-
Chief Operating Officer (COO) | Finance Innovation
-
Arkitekt/TechLead | NKI Kompetanse
-
Product Manager | Hybel.no
-
Data/Analytics Engineer | Nordea
-
FullStack Site Reliability Engineer | Vespa.ai
-
Lead Security Software Engineer | Vespa.ai
-
Principal Software Engineer, AI | Bislab
-
Product Manager, Self-Service Growth | Unleash
-
Senior Technical Project Manager | Nofence
-
Growth Specialist | Noteless
samferdsel
Kakadu inngår samarbeid med Entur: Skal hjelpe folk frem
Oppstartsselskapet skal hjelpe flere å forstå den statlige reise-appen.

Startup-selskapet fra Stavanger lager enkle veiledninger for apper og nettsider, for å hjelpe folk som faller utenfor digitalt.
Nå har de signert en avtale med Entur, appen som samler alle kollektivtilbud i Norge i én app.
– Vi håper vi klarer å løfte en brukergruppe som synes at det ikke er så lett å reise kollektivt i dag fordi de ikke mestrer de digitale løsningene, sier produktsjef i Entur-appen, Mari Kristine Hovland Flaaten.
De to selskapene samarbeider med seniorforeninger for å spre informasjon om tilbudet, få tilbakemeldinger på veiledningene og få innspill på hvilke andre veiledninger eldre brukere har behov for.
– Vi håper trekløversamarbeidet vil hjelpe gruppen som i dag faller utenfor, sier Flaaten.
Kakadu har tidligere inngått avtaler med blant andre Tibber og skal hjelpe DNB med å redusere 15.000 daglige henvendelser.
– Vi har flere dyrekjøpte erfaringer med dialoger som ikke har ført til samarbeid med andre aktører. Dette samarbeidet har fungert godt, blant annet fordi vi har vært gode på forventningsavklaringer, sier Ingvild Erøy, en av gründerne i Kakadu.
Det tok et drøyt år fra de første samtalene, før en avtale var på plass.
– Det tok litt tid hos oss fordi det krevde en del avklaringer både på det avtalemessige, men også en vurdering av potensial for gjenbruk av løsningen til Kakadu for å dekke flere behov i Entur enn bare veiledninger for appen, sier Flaaten.
– Samarbeidet vårt har tatt tid å formalisere, men god kommunikasjon underveis har vært nøkkelen, sier Erøy.
Skaper interesse internt
Flaaten forteller at også flere avdelinger i selskapet har blitt interessert i løsningen.
– Flere spør nå om tilgang til å lage veiledninger ut mot helt andre brukergrupper. Det er alt fra hjelp til intern opplæring, til onboarding av partnere eller som et verktøy de ansatte på kundesenteret til Entur kan benytte i veiledning av reisende, sier Flaaten.
De to samarbeidsaktørene deler tips til andre oppstarter og offentlige aktører som vurderer samarbeid.
Flaaten oppfordrer oppstartsselskaper til å jobbe tett med en avdeling hos offentlige aktører og deretter vise verdi for andre deler av selskapet, slik som har skjedd i dette tilfellet.
Hun forteller at samarbeidet med oppstartsselskapet allerede har skapt ringvirkninger hos den offentlige aktøren.
– Entur har generelt god erfaring med samarbeide med oppstartsselskaper, og synes det er spennende med tette samarbeid i en tidlig fase fordi man da får en unik mulighet til å bidra med brukerinnsikt som utgangspunkt for produktutviklingen i oppstartsselskapet. Vi bruker i dag blant annet også et oppstartsselskap som rekrutterer inn til brukerundersøkelser, sier Flaaten.
Holdt seg under anbudsgrensen
Erøy forteller at det er viktig å ha ambassadør ute hos samarbeidsaktørene, som forteller videre i organisasjonen om verdien av samarbeidet.
Et annet avgjørende poeng for at avtalen kom i havn denne gangen, var at grensen lå under hva som må ut på anbud, altså per i dag 100.000 kroner.
– Jeg vil anbefale startups å legge avtalen til noe som går under anbudsgrensene og finne de riktige folkene internt som vil jobbe for samarbeidet, sier Erøy.
Hun håper denne grensen nå vil øke, til minst 300.000 - slik regjeringen foreslo før sommeren - i forbindelse med ny lov om offentlige anskaffelser. Denne skal behandles i Stortinget i høst.