AI

iPhone-designeren Jony Ive tar designsjef-rolle i OpenAI

AI-giganten kjøper startupen hans for 60 milliarder. Sammen har de store planer om å utvikle hardware.

Jony Ive deltar under en tilstelning i New York i mai 2025.
Publisert

Jony Ive, sjefsarkitekten bak iPhone, og hans designbyrå LoveFrom, skal lede det kreative arbeidet og design hos OpenAI. 

Sammen med OpenAI-sjef Sam Altman skal de utvikle en ny generasjon AI-drevne forbrukerenheter, og OpenAI kjøper Ives ferske hardwareselskap «io» for 6,5 milliarder dollar.

Målet er å utvikle nye forbrukerenheter og andre prosjekter som vil forme hvordan kunstig intelligens ser ut og føles i fremtiden.

Ifølge Wall Street Journal har OpenAI-sjef Sam Altman og Ive i to år jobbet i hemmelighet med en ny enhet som skal ta forbrukere «bortenfor skjermene». 

Blant alternativene som vurderes er hodetelefoner og andre dingser med kameraer. 

Partnerskapet mellom den visjonære designeren og KI-giganten kan signalisere en ny æra for KI-drevet forbrukerteknologi.

Som en del av avtalen kjøper OpenAI også Jony Ives nystartede selskap «io», som ble etablert i fjor for å designe og utvikle en ny familie KI-drevne produkter. 

Oppkjøpet skjer gjennom en ren aksjehandel som verdsetter io til 6,5 milliarder dollar (tilsvarende over 60 milliarder norske kroner). 

OpenAI hadde allerede sikret seg en eierandel på 23 prosent i io sent i fjor. 

De rundt 55 ansatte i io, bestående av ingeniører, forskere og produktutviklere, blir en del av OpenAI, mens LoveFrom fortsetter som et uavhengig selskap, men med OpenAI som kunde og en eierandel i KI-selskapet.

– Jeg har en voksende følelse av at alt jeg har lært de siste 30 årene har ledet meg til dette øyeblikket, uttaler Ive til WSJ. Sam Altman sier han håper teamet kan – bringe tilbake noe av den gleden, undringen og kreative ånden jeg først følte da jeg brukte en Apple Computer for 30 år siden.

Oppkjøpet og Ive-samarbeidet peker mot OpenAIs økende ambisjoner som et mer forbrukerrettet selskap med fokus på massemarkedsprodukter. 

Dette skjer samtidig som Sam Altman også nylig har ansatt Fidji Simo, en tidligere topp i Facebook og Instacart, for å hjelpe selskapet med å bli lønnsomt og børsnotert.