transport

Investoren og gründeren var arge konkurrenter

22 år etter snublet seriegründer og engleinvestor Jonas Rinde over oppstartsselskapet til mannen som hadde syklet fra ham - og det var uimotståelig.

Jonas Rinde og Sondre Norland er henholdsvis styreleder og administrerende direktør i Bikefolder.
Jonas Rinde og Sondre Norland er henholdsvis styreleder og administrerende direktør i Bikefolder.
Publisert Sist oppdatert

aDa seriegründer og engleinvestor Jonas Rinde med stor iver leste artikkelen om Sondre Norland og hans Bikefolder, var det kanskje også noe kjent med gründeren der borte fra sykkelbyen Sandnes på andre siden av landet. Det var først senere han skulle få klarhet i at mannen bak selskapet en gang hadde vært en av hans argeste konkurrenter – ikke i business, men på nordisk mesterskap i utfor-sykling. Men det var altså her i Shifter de skulle møtes igjen.

– Shifter var Tinder for oss. Det er der jeg leser meg opp på hva som skjer. I ny og ne dukker det opp ting som er veldig interessant for meg som engleinvestor. Sondre og Bikefolder var en av disse tingene, sier Jonas Rinde, tidligere gründer av videoselskapet Huddly og nå godt i gang med mikrofon-startupen Nomono.

Gründer slo investor

Rinde er egentlig fra Gävle nord for Stockholm. Som ungdom og ung mann benyttet han helgene til ekstremsport i utforbakker i Åre – ski om vinteren og sykkel om sommeren. Han var en av de svenske utøverne som måtte se seg slått av norske Sondre Norland i Kongsberg i år 2000. Mens Norland ble nummer 7, var Rinde nede på en 16. plass. Og mens Norland fortsatte sykkelkarrieren - først i konkurranseidretten, så i støtteapparat og deretter bransjen generelt - beveget Rinde seg over i en annen risikofylt ekstremgren i livet, etablering av oppstartsselskaper innenfor teknologi.

Først 22 år senere skulle de altså bli gjenforent, da den fortsatt svært sykkelinteresserte Huddly-gründeren sendte en epost til Norland for å spørre om han kunne investere i selskapet. Et første møte på Hotel Bristol i Oslo, endte etter hvert med at Jonas Rinde ikke bare gikk inn med kapital, men også ble styreleder i oppstartsbedriften til sin tidligere konkurrent.

Jonas Rinde (t.v.) og Sondre Norland (t.h.) liker begge å kjøre raskt utfor, men tar nå fatt på en klatreetappe som selskapsbyggere sammen.
Jonas Rinde (t.v.) og Sondre Norland (t.h.) liker begge å kjøre raskt utfor, men tar nå fatt på en klatreetappe som selskapsbyggere sammen.

Risikosport og startup

– Egentlig ligner det å starte et selskap litt på å drive med utforsykkel. Det handler om å nettverk, talent og vilje til å lykkes. Du må gå utenfor komfortsonen, og det er en kalkulert risiko for at noe kan gå galt. Men du gjør det ikke for å dø, sier Rinde når Shifter møter ham og Sondre Norland.

Rinde fortsetter:

– Når du sitter bak styret er du fokusert på sporvalget, ikke farene, men hvordan komme seg kjappest til mål.

Norland kjente ikke til Jonas Rinde som gründer og investor, men skjønte etter hvert at han hadde truffet en mann som kunne fylle inn kompetansen og erfaringen han ikke selv hadde med å bygge selskaper.

– Jeg gjorde min «due diligence», og sjekket at det han sa stemte. Vi var jo sterke på faget sykkel, men for å få til det vi ville, skjønte vi at vi måtte ha mer solid tyngde innenfor tech. Både magefølelsen og hodet sa at det var en god match med Jonas, sier Norland som blant annet har verdensstjernen Alexander Kristoff som investor og lagkamerat i startupen.

