Investering

Investorene trekker frem én kardinalfeil som norske gründere gjør når de skal hente penger: – Risikerer unødvendig mange nei

Nordmenn er mye dårligere på dette enn briter og amerikanere, mener Erlend Hausken og Kjetil Holmefjord.

Erlend Hausken (fra høyre) og Kjetil Holmefjord satt i talkshow-sofaen sammen under Innovasjonsuken Opp i Bergen mandag. Hausken fyrte opp peisen på skjermen like ved for å skape topp stemning.
Publisert Sist oppdatert

I andre etasje hos Startuplab i Bergen må Erlend Hausken finne frem ekstra stoler mandag ettermiddag. Startuplab har invitert til arrangementet - hvordan hente penger eller «how to fundraise» på godt bergensk. 

Dette er et av 40 arrangementer under Innovasjonsuken Opp i Bergen denne uken. 

I andre etasje hos Startuplab i Bergen må Erlend Hausken finne frem ekstra stoler mandag ettermiddag. Startuplab har invitert til arrangementet - hvordan hente penger eller «how to fundraise» på godt bergensk. 

Dette er et av 40 arrangementer under Innovasjonsuken Opp i Bergen denne uken. 

Samlet gründere og investorer

Arrangøren finner frem flere stoler til folket. Shifter burde hatt navnet på han som nesten ser mot kameraet, kan noen hjelpe?

Ganske så mange hender går i været når Hausken spør hvor mange gründere som har kommet. Litt færre strekker seg i været når spørsmålet er om man er investor. 

Stinn brakke hos Startuplab.

Hausken går ganske rett på sak, og trekker frem hva norske gründere bør bli bedre på. 

– En av tingene både briter og amerikanere er bedre på enn nordmenn er historiefortelling, sier Hausken, leder for forretningsutvikling i Startuplab. 

– Kan du utdype? 

– Evnen til formidle hvilket problem selskapet ditt løser, hvorfor det er viktig og hvorfor du er den rette til å løse det, er avgjørende for å engasjere, overbevise og bygge tillit. Her har norske gründere erfaringsmessig noe å jobbe med, sier Hausken.

– Må bli bedre på historiefortelling

En halvtime senere kommer investor Kjetil Holmefjord i Sondo på scenen. Han har ikke hørt Hauskens innlegg, men det er som å høre et ekko. 

Når han får spørsmål om hva gründere oftest gjør feil når de skal hente penger, er svaret: 

– Norske gründere må bli bedre på historiefortelling, sier Holmefjord. 

Mens Hausken har møtt 200 selskaper både gjennom sin tilknytning til Startuplab og som engleinvestor de siste 2-3 årene, møter Holmefjord en rekke selskaper som skal pitsje sitt selskap i håp om å lande investeringsselskapet Sondo som investor.

50 slides på 30 minutter 

Holmefjord forteller at gründere gjerne kommer med en presentasjon på 50 slides og har en møtetid på 30 minutter.

– Det blir i overkant - og jeg ønsker egentlig gå rett til de tre slides-ene jeg er nysgjerrig på. Å snakke om ting motparten ikke nødvendigvis er interessert i, tar mye energi ut av et møte. Man må bli bedre på historiefortelling, sier Holmefjord. 

– Fortell en enkel og appellerende historie 

– Kan du utdype det litt?

– Mange tenker at motparten, altså potensielle investorer, kan mye om det man pitcher. Faktum er oftere det motsatte, og derfor er det viktig å fortelle en enkel og appellerende historie om selskapet og muligheten. Hvis det viser seg at faktisk investor kan mye om feltet, kan man raskt gå ned i detaljene. Men hvis investoren faller fra helt fra start, er det vanskelig å skape interesse, sier Holmefjord. 

– Ikke overvurder motparten, legger han til.  

– Bruk 10-15 slides maks

– Skal man kutte de 50 slides-ene? 

Erlend Hausken (fra venstre) fra Startuplab ledet panelet med Fredrik Harloff fra GC Rieber, Hilde Støle Pettersen fra Momentum og Kjetil Holmefjord fra Sondo.

– For noen kan det være riktig, men de fleste burde begrense antallet markant - ha 10-15 slides maks. Det er på et vis sammenlignbart med jobben dere i mediene gjør når dere velger hva som skal løftes øverst på nettsiden. Som gründer er man på en måte redaktør når man lager decket og historien. 

– Man bør ikke si alt, men velge å si det viktigste. Vær bevisst den redaktørrollen, og fokuser på å trekke frem det som er mest salgsutløsende for selskapet.

– Bruk litt mer tid 

– Hva kan bli konsekvensen hvis man ikke er god på historiefortelling?

– Da risikerer du å få unødvendig mange nei. Det kan være forskjellen på en god og en dårlig runde, eller en runde eller ikke en runde. 

– Europeiske gründere er generelt dårligere på dette enn amerikanske gründere. Bruk litt mer tid på det, sier Holmefjord.