kapital

Internasjonale investorer gir norsk aero-startup vind i seilene: Henter 12 millioner

Nå skal syv år gamle Nablaflow skyte fart på sin forskningsbaserte startup med mål om å bli en global SaaS-aktør. – Vi har aldri jaktet kapital «blindt», men vært del av et miljø og en historiefortelling, sier sjefen bak. 

Nablaflow lanserte i 2022 AeroCloud - vindsimuleringsverktøyet som hjalp IronMan-atleten, Kristian Blummenfelt, med å sette Sub7-rekorden. I bildet: Luca Oggiano, Kristian Blummenfelt, Fredrik Fang Liland og Thomas Michelson.
Publisert

– Vi var åpne for både norsk og internasjonal kapital, men det viste seg raskt at vi fikk sterkest respons fra investorer utenfor Norge, sier Luca Oggiano.

Han er CEO i Nablaflow, et stavangerbasert SaaS-selskap innen skybasert aerodynamikk- og vindtunnelsimulering. 

– Vi var åpne for både norsk og internasjonal kapital, men det viste seg raskt at vi fikk sterkest respons fra investorer utenfor Norge, sier Luca Oggiano.

Han er CEO i Nablaflow, et stavangerbasert SaaS-selskap innen skybasert aerodynamikk- og vindtunnelsimulering. 

NablaFlow leverer ifølge egen beskrivelse fullstendige vindanalyser til en brøkdel av kostnaden og tiden det tar med tradisjonelle løsninger. 

Plattformen brukes allerede i sektorer som sykling, motorsport, byplanlegging og vindinfrastruktur, og på kundelisten står globale aktører som Adidas, Pinarello, Ineos Grenadiers, Avior, Rambøll og Sony.

Helt konkret: Kristian Blummenfelt, Ironman-verdensmester og olympisk mester i triatlon, var i 2022 den første til å fullføre en Ironman på under 7 timer - og han takket den gang Nablaflow for resultatet. 

– I forberedelsene til rekordforsøket var alle rytterne og syklene deres blitt fullstendig digitalisert, uttalte Olav Aleksander Bu, leder av Team Blummenfelt, den gang - og viste til at teamet hadde brukt Nablaflows simuleringsverktøy AeroCloud til å utforske hundrevis av konfiguasjoner, noe som hadde gitt svært verdifulle svar for deres fartsholderstrategi. 

Nå henter det norske selskapet bak denne teknologien cirka 12,8 millioner kroner i ny kapital. Runden ble ledet av San Francisco-baserte Plug and Play, gjennom Motor Valley Accelerator - et initiativ støttet av industrigiganter som Ferrari og STMicroelectronics. 

På eiersiden står også Artec Holding og flere engleinvestorer, blant andre seriegründer Petter S. Berge. 

– Dette er en stor milepæl for oss, sier Oggiano. 

– Etter flere år med egenfinansiering ser vi nå et tydelig behov i markedet. Denne investeringen gir oss muligheten til å bevege oss raskere og nå ut til flere designere og ingeniører globalt, legger han til. 

Fra egenfinansiert utvikling til vekstfase

Nablaflow har sitt utspring fra forskning ved Universitetet i Stavanger. Selskapet ble etablert i 2018, den gang av også Siri Kalvig og Knut Erik Giljarhus, og det uttalte målet heter fremdeles å «demokratisere og skalere aerodynamikk - og bringe teknologi på Formel 1-nivå til designere og ingeniører over hele verden». 

– Vi har brukt de siste årene på å utvikle teknologi og produkter som nå har bevist sin verdi i markedet, sier Oggiano.

– Med en solid kundeportefølje og klare signaler om etterspørsel internasjonalt, var tidspunktet riktig for å hente inn kapital nå, sier Oggiano.

Han viser igjen til sterkere interesse i utlandet: 

– En viktig grunn til dette er at internasjonale investorer ofte har mer erfaring med å skalere opp SaaS-selskaper globalt, og det passet godt med våre ambisjoner om å bygge en internasjonal vekstreise fra dag én.

Han peker også på deltakelsen ved Plug and Play i over to år. 

– Det har gitt oss verdifull eksponering mot et bredt internasjonalt nettverk av investorer og partnere. Plug and Play ble tidlig interessert i våre resultater innen sportsaerodynamikk, hvor vi blant annet har bidratt til verdensrekorder og hjulpet Olympiatoppen med å forbedre prestasjonene til norske toppidrettsutøvere, sier Oggiano og legger til:

– Slike meritter gjorde at vi ble lagt merke til, og det skapte et sterkt grunnlag for tillit. 

– Den største utfordringen

Nablaflow har dessuten en lang tradisjon med å publisere forskning og vitenskapelige artikler, forteller Oggiano, et arbeid han mener har bidratt til å bygge troverdighet og synlighet i de riktige miljøene over tid.

– Kort sagt har vi aldri jaktet kapital «blindt», men vært del av et miljø og en historiefortelling som gjorde at de rette investorene fant oss - og vi fant dem.

Fjorårets årsregnskap viser inntekter på 5,5 millioner kroner og et driftsresultat på minus 2,5 millioner kroner. Nå er planen å bygge en sterk kommersiell organisasjon for å utnytte det internasjonale vekstpotensialet, forteller Oggiano. 

– Vi fokuserer primært på Europa og Nord-Amerika. Europa fordi vi allerede har et sterkt fotfeste og gode referansekunder her, og Nord-Amerika fordi det er et enormt marked med høy modenhet for digitale ingeniørverktøy, sier han. 

Den største utfordringen fremover blir ifølge gründeren å gå fra å være et forskningsdrevet teknologimiljø til å bygge en robust internasjonal SaaS-organisasjon. 

– Vi må vokse uten å miste innovasjonstakten, og samtidig fortsette å dokumentere teknologien gjennom forskning og vitenskapelige artikler. Det er vår nøkkel til troverdighet, sier Oggiano.