«Up for grabs»

Bikefolder lager det som beskrives som en digital samhandlingsplattform for sykkelbransjen. For mens biler har et eget vognkort, eierhistorikk og et system for faste serviceintervaller med journaler for hva som er gjort av vedlikehold og reparasjoner, er det et salig kaos når det gjelder sykler. Dette vil selskapet gjøre noe med.

– Det er en industri som er underutviklet på digitale løsninger. Jeg er vant til å gå inn å «disrupte» eksisterende industrier. Dette markedet er virkelig «up for grabs» med mange muligheter, sier Rinde om hvorfor han velger å engasjere seg i Bikefolder.

Han viser også til sykkelen og ikke minst elsykkelens økende betydning i transportsystemet.

Sondre Norland viser til at det bare i Norge er 750.000 sykler som blir reparert i året, og at det er rundt 3,5 millioner sykler som helst skulle vært reparert. I stedet for å vente til sykkelen blir helt ødelagt med å gjøre tiltak, kan det være både penger og tid spart på å innføre et system med årlige serviceintervaller slik bilbransjen har.

Investeringsrunden

Bikefolder har nå kjørt en mindre investeringsrunde på fire millioner kroner fra engleinvestorer, mens de planlegger en større runde senere.

Jonas Rinde er jo «kjendis» i Shifter-sammenheng, men blant de mer allment kjente investorene er den tidligere stjernesyklisten og nå medieprofilen Dag Otto Lauritzen. Dessuten kommer telekom-profilen Per Helge Svensson inn med kapital. Blant kjente gründere som investerer, er Cato Vevatne fra Field.

Selskapet var priset til 30 millioner kroner før penger.

– Vi kunne hentet åtte millioner, men vi føler vi kan bevise ganske mye på fire millioner kroner. Det var et luksusproblem, sier Norland.

Nye inntekter

Det er totalt en milliard sykler i verden. Bikefolder har målsetningen om å få inn 10 prosent av disse, altså 100 millioner sykler.

Noe av det første Jonas Rinde har bidratt med som styreleder er å bidra med sin erfaring med å balansere vekst i brukere opp mot inntekter – noe som vil være viktig i en kommende storrunde, slik stemningen er blant investorene nå. Bikefolder har i dag seks inntektsstrømmer klare å gå globalt med, ifølge Norland, og starter med den første for det norske markedet nå i mars.

– Her er det godt å ha med noen som kan gamet på et område der jeg nesten er helt blank. Vi hadde tenkt å kjøre gratis frem til september, men har bestemt oss for å skru på inntektene tidligere, sier Norland.

Jonas Rinde påpeker at selskapet står ved et klassisk veiskille:

– Jeg er imponert over Sondre, og hvordan de har bygget og rigget selskapet riktig. Her er det såpass mye som er ferdig, at det er viktig å få det ut.

Sykkel-oppfordring

En av de første betalingstjenestene på plattformen vil være en løsning for sykkelforsikring.

– Sykler har blitt dyrere og mer kompliserte. Forsikringsproduktene der ute er ikke tilpasset dette, og forsikringsselskapene er ikke spesialiserte nok.

Hittil har mye av den tekniske utviklingen sittet i utlandet. Den nye investeringsrunden gir rom til å bygge opp et utviklingsteam her hjemme også.

– Vi ønsker å flytte mer og mer hit, få flere programmere inhouse, sier Norland.

– Hva blir viktig for deg når du skal ansette?

– Jeg har en sterk oppfordring om at de skal være sykkelinteresserte.

Her er hele listen over de syklende aksjonærene i dag - noen raske, noen ikke fullt så raske: Sondre Norland (CEO), Ken Meland (CSO), John Wennstrøm (CTO), Jonas Rinde (styreleder), Alexander Kristoff, Dag Otto Lauritzen, Hubify, Ole Martin Ølmheim, Magnus Meisal , Cato Vevatne, Per Helge Svensson og Vidar Rossland.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Powered by Labrador CMS