edtech

Karim knekte koden etter å ha droppet ut av skolen. Nå bygger han en startup som skal revolusjonere matematikk

Som ungdom hadde Karim Horsberg ingen store drømmer for fremtiden. Han var bare skolelei. Så kom vendepunktet, toppkarakterene og skyhøye ambisjoner som gründer.

Karim Horsberg var ifølge ham selv en skoletaper og droppet ut av skolen. Sammen med barndomskompisen Adam Haeger etablerte han i fjor Zen Math, en matte-startup som baserer seg lærdommene Horsberg senere fikk, blant annet som mattelærer.
Publisert Sist oppdatert

Da Karim Horsberg droppet ut av videregående i tredje klasse, holdt han det skjult for foreldrene. Turte ikke å si det. Planen var å tie så lenge som mulig, men de avslørte ham etter to måneder. Bekymret, men han beroliget dem. Kunne bare ta opp fag. Senere.

– Som liten gutt var nok Bruce Lee forbildet mitt. Kampsportguruen.

– Bortsett fra det, hadde jeg ingen drømmer. Som ungdom var jeg også forbausende lite fremtidsrettet. Fikk tidlig høre at sånne som meg, kom det ikke til å bli noe ut av.

Karim hadde allerede flyttet hjemmefra da han en høstdag forlot skolebenken og dro tilbake på hybelen i stedet. Det hadde vært en enkel avgjørelse å ta, husker Karim best.

– Jeg tok lett på det. Var veldig skolelei og hadde dårlige karakterer i alle fag. Jeg var på mange måter den eleven som aldri hadde passet helt inn i skolen. Klarte ikke sitte i ro.

Halvannen måned tidligere hadde han fått beskjed; fraværet var så høyt at skulle han få karakterer i det hele tatt, måtte han møte opp i hver eneste time resten av året.

– Det var så mye igjen, og jeg visste at jeg ikke kom til å klare det. Så da sluttet jeg.

Når matte står i veien

Når Shifter møter Karim 12 år senere, har han satt på en film til elevene han underviser ved Edvard Munch videregående skole i Oslo. Naturfag står på timeplanen i dag. Gründeren måtte i høst spe på med noen vikartimer, etter en litt for lang periode uten lønn. Hans første selskap, Mattehuset, overlevde ikke koronapandemiens første år.

– Det var tøft å miste inntekt og ikke få noe støtte av staten, selv om jeg var pålagt å stenge, sier han om undervisningskonseptet som baserte seg på fysiske kurs.

Likevel satset Karim på nytt. Ett år gamle Zen Math kartlegger nå elevers nivå i matematikk og skreddersyr et digitalt opplegg med privat veiledning deretter.

Adam Haeger, medgründer og daglig leder i Zen Math.

Han startet selskapet sammen med Adam Haeger, barndomskompisen fra Lillehammer, i fjor.

– På grunn av aldersforskjell og flytting hadde vi lite eller ingen kontakt i ungdomsalder, men ble tilfeldigvis gjenforent i slutten av 20årene.

Siden jul har duoen skaffet over 130 betalende brukere på en abonnementsløsning; elever på ungdomsskolen og i videregående som av ulike grunner sliter med matte.

Målet er å lære faget til over 100 millioner mennesker over hele verden.

Zen Math retter seg i dag direkte mot elever, blant annet via influensere, men planen er å få innpass i skolen. I første omgang gjennom samarbeidet med Bevisst Ung, en ideell organisasjon i Drammen.

– Jeg ble spurt her om dagen om hva det mest positive i hverdagen er, og det er å gjøre en forskjell. Det er mange som ikke følger drømmene sine, bare fordi matte står i veien.

Dette ble motivasjonen

Men planen var aldri å bygge et teknologiselskap med internasjonale ambisjoner. Karim snublet inn i det, som i så mye annet. Etter at han droppet ut, var poker inntekten hans.

Så kom vendepunktet, som sanitetssoldat i Forsvaret.

– Det ene var at jeg fikk innarbeidet rutiner og disiplin. For det andre var det gratis å ta opp fag i militæret. Det ble en motivasjon når jeg visste hva det ville koste senere.

Karim ville først bli pilot, og den utdanningen krevde den vanskeligste matten.

Han strøk.

Jobbet deretter hver kveld etter militærtjeneste. Ikke forgjeves på andre forsøk, men først etter et halvannet år besto Karim eksamen, og gikk fra en toer og helt til topps.

– Jeg hadde hele tiden tenkt og fått høre at jeg var litt under middels god faglig, men i militæret fikk jeg masse skryt av hvor flink jeg var til å tilnærme meg ny kunnskap.

