nerve. Folk laster den ned og betaler, sier Kittelsen, og legger til at brukerbasen er «en god miks», fra turneringsspillere til amatører og juniorer.

Hovedsegmentet er imidlertid spillere mellom 24 og 44 år. Ifølge Kittelsen er det også en «større gruppe av tennistrenere» som bruker appen i deres respektive klubber for å gi kundene merverdi.

Etter hvert vil tjenesten gå over til en såkalt «freemium»-modell, der gratisbrukere får det mest grunnleggende, mens betalende får tilgang til langt mer. Funksjonalitet som kommer med det første er «badges og rewards», klassiske spillelementer.

En annen rute selskapet vurderer, er å lage én tjeneste tilpasset trenere - som baserer seg på rettledning som i dag, men som visualiserer langt mer av dataen de samler inn.

– Vi tror også at trenere er villige til å betale mer for en mer detaljert analyse, sier han og legger til:

– Vi samler ekstremt mye data i ett slag. Rotasjon, hastighet og bevegelse av hofter, skuldre, balltreff, vinkel inn og ut av en sving - alt dette har vi tall på.

Ikke tech-selskap

Likevel forteller Kittelsen at han jobber hardt for å unnslippe merkelappen «teknologiselskap». SevenSix skal bli en merkevare innen verdensidretten.

Derfor er selskapet nå i gang med en større emisjon som skal sørge for skalering. Gjennom investorer, Innovasjon Norge og EU skal SevenSix hente 40 millioner kroner.

Deretter kommer ekspansjon ifølge gründeren helt klart til å skje gjennom partnerskap med store, etablerte aktører i tennis-verdenen.

Kittelsen forteller at han allerede har holdt flere møter med de største utstyrs- og racketprodusentene i sporten, og mener en modell kjent fra forbrukerteknologien er høyaktuell: kjøp en TV og få gratis tilgang til Netflix i tre måneder. Eller:

– Visjonen min er at når en kunde går inn i en digital eller fysisk sportsbutikk og skal ha en racket, velger han den som gir mer enn utstyret. Man skal få software med på kjøpet.

Mer tech i idrett

Felipe Longê tror avansert teknologi og maskinlæring vil få en stadig viktigere plass i en rekke idretter i årene som kommer.

– For å bli best i de store sportene så kreves det stadig bedre og mer ekstreme prestasjoner. Avansert teknologi som maskinlæring vil i årene fremover modnes mot å bli en viktig og obligatorisk del av tennistrening, selv for de aller beste spillerne i verden, sier han og legger til:

– I sjakk er det allerede slik at de beste spillerene analyserer partiene sine ved hjelp av ulike sjakkmotorer, og jeg tror tennis går mot det samme. Maskindrevet videoanalyse vil bare bli bedre.