-
CFO | Biosort
-
Frontend Developer | Pareto Securities
-
Project Manager | Pareto Securities
-
Startup Manager | Framdrift Innovasjon AS
-
Head of Community | Framdrift Innovasjon AS
-
Utvikler | Blank
-
Forretningsutvikler | NAF
-
Revenue Operations Lead | Unleash
-
Apputvikler | Frend
-
Fullstack-utvikler | Medbric AS
fintech
Skal hjelpe DNB å redusere 15.000 daglige henvendelser
Oppstartsselskapet Kakadu har inngått avtale med DNB om digital veiledning for privatkunder.
– Vi ser at mange av henvendelsene kunne vært løst av kunden selv, sier prosjektleder i DNB, Rose Paulsen.
DNB får i snitt 15.000 henvendelser fra kunder hver dag. Nå skal storbanken få hjelp av oppstartsselskapet Kakadu, i første omgang gjennom en pilot.
Kakadu lager enkle digitale veiledninger og samarbeider blant annet med teknologiselskapet Tibber og BankID.
Selskapet har også hentet millioninvestering fra Silicon Valley.
– Vi ønsker å forenkle det digitale, gjør det mer synlig og lære kundene å gjøre det på en enkel måte. Her er Kakadu gull verdt, sier Paulsen.
Vil sette ny standard
Kakadu forteller avtalen har stor verdi på flere måter.
– DNB er en av Norges største banker, med tjenester som når ut til hele befolkningen. De har stor innovasjonskraft og skikkelig dyktige folk, som vi får gleden av å jobbe sammen med, sier Ingvild Erøy, gründer i Kakadu.
– Ambisjonen vår er å samle bank- og finansnæringen rundt en ny standard for digital veiledning. Med kundelisten vi har nå, er det trygt å si at vi er godt i gang, sier Kakadu.
30.000 spør om det samme
Noe av det DNB-kundene oftest trenger hjelp til er å sperre kort, godkjenne E-faktura og Bank-ID. Disse tre har Kakadu nå laget veiledninger på.
Paulsen forteller at DNB får 300.000 henvendelser om BankID i løpet av et år.
Kakadu har gjort en case-studie for veiledning av bankkunder, der selskapet har regnet på at én kundesupport-samtale koster 300 kroner, og at 90 prosent av kundene vil kunne få hjelp av Kakadus veiledninger.
– Dermed kan selskapene spare mye, sier Ingvild Erøy, en av gründerne i Kakadu.
DNB vil spre informasjon som veiledningene til Kakadu ved hjelp av SMS, på nettsiden, via bankrådgivere og som svar i chatteroboten på nettsiden.
Testes frem til september
– Vi prøver å gjøre det tilgjengelig på alle flater. Kundene våre blir veldig fornøyd om de kan løse ting på første kontakt, så det jobber vi for å få til i samarbeid med Kakadu, sier Paulsen.
Veiledningene vil testes frem til september og banken vil måle resultatene man oppnår, før det eventuelt er aktuelt å gå videre med en fast årsavtale med Kakadu.
Erøy forteller at DNB var tydelig på at en pilot var viktig før en eventuell anskaffelse av en årslisens.
– Vi har muligheter for å gjøre piloter i samarbeid før kjøp av årslisens. Det handler om å komme raskt i gang for å hjelpe folk, sier Erøy.