Karim tror det handlet mest om at han hadde blitt eldre og tatt mer ansvar for eget liv.

– Jeg tok også mye mer eierskap til selve læringsprosessen. Jeg sluttet å tenke at noen andre skulle lære meg det, og jeg hadde en tilnærming som var mer basert på et ønske om å lære i stedet for å være redd for prøver, karakterer og sånne ting, sier han.

Ved siden av å være gründer, er Karim Horsberg vikarlærer ved to videregående skoler i Oslo. Her på Edvard Much videregående skole.

Nytt nivå i å undervise

Interessen for realfag førte ham etter hvert over på tanken om å bli ingeniør i stedet.

Etter militæret tok han opp flere fag til toppkarakterer. På ingeniørstudiet hjalp Karim medstudentene med matte og gikk deretter over i en full stilling som mattelærer på Sonans. Etter hvert pakket han med seg dette potensialet og etablerte Mattehuset.

Her opererte han med lovnader som «bedre karakterer eller penga tilbake».

– Det gjorde at jeg gikk opp i et nytt nivå av å undervise. Gjorde det veldig mye mer konkret, og det ble rett og slett litt personlig for meg.

– Jeg utviklet også nye metoder for å trene og lære seg matte, sier han og nevner individuell kartlegging, nødvendig repetisjon og "psykologiske triks" for å motivere elevene til å jobbe med matte og ta mer ansvar over sin egen læringsprosess.

Han forteller:

– Jeg omdefinerte alle matte-ferdighetene fra første klasse på barneskolen til videregående, i nivåer som bygger på hverandre. Jeg lagde presise kartleggingsprøver som gjorde at elevene alltid fikk oppgaver tilpasset riktig nivå og hadde optimal strategi mot eksamen.

Men han savnet et digitalt verktøy som kunne gjøre jobben. Karim måtte nemlig bruke mye tid på å kartlegge elevenes kunnskap og lære dem grunnleggende ferdigheter. Han tok derfor kontakt med det som skulle bli hans makker og daglig leder i selskapet.

Adam hadde over ti års erfaring som utvikler og konsulent, blant annet i Bouvet.

– Jeg ble helt sinnsykt tent på ideen. Vi brukte alle helger og ferier i 2020 på å utvikle første versjon, sier barndomskompisen.

Løsningen ble å utvikle ovennevnte digitale kartlegging og personlige oppfølging i en web-app, og høsten 2020 prøvekjørte duoen første versjon med rundt 15 elever.

– Styrken til Zen Math, og det som gjør oss unike, er at vi kombinerer menneskelig kontakt med programvare. Vi ser at det disse ungdommene trenger, er en voksen person som forstår situasjonen deres, og som kan hjelpe de på riktig vei, sier Adam.

Teamet består også av salgssjef Shahin Endregard Hemat og mattecoach Ramtin Moshtagh.

– Vi skjønte raskt at vi virkelig hadde noe som var viktig å få ut i verden, sier Adam.

Å mestre matematikk har mange likheter med å bygge selskap, mener Karim Horsberg. – Du må planlegge godt, bygge grunnlaget, ha rutiner, gjøre kalkulasjoner i forveien og analysere data underveis, sier han.

– Enorm selvtillit

Alle kan lære seg matte, understreker Karim, som så mange før ham har gjort.

– Så hva er likevel det største problemet?

– Når man ikke får det til, kan man føle seg dum og si til seg selv at "jeg forstår ikke matte", eller "jeg er ikke er matteperson". Mange erklærer seg selv som "dårlig i matte".

– Det er veldig psykologisk, men det står ofte i veien.

Karim trekker videre paralleller til å bygge et selskap.

– Du må planlegge godt, bygge grunnlaget, ha rutiner, gjøre kalkulasjoner i forveien og analysere data underveis.

– Så alle kan klare det også, mener du?

– Ja, det tror jeg.

– Mye selvtillit?

– Ja, jeg har enorm selvtillit. Jeg kjenner mange som har gått løypa før meg, og det vanskeligste er allerde på plass. Vi vet at vi løser et problem for en nisje.

Han innrømmer likevel:

– Jeg har mindre selvtillit på å bygge organisasjon, men det problemet angriper jeg på en konstruktiv måte og finner folk som kan hjelpe meg med det.

– Hva sier mamma i dag?

– Hun er veldig stolt, og har faktisk sagt at hun egentlig ikke var så veldig bekymret. Hun visste det kom til å løse seg.

Karim må tilbake til undervisning.

– Det er det som er så fint med å jobbe som lærer også. Det minner meg på alle de små viktige tingene som gjelder for en elev for faktisk sitter der og sliter med å forstå matte.