kapitalkrise

Inzpire.me-gründerne Mats Lyngstad og Marie Mostad har vært nødt til å gjøre kutt i organisasjonen.

Inntektene nær doblet, og kjernemarkedet vokser stort. Likevel kutter Inzpire.me 20 prosent av teamet

– Vi ønsker ikke å løpe med øynene åpne mot en potensiell vegg, sier gründer Mats Lyngstad om grepene Inzpire.me har tatt for å oppnå lønnsom drift.

Publisert Sist oppdatert

Inzpire.me økte inntektene fra 28,5 millioner kroner i 2020 til 44,4 millioner kroner i 2021.

Fjorårets driftsresultat endte i minus 5,2 millioner kroner, omtrent tilsvarende året før.

– Vi er fornøyd med det, sier gründer Mats Lyngstad til Shifter.

Han var med å starte markedsplassen, hvor influensere møter annonsører, i 2016.

– Veksten er drevet av videre vekst i Norge. Vi har også kommet i gang i nye markeder, som Sverige og UK. Noe av veksten kommer derfra også. Rundt 25 prosent, sier han.

Store kostnadskutt

Lyngstad forteller at selskapet i andre halvdel av 2021, fokuserte på å bygge kommersielle team i Stockholm og London, og utenlandssatsingen fortsetter i år.

– Vi mener det er viktig å ha føtter på bakken i de markedene vi opererer i gjennom kommersielle team. Det har vært den viktigste beslutningen, sier han videre.

Gründeren forteller at de i år sikter mot tilsvarende 2021-vekst, men at de har vært nødt til å gjennomføre ulike kostnadskutt for å kunne komme dit. Selskapet har blant annet redusert teamet med 20 prosent, fra 50 til 40 ansatte, de siste månedene.

Inzpire.me skulle egentlig hente kapital i høst, men utsetter nå denne planen.

– Vi, som mange andre, har fulgt nøye med på bevegelsene i markedet, og basert på det, har vi valgt å ta noen grep, sier han og forteller at de har lagt om driften, fra å fokusere på topplinje-vekst til å fokusere på lønnsomhet videre i 2022 og inn i 2023.

– Nå skal vi tjene penger uten å hente kapital. Vi ser for oss at vi skal hente en større runde senere, men nå er vi litt mer fleksible på når det skjer, sier Lyngstad.

Han forteller at de har en puls på kapitalmarkedet.

– Vi merker jo hvordan stemningen er, både fra eksisterende investorer og de vi har hatt i kikkerten, sier gründeren.

– Ingen "slow down"

Endringene i organsiasjonen er ifølge Lyngstad permanente.

– Vi har rett og slett lagt om driften for å sikre oss å nå lønnsomhet uten å gå tom for penger på vei dit. En reduksjon av teamet har da dessverre vært et nødvendig grep.

Han forteller det til syvende og sist er et risiko-spørsmål.

– Vi, som mange andre startups og vekstselskaper, bruker mer penger enn vi tjener i en oppbyggingsfase, og har da en "runway". Spørsmålet er hvor kort "runway" man er villig til å operere med, og vi ønsker ikke å løpe med øynene åpne mot en potensiell vegg.

– Da tar vi heller noen grep tidlig, sånn at vi reduserer risiko og sikrer at vi kan levere på de tingene vi har planer om å gjøre, sier Lyngstad.

Det paradoksale er ifølge gründeren at kjernemarkedet vokser med 20 til 40 prosent.

– Og vi ser ingen tegn til "slow down", så selve businessen vår går bra.

– Hva driver denne veksten?

– Det er en modning av markedet. Både influensere og kreatører blir mer modne og profesjonelle, og annonsører har gått fra å tenke på dette som krydder på toppen av markedsføringsstrategien til at det blir en del av selve strategien, og da flyttes større budsjetter mot kreatører på sosiale medier og oss, sier Lyngstad.

– Vondt å gjøre kutt

Inzpire.me måtte også under pandemien gjøre endringer i organsiasjonen.

– Det gjør jo vondt å gjøre kutt, men det har vært nødvendig, sier Lyngstad.

Han fortsetter:

– Da vi gjorde kutt under covid, sto vi på slutten av runway. Nå har vi både kapital og god tid, så det er en mer kontrollerte omlegging av driften.

– Sånn sett er det to forskjellige situasjoner, men det gjør likevel vondt å gi slipp på flinke mennesker som man bryr seg om. Det er selvsagt tøffere for dem, men også for oss.

– Om noen leser dette og ser etter dyktige medarbeidere, så har jeg flere jeg anbefaler på det varmeste, sier han.

Schibsted og Snö Ventures er blant eierne i Inzpire.me.